۱۵۰ دانش‌آموز گرمساری «همیار طبیعت» شدند 

سمنان - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی گرمسار با اشاره به راهبرد مدیریت مشارکتی منایع طبیعی طی ۱۰ سال اخیر گفت: ۱۵۰ دانش‌آموز این شهرستان در راستای تحقق این هدف از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا کنون در طرح «همیار طبیعت» جذب شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امیر حسین شاه‌حسینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران از جذب ۱۵۰ همیار طبیعت دانش آموزی در سه ماهه نخست سال‌جاری از مدارس البرز و فدک در گرمسار خبر داد و بیان کرد: یکی از رویکردهای اصلی مدیریت منابع طبیعی طی یک دهه اخیر مدیریت مشارکتی است و طرح همیاران طبیعت از بهترین ظرفیت‌های موجود در راستای فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و مشارکت داوطلبانه در امر حفاظت از عرصه های منابع طبیعی است.

وی با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر فرهنگ‌سازی برای حفظ منابع طبیعی در مدارس گفت: طرح همیاران طبیعت با استفاده از ظرفیت گسترده معلمان و دانش آموزان با تعامل وزارت آموزش و پرورش در سراسر کشور اجرا می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری گرمسار تاکید کرد: جذب حداکثری دانش‌آموزان و معلمان در طرح همیار طبیعت سال 1403 برنامه ریزی شد تا بتوان در جهت ارتقای سطح آگاهی این قشر در حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی گام‌های موثری برداشت.

به گزارش ایرنا، بیش از ۲ هزار همیار طبیعت در استان در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی همراهی می‌کنند.

افراد متقاضی برای دریافت کارت همیار طبیعت می‌توانند با مراجعه به سامانه نسبت به ثبت‌ مشخصات شناسنامه‌ای اقدام کنند.

هدف از طرح همیاران طبیعت، ترویج فرهنگ منابع طبیعی و جلب مشارکت مردم در امر حفاظت، احیا و توسعه منابع طبیعی است.

وضعیت منابع طبیعی در گرمسار

وسعت بیابان‌های گرمسار در غرب استان سمنان ۲۸۰ هزار هکتار است که ۱۵ هزار هکتار از آن به عنوان کانون بحرانی فرسایش بادی شناسایی شده است و با توجه به اینکه پوشش گیاهی در این مناطق وجود ندارد، وزش باد باعث حرکت شن‌های روان می‌شود.

برای تثبیت شن‌های روان و جلوگیری از فرسایش بادی کاشت نهال تاغ در دستور کار منابع طبیعی است و تا کنون ۱۰ هزار هکتار جنگل تاغ به صورت «دست‌کاشت» ایجاد شده است.

استفاده از بادشکن‌های غیرزنده شامل پسماند کُلش برنج، چوب‌پنبه و نیزار زهکش در تپه های ماسه‌ای ایستگاه کویر که ماسه در این منطقه همواره در حال حرکت است، از دیگر اقدام‌های منابع طبیعی گرمسار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha