استاندار: بازار تاریخی اراک نظام هویتی میراث فرهنگی استان مرکزی است

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: بازار تاریخی از سرآمدهای بازارهای جهانی و نظام هویتی میراث فرهنگی این استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،« فرزاد مخلص‌الائمه» روز دوشنبه در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک تشکیل شورای راهبردی حفاظت، مرمت و احیا بازار تاریخی اراک که با حضور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی برگزار شد، افزود: بازار اراک فقط خشت، چوب و سنگ نیست بلکه ماهیت درونی و معنوی است که مولفه هویتی این بازار را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: امروز، روزی تاریخی در بازار اراک است تعامل بین فرمانداری، میراث فرهنگی، شهرداری و اوقاف است تا در قالب تفاهم‌نامه مشترک، این اثر ارزشمند احیا و بازسازی شود.

استاندار مرکزی گفت: در این تفاهم‌نامه تعهداتی اندیشیده شده که در طول برنامه پنج ساله تکالیفی برعهده بخش های مختلف گذاشته شده است.

مخلص‌الائمه در ادامه به کم‌توجهی در احیا و نگهداری بازار تاریخی اراک اشاره کرد و افزود: چند نسل در حفظ این اثر غفلت داشتند که علت آن وجود مدیران غیر بومی بود و امید است دوباره زندگی و نشاط به بازار تاریخی اراک بازگردد.

وی بیان کرد: امید است دستگاه‌های اجرایی به تعهدات و تکالیف خود در شورای راهبردی حفاظت، مرمت و احیا بازار تاریخی اراک پایبند و برنامه مشترک داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

بازار تاریخی و متقارن اراک + فیلم

بارش‌های اخیر آسیب جدی به بازار تاریخی اراک وارد نکرد

استاندار مرکزی گفت: مردم در تشکیل این شورا، پیشایش دولت حرکت می‌کنند تا با گام کوچک دولت و گام بزرگ مردم، دستاورد ارزشمندی شکل گیرد.

بازار اراک به‌ عنوان آخرین اثر معماری ایرانی در مرکز شهر اراک قد برافراشته و از محل‌های تجاری پررونق شهر است.

بازار تاریخی اراک که به بازار سرپوشیده نیز معروف است، با کمتر از یک کیلومتر طول دارای طاق‌هایی بلند و دیوارهای مرتفع است طول دیوارهای بازار اراک به حدود هفت متر می‌رسد و شامل انواع واحدهای تجاری متعدد است.

بازار تاریخی اراک مربوط به دوره قاجاری است که دارای ۲۰ سرا و تیمچه، که هر یک از سراها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص هستند. که در تاریخ دهم آبانماه ۱۳۵۵ با شماره ثبت ۱۲۸۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بیش از ۲ هزار اثر تاریخی، سیاحتی، مذهبی و فرهنگی در استان مرکزی شناسایی شده که ۹۱۵ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha