رشد سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی به ۸۴ درصد رسید + فیلم

تربت‌حیدریه- ایرنا- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در حالی که مهر سال ۱۴۰۰ این استان دارای چهار هزار و ۶۰۸ واحد صنعتی دارای پروانه و حجم سرمایه‌گذاری ۱۲۵ هزار میلیارد تومان بود این رقم در ابتدای خرداد امسال به پنج هزار و ۶۶۷ واحد با حجم سرمایه‌گذاری ۲۳۶ هزار میلیارد تومان رسید که رشدی ۸۴ درصدی را نشان می دهد.

به گزارش ایرنا، امیررضا رجبی روز دوشنبه در آیین تجلیل از تلاشگران حوزه صنعت، معدن و تجارت تربت‌ حیدریه افزود: حتی در شرایط تحریم و دیگر مشکلات ناشی از آن، میزان اشتغالزایی بخش صنعت و معدن از ۲۱۳ هزار و ۵۷۱ نفر به ۲۴۵ هزار و ۶۸۰ نفر رسید که این رقم رشد ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در حوزه معدن در ابتدای مهر سال ۱۴۰۰ تعداد پروانه‌های بهره‌برداری ۸۴۵ فقره بود که این شاخص با ۲۶ درصد رشد، به هزار و ۶۷ فقره در خرداد امسال رسید.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی همچنین در زمینه حمایت از تولیدات داخلی و جلوگیری از خروج ارز گفت:هم اینک خراسان رضوی موفق به ساخت ۲۴۰ کالای وارداتی و جلوگیری از ۴۲۰ میلیون دلار خروج ارز از کشور شده‌ است.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این آیین گفت:امروز ۷۰ درصد از منابع بانکی کشور صرف حوزه‌های تکلیفی می‌شود و این بدان معناست که به جای آن که صرف اموری با اولویت تولید شود در حوزه‌هایی صرف شود که بازخورد ندارد.

فیروز ابراهیمی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری افزود: رییس جمهور نیازمند عقلانیت در تصمیم‌سازی است و باید همان طور که پیگیر افزایش نرخ رشد جوانی جمعیت است در عین حال پیگیر زیرساخت‌های توسعه اقتصادی کشور نیز باشد.

علی‌اکبر کی‌پور فرماندار تربت‌حیدریه نیز در این آیین گفت: یکی از اقدامات خوب صورت گرفته در این شهرستان، ایجاد بانک اطلاعاتی برای معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت ها به سرمایه‌گذاران و کارآفرینان است تا در بدو آغاز کار با مشکل نبود اطلاعات از وضعیت موجود مواجه نشوند.

بانک‌های تربت‌حیدریه در خود را به روی صنعت بسته‌اند

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت شهرستان تربت‌حیدریه نیز گفت: این منطقه دارای ۱۶۱ واحد صنعتی و معدنی است که ۵۸ واحد آن معدنی و بقیه در بخش صنعت است و این شهرستان ۲ شهرک صنعتی و یک ناحیه صنعتی نیز دارد.

فضل‌الله شریف‌ثانوی از مشکل تولید، نقدینگی و سرمایه در گردش به عنوان عمده‌ترین مشکلات حوزه صنعت و معدن تربت‌حیدریه یاد کرد و افزود: در حالی که بانک‌ها همچون گذشته می‌توانند از این بخش حمایت کنند، اما امروز شاهدیم که در خود را به روی واحدهای تولیدی و صنعتی بسته‌اند.

وی ادامه داد: هر چند اینک برخی واحدها تعطیل شده و به دستکم هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیاز دارند اما به طور متوسط هر واحد تولیدی با حدود ۵۰۰ میلیارد ریال دوباره فعال می‌شود.

شریف‌ثانوی ادامه داد: مشکل بعدی انرژی است که در تابستان با مشکل قطع برق و در زمستان با قطع گاز مواجه هستیم.

یک فعال حوزه صنعت چاپ تربت حیدریه نیز گفت: از مجموع هشت چاپخانه تربت‌حیدریه، اکنون فقط ۲ واحد فعال است.

علیرضا رضایی افزود: این بدان خاطر است که ۹۵ درصد مطبوعات و دیگر دستگاه‌های اجرایی این شهرستان نیازهای چاپی خود را در مشهد سفارش می‌دهند.

کارآفرینی جنسیت نمی‌شناسد

یک کارآفرین نمونه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با وجودی که زن هستم اما در رشته تولید بلوک ساختمانی، به عنوان کارآفرین نمونه شهرستان تربت‌حیدریه برگزیده شده‌ام.

زهرا صادقی با بیان این که اکنون برای ۱۵ نفر به صورت مستقیم و برای ۱۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده ام افزود: کارآفرینی جنسیت نمی‌شناسد و اکنون با وجودی که در یک شاخه تولیدی مردانه مشغول تولید هستم، اما کیفیت بالای کار موجب شده در سطح استان، با شرکت‌های نامدار رقابت کنم.

شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب‌غربی مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha