طرح کاشت درخت در دولت سیزدهم ۹۰ درصد نهالستان‌های سمنان را احیا کرد

سمنان - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان با اشاره به برنامه دولت سیزدهم در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال، گفت: این طرح باعث احیای ۹۰ درصد نهالستان‌های استان شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جعفر مرادی حقیقی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از نهالستان سمنان افزود: در قالب این طرح طی سال نخست ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کل کشورغرس شد و طرح جلوتر از برنامه پیش می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۲ نهالستان جنگلی و یک نهالستان بیابانی در بخش دولتی در استان سمنان فعالیت دارند و علاوه بر این، ۲ نهالستان گلخانه‌ای در بخش دولتی و بخش خصوصی در گرمسار فعال شده‌اند و در اولین سال این طرح بیش از سه میلیون نهال در استان تولید شد.

وی، احیا و فعال شدن نهالستان‌های منابع طبیعی استان سمنان را از دیگر مزیت‌های اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت دانست و گفت: با اجرای این طرح، بیش از ۹۰ درصد نهالستان‌های منابع طبیعی در استان احیا شده است.

طرح کاشت نهال در دولت سیزدهم ۹۰ درصد نهالستان‌های سمنان را احیا کرد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان ادامه داد: طی سال‌های اخیر با توجه به تغییرات اقلیمی، شرایط آب و هوایی و استمرار خشکسالی‌ها عملیات کاشت درخت در تمام جهان به ویژه کشورهای خاورمیانه مورد توجه قرار گرفت. این مساله از سوی رهبر معظم انقلاب هم مطرح شد و دولت سیزدهم با تمام توان آغاز به کار کرد.

وی با اشاره به اینکه در دنیا اکثر کشورها به دلیل تغییرات اقلیمی اقدام به اجرای چنین طرح‌هایی همچون کاشت گسترده درختان کرده‌اند و ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست، گفت: یکی از بهترین راهکارها برای کاهش گازهای گلخانه‌ای، کاهش و جلوگیری از پدیده تغییر اقلیم و کاهش مشکلات و معضلات زیست محیطی در جهان، کاشت درخت با شرایط استاندارد و در مناطق مستعد تشخیص داده شده و ایران هم در این راستا گام جدی و ارزشمندی با اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت برداشته است.

چهار هدف طرح کاشت یک میلیارد درخت

وی ادامه داد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت به طور کلی در چهار بخش احیا و غنی‌سازی جنگل‌ها، کنترل بیابان‌زایی و کانون‌های ریزگرد و طوفان‌های شن و ماسه، زراعت چوب و توسعه فضای سبز تدوین شده است.

مرادی حقیقی، فعالیت مشارکت مردمی، تشکل‌ها ،صنایع و معادن را از ویژگی‌های طرح چهار ساله کاشت یک میلیارد درخت دانست و تصریح کرد: همگرایی و مشارکت میان مردم و نهادهای دولتی از نکات مهم اجرای این طرح در تولید و کاشت نهال‌ به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح در ارتقای فرهنگ منابع طبیعی و کاشت و نگهداری از درخت نقش مهمی دارد به طوری که دانش‌آموزان نیز به تولید و کاشت درخت علاقه‌مند و بسیاری از مدارس در استان به نهالستان تولید نهال تبدیل شده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در اشتغال‌زایی نیز بسیار موثر بوده است.

به گزارش ایرنا، استان سمنان با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

از ۹ و هفت دهم میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha