پزشکیان در نخستین مناظره دور دوم انتخابات چه گفت؟ +فیلم

تهران- ایرنا- نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنزین را گران نمی‌کنیم، قاطعانه می‌گویم بدون رضایت مردم هیچ‌کاری انجام نمی‌دهیم.

به گزارش خبرنگار احزاب ایرنا، مسعود پزشکیان شامگاه دوشنبه - یازدهم تیرماه - در نخستین مناظره دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، که با حضور «سعید جلیلی» رقیب وی و با موضوع «فرهنگی و سیاسی» به صورت زنده از شبکه‌ یک سیما برگزار شد، گفت: خبری را به نقل از من در رسانه‌ها پخش کردند که ما بنزین را گران می کنیم، در حالی که ما بارها گفتیم این کار را نمی‌کنیم، متاسفانه این رسانه ها کارهایی می‌کنند و خبرها را به این شکل می‌دهند، به طور قاطع می‌گویم که ما بدون رضایت مردم هیچ اقدامی نخواهیم کرد.

قابل قبول نیست در کشور ۶۰ درصد پای صندوق نیامدند

مسعود پزشکیان در ابتدای مناظره گفت: درباره مشارکتی که در دور اول صورت گرفت باید بگویم به عنوان یک فرد ایرانی نگران کننده است، قابل قبول نیست در کشور ۶۰ درصد از مردم جامعه پای صندوق های رای نیامده اند که این نشان می دهد ما یک جای کار مشکل داریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مشکل ما این است که زنان جامعه را بازی نمی دهیم، اقوام جامعه را مشارکت نمی‌دهیم، حق و عدالت را نمی بینیم. وقتی من در جامعه احساس نکنم در کشور، جامعه یا سازمان محلی از اعراب ندارم و من را بازی نمی‌دهند طبیعتا من نخواهم آمد که ایفای نقش کنم. اگر قرار نیست که من را حساب نکنند برای چه پای صندوق رای بیایم. اگر قرار است بامن این گونه برخورد کنند.

پزشکیان خاطرنشان کرد: وقتی حقوق انسانها را نادیده بگیریم، وقتی نخواهیم صدای آنها را بشنویم، وقتی خیلی از خواسته های آنها را خودمان تصمیم بگیریم و لغو کنیم طبیعی است که نباید انتظار داشته باشیم که آنها پای صندوق رای بیایند و به ما رای دهند که خلاف خواسته‌های آنها تصمیم بگیریم و اقدام کنیم این اتفاقات می افتد.

وی با اشاره به فرازی از سخنان حضرت علی (ع) تاکید کرد: در مناظره قبلی گفتم، ستون یک جامعه مردم هستند، وقتی ۶۰ درصد مردم نمی‌آیند حتما خللی در کار ما ایجاد شده است. اگر قرار است در مقابل دشمن بایستیم این مردم هستند که می ایستند، ما تنهایی نمی توانیم بایستیم؛ بمب و موشک سرجای خودش بحث مهمی است.

همه اقوام و مذاهب را مشارکت دهیم

پزشکیان گفت: اوایل انقلاب امام(ره) می‌گفت آمریکا بیاید ما را بزند بالاخره می‌خواهد بیاید پایین، مردم قبول نخواهند کرد. اما الان مردم نسبت به ما مساله دارند ما اگر می‌خواهیم مملکت قوام و ثبات و جامعیت را پیدا کند باید همه اقوام و مذاهب را ببینیم و هرکس را براساس شایستگی جایگاهش را در نظر بگیریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: ۲۱۰ میلیون تومان به رجا نیوز و یک رسانه دیگر پول دادند، یک خبر دروغ از قول ما در رسانه ها پخش کرده اند که «پسر فلانی گفته که به سنی ها توهین کرده اند و به عبدالحمید در زاهدان حرف‌های بدی زدیم و بی‌احترامی کرده ایم» اینها پول گرفتند که از نقل من این حرف را بزنند.

پزشکیان بیان کرد: این دروغ‌هایی که آنها می‌گویند و در رسانه‌ها پخش می کنند و عده‌ای این خبرهای دروغ را گسترش می دهند این کارها خیلی زشت است؛ در قرآن هم آمده که می‌خواهید خبر بدهم شیطان بر چه کسانی ناز می‌شود، شیطان برکسانی نازل می شود که دروغ را پخش می کنند و اکثر این حرفها دروغ است.

پزشکیان در پاسخ مجری درباره اینکه در ادوار گذشته مشارکت بالاتری داشتیم دلیلش این بود که این چالش ها نداشتیم؛ گفت: التبه شدتش کمتر بود. ما روز به روز پشتوانه اجتماعی را به خاطر رفتارها، گرانی، به خاطر برخورد با دختران، اینترنت، فیلترینگ. به خاطر رفتارهای ما مردم از ما ناراضی هستند این را حل نکنیم مشکل حل نخواهد شد و با گفتن هم درست نمی‌شود.

محرومان همیشه پای صندوق آمده‌اند

پزشکیان گفت: رفته بودم زیارت، همین بچه‌هایی که می‌گویند ما حزب‌اللهی هستیم به من می‌گفتند «منافق هستی و مرگ بر منافق» آیا من منافقم، من که تمام زندگی و کارم برای اعتقاد و باور است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: این گونه گفت‌وگوها، لقب‌ها و تهمت‌هایی که این‌ها در فضاها می‌زنند و بعد می‌گویند به فلانی این کار را کرد این یک دعوای درون گروهی است و بین جمعیت‌هایی است که با هم هستند، کسانی که نیامدند رای بدهند کسانی نبودند که نگران پول باشند.

پزشکیان ادامه داد: محرومین همیشه پای صندوق آمده‌اند مشکل ما این است که به همین افراد هم درست نرسیدیم. یعنی همان کسانی که امروز پشتوانه این انقلاب هستند زندگی‌شان تامین نیست با همین حقوق‌هایی که ما برایشان تامین کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: سیاست کلی و قانون برنامه وجود دارد ما در ارتباط با بهداشت و درمان، ۴ دوره است که برنامه می‌نویسیم اما اجرا نمی‌کنند حالا شما برنامه دیگری بیاورید. در این برنامه قرار نیست یک انسان در یک نقطه‌ای از کشور بدون خدمات بهداشت و درمان بماند اما می‌ماند، قرار نیست هیچکس خارج از سطح‌بندی و ارجاع خدمت بگیرد، اما می‌گیرد.

می‌گوییم از مردم هستیم اما سر سفره دیگری می‌نشینیم

پزشکیان بیان کرد: مجری باید قانون را انجام بدهد، وقتی مجری عزم و اراده‌ای برای اجرای چنین کاری ندارد، وقتی قدرت‌ها یعنی مجلس و دولت و قوه قضاییه خودشان برای خودشان سفره‌ای پهن کرده‌اند و برای مردم سفره دیگری پهن کرده‌اند مردم این را می‌بینند خدمتی که ما می‌گیریم با خدمتی که بزرگان می‌گیرند با هم متفاوت است و ما را باور نمی‌کنند ما می‌گوییم که از مردم هستیم اما سر سفره دیگری می‌نشینیم سفره دیگری برای خودمان است اما به مردم که می‌رسیم می‌گوییم ما به فکر شما هستیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: قانون و برنامه هم وجود دارد، پس چرا حل نکردیم. مشکل مجریانی و مسئولینی هستند که بالا نشسته‌اند که باید عزم و اراده برای حل مشکل داشته باشند. یک سفره‌ برای خودشان و یک سفره‌ دیگر برای مردم پهن نکنند، آدم‌های خود را استخدام نکنند، افرادی که کسی را ندارند و آشنا ندارند و جزو حزب و دسته و گروهی نیستند، در هیچ جا جایگاهی نداشته باشند. اگر جزو مذهبی و قومیتی هستند مثلا کرد، عرب و سنی هستند پستی به آنها ندهیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر من در این مملکت سنی باشم و توان و علمی داشته باشم و اختیار داشته باشم آیا حق دارم در این مملکت در جایگاه خودم قرار بگیرم یا نه؟ ما این روش را در دانشگاه در استخدام و در مدرسه را انجام نمی‌دهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: اگر به رده‌های بالا نگاه کنیم از این تنوعی که داریم چیزی مشاهده نمی‌کنیم. الان اکثر قدرت‌ها دست یک گروه یا جناح خاصی است همه جاها را از همین آدم‌ها می‌گذارند حالا شما بگویید ما به فکر مردم هستم، به فکر مردم بودن در شعار نیست مردم می‌فهمند ما به فکرشان هستیم یا نیستیم.

مشکل فقرا آمریکا نیست خود ما هستیم

پزشکیان ادامه داد: در نتیجه اگه ما بخواهیم همان مشارکت را ایجاد کنیم مردم باید باور کنند. من سر سفره ‌ای خواهم نشست که او می‌نشیند پسر من، بچه، قوم و خویش من همان گونه استخدام خواهد شد که بچه او استخدام می‌شود و در دانشگاه هم همان طور خواهد آمد که بچه من خواهد آمد و این واقعیت وجود ندارد.

وی گفت: ما یک عده خواص هستیم برای خودمون یک سفره داریم یک عده دیگر سفره دیگری داریم بعد هم برای اینکه رای بگیریم می‌گوییم فقرا ! مشکل فقرا ما هستیم، مشکل فقرا ما هستیم مشکل فقرا که آمریکا نیست. برنامه‌هایی هم که در مناظره‌ها نشان داده می‌شود خلاف برنامه‌هایی است که وجود دارد قرار نیست ما برنامه بنویسیم برنامه‌های موجود و اهداف را باید اجرا کرد.

باید صدای مردم را بشنویم

پزشکیان با تاکید بر این‌که مقصر اصلی اجرا نشدن برنامه‌ها دولت و مجلس و قوه قضاییه است، گفت: من در هر دوره‌ای درباره اجرا نشدن برنامه سوال و اعتراض کردم. گفتم آدم هایی که مسئول می‌گذارید خودشان منافع شخصی دارند. مجلس داشت قانون می‌نوشت. من گفتم وقتی قانون می‌نویسید و اجرا نمی‌کنید، چه فایده ای دارد؟

وی ادامه داد: در همین دولت اساتید را بازنشسته و بیرون کردند. دانشجویان را به خاطر اعتراض تعلیق کردند. از این طرف هم می‌گوییم مردم حق دارند حرف بزنند؛ چرا مردم اگر با ما باشند حق دارند به خیابان بیایند ولی وقتی با ما نیستند اگر به خیابان بیایند بازداشت می شوند. حضرت علی(ع) می فرمایند رعیت امکان ندارد به جایی برسند مگر این که مدیران صالحی داشته باشد. حاکمان در مسیر درست حرکت نمی کنند مگر این که مردم مطالبه‌گری داشته باشند. ما مگر گذاشته‌ایم مردم مطالبه گری داشته باشند؟

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: حقوق معلم را نمی‌دهند و وقتی اعتراض می‌کند ما با باتوم به سراغش می رویم؛ بازنشسته اعتراض می‌کند و او را زندانی می‌کنیم. ما باید به مردم احترام بگذاریم و حرفشان را بشنویم. من مدیر خلاف را انجام می‌دهم. کسی که می خواهد اعتراض کند تبعید و بازنشسته اش می کنند.

پزشکیان ادامه داد: باید صدای مردم را بشنویم. آیا صدای ۶۰ درصد از کسانی که رای ندادند را شنیده‌ایم؟ باید گوشی برای شنیدن صدا و دغدغه‌های آنها را داشته باشیم. باید هوای همه مردم از هنرپیشه و ورزشکار و قومیت ودانشگاهی را داشته باشیم. اگر می‌خواهیم مملکت را درست کنیم باید حق و عدالت را پیاده کنیم. با کفر می شود مملکت را نگهداشت ولی با ظلم نمی‌شود.

باید اجازه دهیم مردم قانون را مطالبه‌گری کنند

پزشکیان گفت: در این دولت از دانشگاه اخراج کردند، در دانشگاه تبریز بارها از وزیر پرسیدم چرا این بچه‌ها به خاطر این اخراج کردید. در مدارسی که دختران را مسموم می‌کردند و رهبری فرمودند «پیگیری کنید و با مقصر برخورد شود» آنها آمده بودند که چرا این کار را می کنید آنها را دو سه ترم از دانشگاه به آن دانشگاه
یکسری را هم اخراج کردند. بعد فعالیت‌های دانشجو را گفتند باید اینگونه عمل کنید اگر این گونه عمل نکنید حق ندارید کار کنید. همین الان هم دارند این کار را می کنند.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: وقتی می‌گوییم مردم باید اجازه دهیم مردم قانون را مطالبه‌گری کنند، قانونی که من باید اجرا کنم و اجرا نمی کنم، داد بزنند که چرا قانون را اجرا نمی کنیم.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب سیاست های کلی را از چه زمانی ابلاغ کردند؟ قرار بود ما در ۱۴۰۴ در منطقه اول باشیم، چرا نشدیم؟ حالا بگوییم آن دولتها مقصر هستند. دولتی فلانی مقصر است دولت این یکی چطور؟ آیا درست کرد؟ این که گفته می شود برنامه؛ آیا دولتها طبق برنامه ای خودشان نوشته اند عمل می کنند؛ برنامه می نویسند یک کار دیگر می کنند؛ وعده‌هایی هم که می‌دهیم که من فلان کار را می‌کنم، در طی این ۴۰ سال آنگونه که باید عمل می کردند، نکردند.

حرف می‌زنیم اما عمل نمی‌کنیم

پزشکیان گفت: بیشترین مشکلی که در جامعه داریم حرف می زنیم ولی پشت سرش عمل نمی کنیم و پاسخگو هم نیستیم؛ هیچ فریضه‌ای از فریضه الهی به اندازه پایبندی به تعهدات در بین همه مسلمانان با تمام سلایق مورد قبول نبوده است. ما راحت پیمان می‌بندیم و وعده می‌دهیم عمل نمی کنیم. چقدر از ما وعده داده ایم و عمل نکردیم. الان هم باز وعده می‌دهیم که با این روند از نظر علمی غیر ممکن است به آن وعده‌هایی که می دهیم برسیم.

وی تصریح کرد: باید با مردم صادق باشیم و صادقانه با آنها صحبت کنیم. مردم باید بپذیرند که با آنها صادق هستیم. ما با مردم صداقت نداریم. اگر با مردم صادق باشیم به طور قطع این مردم به ما اعتماد پیدا می کنند. عدم صداقت مهمترین مشکل حاکمیت‌ها، نمایندگان، مدیران با مردم و کارکنان است؛ رو در رو یک چیزی می‌گویند و پشت سر آن کار دیگر می کنند.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد: آیا همه مردم برای ما در برابر قانون مساوی هستند. آیا ما با مردم مثل بچه و حزب و جناح خود برخورد می‌کنیم، اگر عمل می‌کنیم که هیچی، اما اگر عمل نمی کنم مشخص است که کار ما جایی گیر دارد.

وی ما صداقت نداریم و راست نمی‌گوییم؛ مردم از ما صداقت می خواهند و این چیزی است که باید داشته باشیم. متاسفانه اینجا گیرهایی داریم که باید حل شود.

پزشکیان اظهار داشت: قوانینی که می‌نویسیم روی آن بایستیم؛ رهبر معظم انقلاب ۲۰ سال است که می‌گویند این سیاست است؛ هر فردی آمد اجرا نکرد و هیچ کس هم جوابگو نیست. اگر قرار بود اجرا نکنیم برای چه نوشتند. هرکس هم می‌گوید که من برنامه دارم، برای چه برنامه دارید؟ برنامه شما باید این اهداف را پیاده کند نه این که برای خود راهی دیگر بروی؟ باید به هدفی که سیاست ها تنظیم کرده برسیم؛ می خواهید من کلی کتاب و برنامه بیاورم، اما وقتی به هدف نمی رسد ارزش برنامه ندارد. برنامه یعنی این که ما را از این نقطه به آن نقطه ای که تعیین شده برساند و ما اینجا گیر داریم.

۹۹ درصد مدیران نمی‌دانند که قانون و برنامه چیست

پزشکیان درباره سازو کار اجرایی برای اعتراضات گفت: این کار یک راه‌حل علمی دارد که اگر ما در کشور براساس این راه‌حل برویم به اینجا نمی‌رسد از نظر اعتقادی هم اینگونه است همان طور که حضرت علی (ع) در یکی از عباراتشان می‌فرمایند: امام هیچ وظیفه‌ای ندارد مگر آن چیزی که خدا برایش مشخص کرده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در مدیریت سه اصل وجود دارد نخست اینکه چه کسی است دوم اینکه چگونه باید کار کند و سوم پاسخگویی است. اگر در یک سیستم که برنامه وجود دارد مسئول را بیاوریم و بگوییم وظیفه تو است که این کار را انجام بدهی و اگر نکرد او را مجازاتش کنیم او نمی‌توان حق یک کارگر را ندهد، یک دانشجو را بی‌دلیل اخراج کند، نمی‌تواند حقوق پرسنل خود را ندهد؟

وی ادامه داد: ۹۹ درصد مدیران نمی‌دانند که قانون برنامه به چه معنی است حتی وزیر هم آن را نمی‌داند، وزیری که نمی‌داند قانون برنامه چیست، رئیس دانشگاه یا مدیرکلی که این نمی‌داند چه چیزی را می‌خواهید از او سوال کنید؟

مملکت زمانی درست می‌شود که دعوا نکنیم/ مردم حق اعتراض دارند

پزشکیان تصریح کرد: قدم اول این است که وقتی طرف ابلاغ را از مجلس گرفت دستورالعملی را بگذارد و بگوید تو مسئول هستی که این کارها را انجام دهیم و پول و منابع امکانات هم در اختیار او قرار دهیم و بگویم این جواب را هم باید بدهی و اگر جواب نداد باید با او برخورد کنیم. مدیر مسئولیت خود را انجام نمی‌دهد کتک آن را کارکنان و مشتری می‌خورد، جواب مشتری را نمی‌دهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: زمانی که من نایب رئیس مجلس بودم برخی موسسات پول مردم را خورده بودند، ما رفتیم اینها را جمع کردیم و دیدیم حق با آنها است، آدم‌های آنها را صدا کردیم و با همین مبنایی که بود که بحث آن مفصل است با رئیس قوه قضاییه و معاون اول رئیس جمهور صحبت کردیم برنامه گذاشتیم و نشستیم و یک به یک مشکل آنها را حل کردیم گناه هم از حاکمیت بود و از مردم نبود.

وی درباره اینکه بعضا این پیشنهادات را مطرح می‌کردند که اگر اعتراضات صنفی یا کارگری وجود دارد ما فضایی را آماده خواهیم کرد که هر کس اعتراض دارد در این فضا پلاکار خود را بلند کند، دولت شما به لحاظ اجرایی در این ارتباط چه ساز و کاری را خواهد داشت، گفت: مملکت ما زمانی درست می‌شود که با هم دعوا نکنیم و به قانون عمل کنیم. مردم حق دارند که اعتراض کند؛ قرار نیست اجازه بگیرد اینها می‌گویند اجازه بگیرد و اجازه هم نمی‌دهند. یا باید قانون را عوض کنیم و یا وقتی او حق دارد براساس قانون اعتراض کند، چرا جلو او را می‌گیریم.

راه حرف زدن باشد مگر دیوانه اند اغتشاش کنند

پزشکیان در پاسخ به این سوال که برای اینکه اعتراض به اغتشاشات تبدیل نشود چه راهکاری دارید، گفت: اگر ما راه حرف زدن بگذاریم، مگر او دیوانه است اغتشاش کند. ما وقتی به او جواب نمی‌دهیم از سیاسی بالاتر که رنگی نیست او هم می‌زند و شیشه را می‌شکند. اگر ما بنشینم حرف او را گوش بدهیم و جواب او را بدهیم مگر آنها دیوانه هستند که اغتشاش کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: این دانشجویان فردای مملکت ما هستند، اینها نخبگان مملکت ما هستند اگر مقصر هستید عذرخواهی کنید و بگویید درست می‌کنیم یا قانع‌شان کنید نه اینکه او را اخراج کنید، نه اینکه به او تهمت بزنیم و به او انگ بچسبانید.

مردم بیشتر از اینترنت دارند پول فیلترشکن می دهند

پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره فیلترینگ گفت: در همه دنیا در مواقع خاص محدودیت برای اینترنت داریم. ولی الان که هیچ مساله ای نیست، چرا باید اینترنت را فیلتر شود؟ الان کاربران بیشتر از اینترنت دارند پول فیلترشکن می دهند. وقتی کاربر با فیلترشکن وارد می‌شود، دیگر نمی‌توانید کنترلی انجام بدهید. کاربر به هر سایت ممنوعی بخواهد می‌تواند برود.

وی ادامه داد: بحث های آموزش، خدماتی و بانکی و دارایی به اینترنت وصل است. ارتباط با دنیا بر اساس اینترنت است. نمی‌توانیم بگوییم در قفس زندگی کنیم و ارتباطی با دنیا نداشته باشیم. باید با شرکت‌های خارجی که کاربران ایرانی از خدمات آنها استفاده می‌کنند صحبت کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دولت می‌تواند با شرکت‌های خارجی قراردارد ببندد. الان پول فیلترشکن ها در جیب چه کسی می‌رود؟ عده‌ای داشتند با فضای مجازی زندگی می کردند. زندگی مردم را با فیلترینگ ساقط کردند.

وی با تاکید بر این که در آمریکا هم محدودیت‌هایی وجود دارد، اظهار داشت: در کشور ما وضعیت عادی همه دارند از فیلترشکن استفاده می‌کنند. بچه‌ها می‌توانند به فضایی وارد شوند که در فضای عادی نمی‌توانند ورود کنند. وقتی فیلترشکن روشن است، موقعیت کاربر را نمی‌شود مشخص کرد. یک زمانی تظاهرات بود. محمدودیت ایجاد شد، هر حاکمیتی ممکن است اینترنت را قطع کند. ولی الان که شرایط عادی است.

پزشکیان افزود: با فیلترینگ کار دانشگاه و بیمارستان با مشکل مواجه می شود. باید کاری کنیم که مردم بتوانند در این فضا راحت زندگی و درآمد کسب کنند. دنیایی از فرصت و امکانات در اینترنت وجود دارد. دولت باید با شرکت‌های خارجی که در ایران خدمات می‌دهند، قرارداد ببندد. در خصوص مدیریت اینترنت باید مثل بقیه دنیا عمل کنیم. الان زندگی مردم را از کار انداخته ایم. همه جای دنیا چه کار می‌کنند؟ ما هم مشابهش عمل کنیم. ما از خودمان قرار نیست چیزی را اختراع کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که مردم بیشتر از اینترنت پول فیلترشکن می‌دهند گفت: کسانی که این پول‌ها را می‌خورند، مالیات هم نمی‌دهند. اگر دست دولت باشد، در مواقع امنیتی می‌شود اینترنت را قطع کرد و مالیات هم می‌شود گرفت.

بازار را باز کنیم رقابت به وجود می‌آید

پزشکیان گفت: قرار نیست از چرخه تولید دنیا بیرون بیاییم، چرا که دنیا الان دارد به سرعت جلو می رود یعنی این کشوری همه کارها را خودش انجام دهد؛ دیگر زمان آن گذشته است (جلیلی گفت باید جانمایی کنید در آن چرخه و جای خود را در آن چرخه بیدا کنید.)

پزشکیان جواب داد: چرا الان در ماشین مشکل داریم، گفتیم خودمان تولید می کنیم، با این ماشین هایی که داریم تولید می کنیم چه بلایی سر مردم آورده ایم. ماشین های ما در صد کیلومتر ۲۰ لیتر بنزین مصرف می کند، بعد از طرف دیگر هم می گوییم بنزین را گران می کنیم. مگر می شود. اگر بازار را باز کنیم
رقابت به وجود می آید آن زمان می توانیم بگوییم ما هم می‌آییم کار می کنیم، نه این که قفسی دور خود درست کنیم و بعد می‌گوییم آن چیزی که ما تولید می‌کنیم باید همین را بپذیرید.

(جلیلی در جواب گفت: این نکته درستی است اما باید این چرخه را باز کنید همه باشند اما جانمایی برای اقتصاد خود بکنید و جایگاه داشته باشد)

پزشکیان در ادامه گفت: ما داریم کلا فضا را می‌بندیم؛ یعنی کاری می کنیم که از چرخه فناوری از دنیا خارج می‌شویم؛ این را باید در نظر بگیریم. ولی همان پشتیبانی که آقای دکتر (جلیلی) گفتند باید در داخل تقویت کنیم. اما ممکن است در حلقه ای موفق شویم؛ الان دنیا خیلی پیچیده است و خود آمریکا هم نمی تواند از این چرخه بیرون بیاید، چه برسد در این مملکت ما بگوییم همه کارها را قرار است خودمان انجام دهیم. این شدنی نیست.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: همین بلایی که خودروها سر این کشور آورده اند. واقعا با این ماشین هایی که تولید شده است با این مردم چگونه برخورد می شود؛ ماشینی که قیمت آن ۲۰ هزار دلار است؟ در این مملکت مردمی که حقوق ۱۰۰، ۲۰۰ یا ۳۰۰ دلاری می دهیم خودرو را ۱۰۰ هزار دلار می فروشیم؛ خواب این ماشین‌ها را هم نمی‌بینند. در صورتی که اگر مرز را باز کنیم این ماشین ها بیاید خیلی راحت مردم می تواند با همین حقوق ها بخرند. ماشین لانکروز اگر با پول خودش که ۲ میلیارد تومان در این مملکت وارد شود ۲۰ میلیارد می فروشند.

پزشکیان گفت: مردم چه گناهی کردند که ما با آنها این کار را می کنیم. برای این که چرخه را بسته ایم و خودرو را تولید می کنیم و مجبورند این خودروهایی که این وضعیت را دارند استفاده کنند هم آلاینده است و هم مصرف بالای بنزین دارد. از کارخانه بیرون می‌آید تا خانه برسید مشکل پیدا می‌کند. اگر رقابت باشد حداقل خود را اصلاح می کند.

سیاست خارجی باید بسترساز باشد

پزشکیان در پاسخ به سوال مجری درباره اینکه «بارها به موضوع کارشناسی اشاره کرده اید و کلید واژه پرتکرار شما بوده است» گفت: وقتی می‌گویم کارشناسی اقتصاد ۱۲۵ فوق تخصص است. این دو کارشناس می آیند دو نظر است؛ ۱۲۵ تا تخصص مختلف است که می توانید از آنها نظر بگیرید. این که چه کسی در کجا کارشناس است همین را بفهمید این خود یک مساله است. این که ما می‌خواهیم چکار کنیم و دید ما چیست؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رویکرد ما حق و عدالت است. معتقدیم ما در سلامت و آموزش به بازار آزادی معتقد نیستیم. سلامت حق مردم است. قرار نیست مادری که بچه اش به خاطر بی پولی بمیرد، خدمات ندهیم. قرار نیست کسی در روستا و در شهری پول ندارد و مدرسه خوبی ندارد به آنها نرسیم. یک عده آدم پولدار بچه‌هایشان را با دوپینگی که می‌کنند و به معلمان می‌دهند در آخر بگوییم این دو با یکدیگر رقابت کنند این بی عدالتی است. این دید ما است که مشخص می کند.

وی گفت: سیاست‌های کلی را رهبر معظم انقلاب مشخص کرده است، از کدام متخصص برای رسیدن به کدام هدف باید استفاده کنیم. وقتی چشم من مریض است پیش متخصص جراحی سینه و شکم نمی روم، بلکه جراح چشم پیدا می کنم. اگر قرار است در گندم اقتصادی را تعریف کنیم دنبال کسی می رویم که در گندم کارشناس است.

پزشکیان توضیح داد: ما اقتصاد دارو داریم، اقتصاد بیمارستان داریم اینگونه نیست اقتصاددان بیاید در بیمارستان فلان کار را بکنید. شاید بتواند بگوید اما این کلی گویی است. مثل یک پرستار و پزشک عمومی از سلامت می تواند بگوید. در نتیجه این که ما کجا از چه متخصصی برای چه موضوعی استفاده کنیم برمی گردد یک اول به نگاه ما و دوم جایی که می خواهیم از آن متخصص استفاده کنیم و سوم این که آن متخصص هم قرار نیست هرکسی باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما بین مربیانی که در دنیا وجود دارد که در ورزش چیزی است که خیلی قابل فهم است مربی وجود دارد، ایران هم در فوتبال و کشتی پر مربی است، اما از خارج یکی را پیدا می کنیم که می تواند تیم را بالاتر ببرد. این که آن مربی چقدر مهارت و تجربه و کارآمد باشد و قبلا کاری کرده باشد که موفق شده باشد چیزی است که ما باید انتخاب کنیم.

پزشکیان در پاسخ به سوال مجری درباره موضوعاتی مانند سیاست خارجی و یا اقتصاد دو تفکر مجزا را چگونه کنار هم قرار می دهید، گفت: سیاست خارجی اصولا باید بستر را آماده کند برای این که اقتصاددانان و تاجران در بازارهای دنیا براساس آن رشته‌ای که است مثل کشاورزی یا صنعت بستر پیدا کنند. اصلا اقتصاد صنعت با اقتصاد کشاورزی فرق می کند. این که بخواهید در روابط خارجی مساله کشاورزی ارتباط پیدا کنید یک نگاه می خواهد.

وی اظهار داشت: در مساله صنعت یک نگاه دیگر می خواهد، این که به کجا نگاه کنید یک نگاه دیگر می خواهد. چرا دوبی و امارات، دوبی و امارات امروزی شدند آیا آنها خودشان این کار را کردند، کارشناسان مربوطه را پیدا کردند و از آن نسخه گرفتند و آن نسخه را اجرا کردند.

سیاست‌های رهبری و امام «نه شرقی و نه غربی» است

پزشکیان در پاسخ یه سوال مجری درباره مشخصا تفکرات مجزا در یک موضوع مانند سیاست خارجی را چگونه تعریف می کنید، گفت: سیاست‌های رهبری و هم امام نه شرقی و نه غربی است. رهبری فرموده اند ما براساس مصلحت، حکمت و عزت کار می کنم. هرجا عزت ما حفظ شود و منفعت ما اقتضا کند ما می رویم صحبت می کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: از نظر علمی برای همه اینها تصمیم گرفته می شود. ابزار برای این که چگونه تصمیم بگیرید وجود دارد. این گونه نیست که من می گویم؛ شواهد و مستندات هم علمی و تجربی و هم مجموعه کارشناسان این راه بهتر از آن راه است. در موضوع مشخص نظر مجموعه کارشناسان و مستند علمی به اضافه تجربه بین‌المللی می‌تواند ملاک عمل باشد. این که من می‌گویم در دنیا گذشته که با حرف من دل و روده یکی را بریزند و بعد نتوانم جمع کنم.

راه‌حل وجود دارد منتها مجری نداریم

پزشکیان در پاسخ به سوال مجری درباره تبلیغات انتخاباتی شما و طرفدارانتان این طور درک می‌شود که روابط بین‌المللی و اقتصاد در دولت شما به شدت به موضوع تحریم‌ها مرتبط است رقبای شما معتقد هستند که دولت ۸ ساله قبل از شهید رئیسی ۸ سال فرصت و اختیار لازم را برای مذاکره و گفت وگو با آمریکا و غرب را داشت و در نهایت نتیجه یک توافق ناقص، به دنبال آن تشدید تحریم‌ها و تورم بسیار بالا شکل گرفت، بفرمایید که سیاست خارجی دولت شما چه مسیری را طی می‌کند و برای تقویت روابط خارجی با فرض ادامه تحریم‌ها چه خواهد کرد، آیا تعامل می‌کنید اگر طرف مقابل شما اهل تعامل نبود و با شما تعامل نکرد، برنامه جایگزین شما چه خواهد بود؟ توضیح داد: امکان ندارد. یکی در وزارت بهداشت برنامه بنویسد و در داخل برنامه وزارت بهداشت نباشد. کسی که از بیرون می‌نویسد متوجه نیست البته می‌تواند کپی کند و برنامه بنویسد، اما مشکل آنجا را نمی‌تواند حل کند مانند همین موضوع در صنعت کشاورزی است؛ من نمی‌توانم از بیرون با یک عده کارشناس برای اینها برنامه بنویسم و بگویم خبر دارم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: مشکل در مملکت ما و در کشورهای مختلف نبود راه‌حل نیست، مشکل نبود آدم‌هایی است که علم، مهارت و انگیزه اجرا داشته باشند. الان در قانون برنامه راه حل وجود دارد منتها کسی باید باشد که اجرا کند از دولت، مجلس قوه قضایی هیچ کدام اجرا نمی‌کنند برای اینکه علم و مهارت و انگیزه این کار را ندارند بعد هم از پشت تریبون از مردم حرف می‌زنند.

پزشکیان افزود: در ارتباط با روابط خارجی، مشکل اصلی ما در مملکت همان اختلاف است؛ FATF وقتی در آن دولت است موافقت می‌شود اما وقتی در این دولت است مخالفت می‌شود؛ ما می‌توانیم زندگی کنیم در قفس را ببندیم و با دنیا هم ارتباطی نداشته باشیم اما می‌توانیم زندگی بخور و نمیری داشته باشیم.

وی بیان کرد: اگر ما می‌خواهیم در دنیا رشد کنیم هر چقدر ارتباطمان را بیشتر کنیم همان قدر بهتر می‌توانیم زندگی کنیم. ابتدا از همسایه‌ها شروع می‌کنیم و بعد هر چقدر بتوانیم آن طرف‌تر می‌رویم. هر چقدر کسانی که می‌توانیم به آنها رابطه داشته باشیم، سبدهای مختلفی باشد و یک گزینه نباشد، آن گزینه نمی‌تواند سر ما را کلاه بگذارد و هرچه بخواهد به ما دیکته کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: هنر وزارت خارجه یا سیاست خارجه باید این باشد که قابلیت انعطاف برای گفت وگو و معامله تجارت داشته باشد اگر قرار باشد من فقط با شما تجارت کنم طبیعی است که شما می‌بینید که به قیمت ارزان می‌خری و چند برابر قیمت می‌فروشی، پول مرا هم نمی‌دهی، هیچکس هم صدایش در نمی‌آید و این مشکلی است که ما در این ارتباط داریم.

پزشکیان گفت: در ارتباط با برجام من با ریز قضیه کاری ندارم ترامپ مخالف بود، نتانیاهو هم مخالف بود در ایران کسانی که رفتند و سفارتخانه عربستان سعودی و انگلستان را آتش زدند مخالف بودند عربستان سعودی هم مخالف بود چقدر به این مملکت صدمه زدند؟

وی تصریح کرد: آنها از آن طرف مخالف هستند برخی هم در مملکت می گویند مخالف هستیم و برجام اشکال عیب دارد؛ همان نتانیاهو داشت خودش را می‌کشت که این برجام اجرا نشود این چه چیزی است که نتانیاهو قسم خورد که من نباید بگذارم برجام درست شود ما خودمان هم در داخل با هم دعوا کردیم که این برجام نشود نشستیم گفتیم اینجای آن گیر دارد، وقتی شما معامله می‌کنید وقتی گفت وگو می‌کنید یک چیزی می‌دهید و یه چیزی می‌گیرید این گونه نیست که همه چیز را بدهید و هیچ چیز نتوانید نگیرید.

به خاطر FATF و برجام چقدر ضرر می‌کنیم؟

پزشکیان در پاسخ به سوال مجری که اگر طرف شما در سیاست خارجی اهل تعامل با شما نبود برنامه جایگزین شما چیست؛ گفت: ما در قفس خواهیم ماند و اگر تعامل نبود بلد هستیم تا جایی که زنده بمانیم از پتانسیل‌ها، انرژی‌ها و توانمندی‌های خودمان با اقتصاد مقاومتی زندگی کنیم و مشکلات مردم را حل کنیم، اما از تمدن دور خواهیم ماند.

وی ادامه داد: واقعیت قضیه این است که مشکلاتی که اکنون در ناترازی انرژی، تورم و سوخت‌هایی که پرت می‌دهیم ناترازی بانک‌ها و مسائل مختلف نفت و گاز وجود دارد را اگر مدیریت کنیم بسیاری از مشکلات کسری‌های بودجه مان را خود به خود حل کنیم، اما نمی‌توانیم رشد کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آیا می‌دانید ما الان به خاطر FATF و برجام چقدر ضرر می‌کنیم، شاید روزانه ۱۰ هزار میلیارد ضرر می‌کنیم. ۳۰ درصد ارزان می‌فروشیم،از آن طرف گران می‌خریم در ضمن جنس بنجل به ما می‌دهند. این وسط عده ای کاسب تحریم هستند و تا دلتان بخواهد می‌خورند و ما هم خبر نداریم به این دلیل که شفاف نیست و می‌گویند دزدکی بردم و فروختم و شما نمی‌توانید بگوید درست یا غلط است؛ در نتیجه این بلا سر ما می‌آید.

باید گفت‌وگو کنیم و سهممان را از دنیا بگیریم؟

پزشکیان در پاسخ به مجری درباره تفاوت و وجه تمایز سیاست خارجی دولت شما و دولت آقای روحانی گفت: ما بر اساس سیاست‌های کلی یعنی «حکمت و عزت و مصلحت» جلو خواهیم رفت و اگر در داخل این دعواهایی را که الان وجود دارد را ادامه دهیم؛ هیچ وجه فرقی نخواهد کرد فقط ما به جان هم افتاده‌ایم.

وی افزود: اول باید انسجام داخلی به وجود بیاید چون تا یکی می‌خواهد یک موفق بشود آن یکی گیر می‌دهد برای اینکه من نمی‌خواهد شما موفق شوید و آن فرصت از دست خواهد رفت. ما ابتدا اول باید همگرایی داخلی را درست کنیم و دست از این اختلافات برداریم و بعد بپذیریم که منفعت ما این است که بتوانیم با دنیا گفت وگو کنیم سهممان را بگیریم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: تصور می‌کنیم در این دنیا می‌توانیم دور خودمان یک قفس بکشیم و یا فقط تهاتر کنیم با ۱۰۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیارد دلار نمی‌توان تهاتر کرد. الان عراق و ترکیه و چین پول ما را نمی‌دهند جنس ما را گرفته‌اند و پول ما را نمی‌دهند و بعد هم که کسی به آنجا می‌رود چیزهایی که او دلش می‌خواهد را می‌خواهد چه کسی ضرر می‌کند؟

زیر بار FATF نرویم ما را بازی نمی‌دهد

پزشکیان گفت: اف ای تی اف مثل فیفا ست اگر زیر بار قواعدشان نرویم ما را بازی نمی دهد، شما (جلیلی) شفاف بگویید نفت را امروز بشکه ای چند می فروشید؟ یعنی ما مشابه دنیا نفت را به قیمت می فروشیم؟ جلیلی: بله.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مساله خیلی روشن است. همین الان به خاطر نداشتن تکنولوژی نفتی که از زمین بیرون می‌کشیم بیرون ۱۸ درصد ولی در دنیا این رقم ۴۸ درصد است. یعنی سرمایه نسل‌ها را نابود می کنیم. نفت را ارزان می‌فروشیم، قیمت فروش را نمی گویند. چون دور می‌زنند. یک نفر پول نفت را فروخته و الان در زندان است. سه میلیارد دلار را برنگردانده است. ما بازار را از دست داده ایم. قطر بازار را گرفته و گاز ما را گرفته است. ما دومین گاز دنیا را داریم و گاز کارخانه ها را در زمستان قطع کرده است.

وی افزود: چرا دست یک فردی سه میلیارد بشکه نفت را ببرد و خودسرانه بفروشد؛ ما بازارها را از دست داده ایم و قطر گاز ما را می برد.چرا در مملکتی که دومین منابع گاری دنیا است در زمستان گاز را قطع می کنند.

معامله جوش ندادن هنر نیست

پزشکیان گفت: ۱۵۰۰ تحریم یک وقت نفت و بیمه و کشتیرانی و یک زمانی حسن و حسین است. تحریم های فلج کننده ایجاد شده است. در زمان شهید رئیسی ۵۰۰ تحریم اضافه شده است. معامله را جوش ندادن در روابط بین المللی هنر نیست؛ من زمانی گفتم اگر برجام را قبول نداریم چه راهی در پیش داریم؟ آنها زور می گویند. باید یک نقشه داشته باشیم. بگوییم اگر قبول نکنیم این کار را می‌کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: به خاطر سوء مدیریت داریم به این مملکت ضرر می‌زنیم. چگونه باید گفت‌وگو کنیم؟ این یک هنر است. قرار نیست بلد نباشیم؛ اگر غرب به تعهداتش عمل نکند و شما چه می‌کنید؟ خیلی وقت ها حرف پدر و بچه جور در نمی‌آید. بحث شهید سلیمانی جداست؛ شهید سلیمانی در غزه «موی دماغ آمریکا» (مزاحم) بوده است.

وی گفت: دانشگاهیان و بازرگانان ما نمی‌توانند به اروپا بروند. ما چه کار کردیم؟ چرا چین و ترکیه پول ما را پس نمی دهند؟ اف‌ای‌تی‌اف مثل فیفاست. ما اگر زیر بار حرف های فیفا نرویم ما را بازی نمی دهند. در بازی های جهانی ما را شرکت نمی‌دهند. یک قاعده بین المللی است. چرا پول نفت برنگشته است؟ پولی که چاپ کردیم، دو سه برابر شده است؛ چرا چین قرارداد ۲۵ ساله را اجرا نمی‌کند؟ چرا چین پول ما را پس نمی‌دهد و هر جنسی که می‌خواهد به ما قالب می‌کند؟

پزشکیان تصریح کرد: اول باید در داخل همگرایی داشته باشیم. باید به دنیا ثابت کنیم که ما ایستادن را می‌توانیم. اما بر اساس عزت، حکمت و مصلحت برویم گفتگو کنیم؛ در معامله باید چیزی بگیریم و چیزی بدهیم. در داخل باید درست مدیریت کنیم. دولت را بزرگ نکنیم و پول چاپ نکنیم. اگر با هم دعوا نکنیم می‌توانیم با دنیا مذاکره کنیم.

چرا پشت هر مذاکره علیه ما قطعنامه صادر می کنند؟

پزشکیان گفت: نقدینگی کشور در دولت شهید رئیسی بالا رفته است برای این که پول چاپ کردیم. چرا؟ این که ما می توانیم ما می توانیم. اول باید اختلاف داخلی را حل کنیم. دوم به علم و کارشناسی احترام بگذاریم. علم و کارشناسی الان دست متخصص نیست. این که مجموعه متخصصین چه می گویند مجموعه تجار چه می گویند و این که من می گویم اینگونه است و من من می کنیم، مملکت را به جایی می رساند هلاک پشت سرش است.

وی گفت: مشورت کردن چیز دیگری است، ۱۰ آدم جمع کنیم کارشناس و متخصص خارجی و تجربه‌دار، کسانی که استخوان خورد کرده باشند با من که درس خوانده ام فرق می کند. پزشکی که فقط کتاب خوانده و پزشکی که عمل کرده است فرق می کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر ما نظر کارشناسان را گوش دهیم می توانیم تصمیم بگیریم که کدام راه درست است یا غلط است. این که ما مملکت را به اینجا رسانده ایم به خاطر تصمیمات ما است. چرا هر مذاکره ای که می رویم پشت سر آن علیه ما قطعنامه صادر کنند. یکبار نتوانستیم آنها را قانع کنیم همیشه آنها باید ما را قانع کنند. ما نیازمند مهارت گفتگو کردن هستیم.

پزشکیان گفت: یک زمانی مریض را عمل می کردیم می‌مرد می گفتند قلب است می میرد. اگر مریض قلب می میرد پس من دکتر چه کاره ام؟ یعنی باید راهی پیدا کنم که مریض نمیرد و راه پیدا کردیم که نمیرد. باید راه پیدا کنیم در حالی که عزت و حکمت و مصلحت را ببینیم و مشکل مردم را حل کنیم.

وی افزود: با این تورمی که داریم پول ما بی ارزش شده است. استاد دانشگاه ما ۴۰۰ دلار حقوق می گیرد در حالی که بیرون منتش را می کشند و ۶ هزار دلار می دهند؛ ماشین ۲۰ هزار دلاری را صد هزار دلار می فروشیم. بعد می گوییم می خواهیم رقابت کنیم. کدام استاد می ماند برای شما کار کند. در حالی که نمی تواند خانه کرایه کند. دانشجو، پزشک و کارمند و هنرمند و ورزشکارش هم اینگونه هستند. اگر می توانند حل کنند این پول ها را هم در آن زمان چاپ کردند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: معتقدم که در قدم اول باید اختلافات داخلی را حل کنیم. من جراح قلب هستم اما الان از جراحان قلبی که عمل می کنند من عقب تر هستم. برای این که آنها هر روز عمل می کنند و کتاب می خوانند اما من نمی خوانم. من هفته ای دو عمل جراحی انجام می دهم.

وی اظهار داشت: برای هر مشکلی در دنیا راه حل وجود دارد. هنر پیدا کردن راه حل است و رساندن جامعه به عزت است. می توانیم زا مردم و کارشناسان داخلی و خارجی و بازرگانان سوال کنید ببینید روزگارشان سیاه شده است. ارز گران و ارزان می فروشند و بعد پولشان هم بر نمی گردد و حتی گم می شود. چه کسی باید جواب دهد؟ بعد می گوییم می توانیم، پولمان را پس نمی دهند. چرا عراقی که این همه به آن خدمت کردیم پول ما را نمی دهد؟ چرا چینی ها که این قدر رابطه خوب داریم دلارهای ما را نمی دهد؛ اینها دردهایی است که ما داریم. اگر می خواهید ادامه دهید زندگی می کنیم اما سرمایه های مملکت را نابود می کنیم.

در مقابل کسی کوتاه نمی‌آییم

پزشکیان در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینگه اگر در مذاکرات و روابط بین الملل به تعهدات عمل نکرد در دولت شما جایگزین وجود دارد، گفت: هرچقد که کسی می جنگد و مذاکره می کند یا گزینه های مختلف سرمیز داشته باشد موفق تر است و کسی که یک گزینه دارد برای مذاکره شکست خورده است. هنر مدیریت، هنر انسان‌ها و هنر جنگیدن این است که انسان بتواند برای اینکه آن قله و آن هدف را بگیرد جایگزین های مختلف را در نظر داشته باشد که بگوید این راه را می‌روم، اگر نشد این یکی راه را می‌روم. هر چقدر ما جایگزین های مختلف را روی میز داشته باشیم موفقیت‌مان تضمین شده است.

وی توضیح داد: راه‌های مختلفی برای رسیدن به یک هدف وجود دارد ما باید مصلحت خودمان را ببینیم، عزت و حکمت خودمان را ببینیم. ما عزت‌مان را به کسی نمی‌فروشیم ما در مقابل کسی کوتاه نمی‌آییم ولی لزومی ندارد وقتی می‌خواهیم مذاکره کنیم آدمی را بفرستیم که منافع خود را ببیند و بعد مذاکره کند و بعد ما را بین خودش معامله کند.

گفت‌وگوی پینگ‌پنگی پزشکیان با جلیلی

پزشکیان خطاب به جلیلی گفت: حرف هایی که شما فرمودید جهت گیری است، برنامه نیست. من در سایت شما هم رفتم فقط عکس بود، برنامه نبود. برنامه از نظر علمی روش و مسیر دارد. برنامه را باید صاحبان فرایند بنویسند. شما به دولت شهید رئیسی معتقد هستید؟ او قانون برنامه را داده و کار کارشناسی کرده است.

وی افزود: شما هر چقدر قوی باشد نمی توانید یک برنامه علمی بنویسید. شما نمی توانید برای وزارت بهداشت و درمان برنامه بنویسید. حتی بچه های متخصص هم نمی‌توانند بنویسند. شما یا نمی‌دانید برنامه چگونه باید نوشته شود یا کپی پیس کرده اید. برنامه ای که نوشتید علمی نیست. چارچوب علمی ندارد. شما که برنامه دارید بگویید خرید راهبردی در بهداشت و درمان چه معنایی دارد؟ این که من چند کلمه یاد بگیرم و بگویم که برنامه نشد. ک چشم انداز که می خواهی بنویسی باید با کوچک ترین آدم آن سازمان هماهنگ شوی؟

این نامزد انتخابات تاکید کرد: چرا مسلمان ها به قرآن عمل نمی کنند؟ کاغذ نوشتن که کاری ندارد. باید چیزی بنویسی که اجرا بشود. در همه برنامه ها می‌نویسند ۸ درصد رشد باید داشته باشیم. داریم سر همدیگر را کلاه می گذاریم. با این امکان رشد هشت درصد وجود ندارد. چرا برنامه چهارم و پنجم و ششم بیست درصد را اجرا کرده است، چرا کسی محاکمه نمی‌شود؟

(جلیلی در پاسخ گفت: رشد هشت درصد در سیاست‌های کلی آمده و شما برای آن برنامه ندارید. از الان منکر می‌شوید و معلوم می‌شود چهار سال آینده چیست. آقای روحانی برنامه را قبول نداشت)

پزشکیان ادامه داد: آقای روحانی را ول کن. آقای رئیسی را که قبول دارید چرا این کار را کرده است؟ قیمت گوشت و برنج و ماشین و مسکن چقدر بوده و چقدر شده است؟ ما زندگی مردم را با چالش مواجه کرده ایم. ما نشسته‌ایم و می گوییم می ایستم. شما می توانید بایستید. ولی زندگی مردم نمی‌چرخد.

(جلیلی پاسخ داد: این که شما می‌گویید رشد هشت درصد ممکن نیست یعنی من نمی‌خواهم مشکلات را حل کنم)

پزشکیان افزود: شما تمام آدم هایی که استخدام کردید آدم های دور و بر خودتان است. بقیه اصلا ول معطل اند. شما در دولت شهید رئیسی در سایه بودید. در آفتاب می آمدید و عمل کردید. تا حالا کجا موفق بوده اید؟ وقتی می خواهید عمل کنید خیلی فرق دارد. شما بگویید یک بنگاهی را اداره کردم که حالا می خواهم یک مملکت را ادامه کنم.

(جلیلی در پاسخ به این صحبت‌ها گفت: من زمانی در شورای امنیت ملی مسئولیت گرفتم که در شرق و غرب تهدید آمریکا و داعش وجود داشت. تدابیر درست تهدیدها را کم کرد)

پزشکیان در ادامه تاکید کرد: رئیس شورای امنیت ملی رئیس جمهور است. یک نفر نمی‌تواند آنجا تصمیم بگیرد. تصمیم نهایی را مقام معظم رهبری می گیرد.

وی افزود: یک آدمی که یک اداره ای را اداره نکرده چطور می تواند یک سازمان را اداره کند؟ حتی اگر نابغه باشد. از نظر علمی غیرممکن است.

(جلیلی گفت: من کارشناس مدیرکل و معاون وزیر بودم. من در اداره آمریکا و معاونت آمریکا و اروپا بودم. میلیاردها دلار قرارداد با آمریکای لاتین در همان زمان بسته شد)

پزشکیان در ادمه افزود: من عضو هیچ حزب و دسته‌ای نیستم. من بر اساس اعتقادی که دارم معتقدم باید دستورات حضرت علی(ع) اجرا شود. من جلوی چشم مردم اعلام می‌کنم همین امروز از انتخابات کنار می‌روم به شرط این که آقای جلیلی ۸ درصد رشد را محقق کند. اگر نکرد اعدامش کنند. در این مملکت وعده می‌دهیم و خلاف آن عمل می‌کنیم.

(جلیلی در پاسخ اظهار داشت: دولتی که بگوید این هشت درصد ممکن است و من برنامه‌ای ندارم و مطالعه نکردم، حتما جواب نمی‌دهد. ظرفیت های کشور امروز یک جهان فرصت است و همه مردم باید پای کار بیایند)

پزشکیان در ادامه گفت: ۴۵ سال است که داریم از این حرف ها به مردم می زنیم. چرا جوابگو نیستید؟ چرا ۶۰ درصد مردم پای صندوق رای نمی آیند؟

(جلیلی گفت: ما در این ۴۵ سال موفقیت‌های بزرگی داشتیم)

پزشکیان پاسخ داد: شما تئوری را دارید می گویید. نتیجه مذاکرات شما سیاست خارجی را قفل کرد. پول های ما را دارند می خورند. منابع مملکت ما را دارند نابود می کنند. شما هم شعار هزار فرصت می دهید. شما سفارت عربستان را آتش زدید.

(جلیلی در پاسخ گفت: در همان شب من در جلسه گفتم که مراقب باشید این یک تهدید و خطر است. اما دوستان شما این کار را انجام ندادند. من هشدار را دادم ضعف دولت وقت بود)

پزشکیان اظهار داشت : همان آدم‌ها در ستاد شما هستند. آنها آتش به اختیار بودند. دولت وقت مگر می‌تواند برخورد کند؟

(جلیلی گفت: یک زمانی ۸۵۰ هزار بیمار ما احتیاج به دارویی داشتند که لازمه آن سوخت ۲۰ درصد بود. ما این دارو را تولید و صادر کردیم. شما به جای این که دشمن را متهم کنید ملت را متهم می کنید)

پزشکیان گفت: ما باید هسته ای را داشته باشیم ولی نباید برجام و اف ای تی اف را قفل کنیم.

قائل به مذاکره برای رفع تحریم هستم

پزشکیان گفت: نگاه من به سیاست خارجی با رقیب عزیزمان فرق دارد. من قائل به مذاکره برای رفع تحریم هستم، برادرم آقای جلیلی می‌گوید فایده‌ای ندارد و آن قبول ندارد. من تحریم را یک چالش و مانع بر سر راه مردم ایران می‌دانم برادرم می‌فرمایند این یک سبک زندگی است و باید با آن خو کنیم.

وی افزود: من تحریم را آسیب جدی به اقتصاد ایران می‌دانم، برادرم آقای جلیلی می‌گوید آمریکا و غرب هستند که از تحریم ما زیان دیده‌اند و اقتصادشان در معرض فروپاشی است و اطرافیانشان به همین صراحت این اظهارات را کرده‌اند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: سیاست خارجی من بر مبنای واقع‌بینی است، من قایل به پیوستن به FATF و عادی سازی روابط بانکی و مالی ایران با جهان هستم. من به سیاست خارجی یک نگاه ملی دارم.

سیاست خارجی یعنی آرامش روحی و روانی مردم

پزشکیان اظهار داشت : برای من معنی خنثی‌سازی تحریم این است که هر جوان ایرانی بتواند با کمترین امکانات به یک مشتری در یک کشور، محصولات و خدمات خود را بفروشد و خود را مستقیم در حساب بانکی‌اش در ایران دریافت کند، اما برادرم آقای جلیلی به خنثی‌سازی تحریم می‌گوید، واسطه‌گری دلالی ، قاچاق فروشی و میلیاردها دلار زیان.

وی گفت: برای من سیاست خارجی یعنی ایجاد پیوندهای متعدد و منافع مشترک با همه کشورهای جهان در راستای رشد اقتصادی و توسعه ایران البته در این روند توسعه در قفس است و ما باید در قفس زندگی کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برای من سیاست خارجی یعنی تشخیص تهدیدها و بحران‌های پیش رو با صداقت و واقعه‌ نگری اما در اینجا ما انکار می‌کنیم. برای من سیاست خارجی یعنی آرامش روحی و روانی مردم و از این طرف ما اضطراب و مشکلات داریم.

وی گفت: سیاست خارجی من وسیله‌ای برای متوقف کردن روند مهاجرت جوانان و ایجاد زمینه بازگشت ایران ایرانیان خارج از کشور و اینکه ایرانیان بتوانند برای آینده خود در بلند مدت برنامه بریزند.

پزشکیان افزود: برای من سیاست خارجی یعنی تعامل، همکاری، تامین منافع ملی و الهام از تمدن و عظمت شکوهمند ایرانی است. سیاست خارجی من برای رفاه مردم است برای ایجاد انگیزه ماندن و ساختن و رشد اقتصادی و توسعه و آسایش روانی و ثبات در زندگی برای نسل آینده، برای صلح، برای مردم نه به هزینه مردم و در یک کلام برای ایران.

مناظره انتخاباتی پزشکیان و جلیلی آغاز شد + فیلم و عکس/ در حال به‌روزرسانی

به گزارش ایرنا، اولین مناظره مسعو پزشکیان و سعید جلیلی دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات دوشنبه - ۱۱ تیر- روی آنتن رفت و سه‌شنبه شب - ۱۲ تیرماه- ساعت ۲۱:۳۰ مناظره دوم برگزار خواهد شد. ‌

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ با حضور چهار نامزد برگزار شد و هیچ یک از نامزدها در مرحله اول موفق به کسب اکثریت مطلق آرا نشدند.

از میان نامزدها مسعود پزشکیان و سعید جلیلی موفق به کسب بیشترین آرا شدند و به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافتند.

مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری برای انتخابات نهمین رئیس جمهوری روز جمعه - ۱۵ تیر ۱۴۰۳ - در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha