افق‌ توسعه روستایی در فارس؛ از چشم‌انداز تا اجرا

شیراز - ایرنا - توسعه روستایی با هدف محرومیت‌زدایی و رفع دغدغه‌های روستاییان از محوری‌ترین رویکردها در استان فارس به شمار می‌رود که به گفته متولیان امر اقدامات عملی برای تحقق این مهم با سرعت و بی وقفه در حال پیگیری و انجام است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پیشبرد اقدامات در حوزه نهضت ملی مسکن و محرومیت‌زدایی از روستاهای فارس با هدف توسعه روستایی و کاهش مهاجرت روستاییان به شهر یکی از مهمترین رویکردهای متولیان در این عرصه محسوب می‌شود.

طبق اعلام بنیاد مسکن فارس در «سال جهش تولید با مشارکت مردم» برنامه‌های توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی در مناطق مختلف استان تلاش برای اجرایی کردن این برنامه‌ها در اولویت قرار گرفته است.

توسعه روستایی بختگان فارس

شهرستان بختگان که در فاصله ۱۷۰ کیلومتری شرق شیراز واقع شده یکی از مناطقی است که اجرای این برنامه‌ها در آن به صورت ویژه در دستورکار متولیان امر است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان بختگان بازنگری طرح هادی و تهیه مجدد طرح‌های هادی در روستاهای خواجه جمالی، دهمورد، جهان‌آباد و تل خاکی را از شاخص‌های توسعه در این شهرستان دانست و گفت: این طرح‌ها با اعتباری معادل ۱۲ میلیارد ریال به سرانجام رسیده است.

محسن رضاییان همچنین از اجرا و تکمیل پل روستاهای دهزیر شهرک امام صادق و خواجه جمالی با اعتباری معادل ۴۵ میلیارد ریال خبر داد و گفت: تشکیل پرونده در شهر آباده طشک برای بیش از سه هزار فقره واحد مسکونی و تشکیل پرونده برای صدور سند در روستاهای شهرستان به تعداد ۳۰۰ فقره و صدور ۱۷۷جلد سند روستایی یکی از شاخص‌های برجسته توسعه روستایی است.

طبق اعلام بنیاد مسکن فارس در «سال جهش تولید با مشارکت مردم» برنامه‌های توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی در مناطق مختلف استان در اولویت قرار گرفته است.

وی تهیه نقشه پایه و طرح هادی روستاهای فاقد طرح با اعتبار چهار میلیارد ریال را از دیگر اقدامات قابل توجه در این شهرستان قلمداد کرد و افزود: اجرای آسفالت از محل قیر رایگان در روستاهای خواجه جمالی، دهزیر، جهان آباد، حسن آباد، دهمورد و چاه سوار آغا به میزان بیش از ۴۰ هزار متر مربع با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال نیز در این شهرستان اجرا شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان بختگان اعطای وام‌های بلاعوض حوادث به میزان ۳۰۲ فقره با مبلغی حدود ۱۴۵ میلیارد ریال و اهدای ۱۹ هزار و ۲۰۰ پاکت سیمان رایگان به متقاضیان را یکی از عملکردهای برجسته و قابل اشاره در این شهرستان ذکر کرد و میزان تسهیلات پرداختی مسکن به میزان یک هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال و وام تعمیری به تعداد ۷۱۶ فقره را به عنوان عملکردی مهم در شهرستان بختگان مطرح کرد.

وی درصد خانوارهای بهره‌مند از خدمات بنیاد را ۶۲ درصد و تعداد خانوارها را پنجهزار و ۹۰۰ خانوار ذکر کرد و گفت : بنیاد مسکن از همه ظرفیت‌های قانونی برای افزایش خدمات به خانوارها استفاده می‌کند.

محرومیت‌زدایی از سرچهان

سرچهان از دیگر مناطق شاخص‌ساز در تحول‌آفرینی و تغییر چهره روستاهاست که افزایش انگیزه ماندگاری و کاهش مهاجرت‌ها در آن با توسعه خدمات و محرومیت‌زدایی دنبال می‌شود.

این شهرستان که در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شمال شیراز در استان فارس قرار دارد به استان‌هایی نظیر استان یزد و اصفهان نزدیک است و بر همین اساس یکی از مناطق استراتژیک فارس جهت رونق اقتصادی محسوب می‌شود

مدیر بنیاد مسکن شهرستان سرچهان درخصوص اقدامات انجام شده برای توسعه روستایی در این شهرستان گفت: واگذاری ۷۲ فقره اراضی خام مسکونی به جوانان فاقد مسکن، صدور ۱۱۰ فقره پروانه احداث بنا در سطح روستاها، اجرای عملیات بهسازی طرح هادی روستایی و عملیات آسفالت و بهسازی مسکن روستایی در روستای قلات به میزان یک هزار و ۴۳۸ مترمربع از مهمترین اقدامات برای توسعه این شهرستان به شمار می‌رود.

اسماعیل محمدجانی اجرای عملیات بهسازی طرح هادی روستایی و عملیات آسفالت در روستای خیرآباد به میزان یک هزار و ۵۰۰ متر مربع را از دیگر عملکردها در این شهرستان دانست و گفت: این طرح با اعتباری به مبلغ هشت هزار و ۳۷۰ میلیون ریال اجرا شده است.

وی اجرای عملیات بهسازی طرح هادی روستایی با عملیات آسفالت در روستای محمودآباد به میزان چهار هزار متر مربع و با اعتباری به مبلغ هشت هزار و ۳۷۰ میلیون ریال، اجرای عملیات بهسازی طرح هادی روستای با عملیات آسفالت در شهر توجردی به میزان ۲هزار و ۹۵۰ متر مربع با اعتباری به مبلغ ۱۳ هزار و ۷۶۰ میلیون ریال و همچنین اجرای عملیات آسفالت مشارکتی از محل اعتبار قیر رایگان در روستای مروشکان به میزان هشت هزار و ۶۰۰ متر مربع با اعتباری به مبلغ ۱۳ هزار و ۷۶۰ میلیون ریال را به عنوان دیگر طرح‌های شهرستان سرچهان عنوان کرد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان سرچهان اجرای عملیات آسفالت مشارکتی از محل اعتبار قیر رایگان در روستای چناروییه به میزان پنج هزار متر مربع و اجرای عملیات بهسازی طرح هادی روستایی با عملیات تک لبه و کانیو در روستای سیاهو به میزان ۲۲۱ متر مربع را از طرح های شاخص در این شهرستان دانست و افزود: اجرای عملیات بهسازی طرح هادی روستایی با اجرای دیوار حائل در روستای مروشکان به میزان ۵۲٫۲۰ متر مربع با اعتباری به مبلغ ۲۷۳۲ میلیون ریال و اجرای عملیات بهسازی طرح هادی روستایی با سنگ فرش در روستای شاه رستم به میزان ۳۸۹ متر مربع از دیگر طرح‌های شاخص در این شهرستان است‌.

توسعه فراشبند در سایه مدیریت جهادی

بدین ترتیب بهسازی و نوسازی روستاها در سایه تأمین مسکن، متناسب با توسعه یکنواخت مجتمع‌های زیستی با رعایت اصول فنی ضمن حفظ هویت و سیمای عمومی روستا و به طور کلی تبلور فیزیکی فرهنگ و اقلیم هر منطقه در مسکن روستایی پیش رفته است‌.

شهرستان فراشبند واقع در فاصله ۱۴۶ کیلومتری جنوب غربی شیراز نیز به همت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان یک بخش تخصصی در مسیر تولید و تأمین مسکن برای اقشار کم درآمد و محروم حرکت کرده است‌.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان فراشبند گزارشی از فعالیت‌های توسعه و خدمات دولت در این شهرستان ارائه داد و گفت: پرداخت تسهیلات طرح ویژه در سطح روستاهای این شهرستان به تعداد ۲ هزار و ۲۰ فقره، پرداخت تسهیلات حوادث در سنوات قبل در سطح شهر و روستا به تعداد ۶۳ فقره شهری و ۱۷۰ فقره تسهیلات روستایی از شاخص‌ترین اقدامات انجام شده در این شهرستان است‌

اصغر غلامی از پرداخت کمک وام های بلاعوض شہری ۵۰۰ میلیون ریالی به متقاضیان خبر داد و گفت: طی یکسال اخیر ۱۲ فقره وام احداثی شهری ۲۵۰ میلیون تومانی، ۹۰ فقره وام ۲۰۰ میلیون تومانی روستایی، ۲۲فقره وام تعمیری ۳۰ میلیون تومانی به متقاضیان پرداخت شده و تعداد ۸۲ قطعه زمین نیز در شهر فراشبند با همکاری اداره راه و شهرسازی به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافته است.

وی تولید و عرضه واحدهای مسکونی متناسب با نیاز افشار متوسط و کم درآمد جامعه را از اولویت‌های بنیاد مسکن دانست و گفت: گسترش احداث مسکن در ۷۵ روستا و سه شهر زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت در این شهرستان دنبال شده و هفت هزار ۸۸۹ خانوار شهری و چهار هزار و ۴۵۸ خانوار روستایی در این شهرستان از خدمات بنیاد مسکن برخوردارند.

طبق گفته مدیر بنیاد مسکن شهرستان فراشبند جمعیت شهر نشین در این شهرستان حدود ۲۷ هزار و ۵۵۷ نفر و جمعیت روستانشین حدود ۱۷ هزار و ۹۰۲ نفر تخمین زده شده و بنیاد مسکن پوشش حداکثری جمعیت شهری و روستایی را از اهداف می‌داند.

شهرستان فیروزآباد و افق‌های روشن توسعه روستایی

شهرستان فیروزآباد که در فاصله ۹۳ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد نیز گام‌های ارزشمندی در مسیر توسعه روستایی ومحرومیت زدایی برداشته به گونه‌ای که متولیان امر معتقدند سیمای تحول در روستاهای این شهرستان با خدمات انجام شده روشن و آشکار است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان فیروز آباد در این باره گفت: تهیه و بازنگری طرح هادی ۱۴ روستا با اعتباری به مبلغ ۶ هزار و ۲۰۰ میلیون ریال، اجرای بهسازی معابر شامل اجرای بیش از ۲۰ هزارمتر مربع آسفالت در روستاهای مراد آباد، کمال آباد، حسین آباد سرگر و جایدشت با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیاد ریال، اجرای بهسازی معابر شامل زیرسازی تک لبه کانیو در ۱۳ روستای شهرستان از محل اعتبارات استانی و ملی بالغ بر ۶۵ میلیارد ریال و اجرای عملیات آماده‌سازی معابر زمین‌های واگذاری بنیاد از محل اعتبارات بند (الف ) فروش زمین به مبلغ ۱۲ میلیارد ریال در روستاهای جهاد آباد، مراد آباد، سرگر، روز بدان، آب قلات و بایگان بخشی از عملکردهای بنیاد مسکن در این شهرستان است.

محمد ناصر کریمی از کمک به تکمیل و تجهیز به اجرای نماد گلزار شهدای پرزیتون و میمند با اعتباری حدود هشت میلیارد ریال از محل اعتبارات مناطق نفت‌خیز خبر داد و گفت: کمک به تکمیل و تجهیز سیستم سرمایشی مسجد ابوالفضل (ع) با اعتبار چهار میلیارد ریال از محل اعتبارات مناطق نفت خیز، واگذاری بیش از ۴۰ قطعه زمین خام به متقاضیان واجد شرایط در روستاها به مساحت بیش از ۱۲ هزار متر مربع، پرداخت بیش از ۳۷۹ فقره تسهیلات طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی با همکاری بانک‌های عامل با اعتبار ۷۵۸ میلیارد ریال، معرفی به بانک بیش از ۲۶۷ فقره تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی با همکاری بانک‌های عامل با اعتبار ۹۳۴ میلیارد ریال و تشکیل پرونده صدور رأی و صدور سند بیش از ۵۳۶ فقره سند مالکیت روستایی با همکاری اداره ثبت و اسناد و املاک شهرستان از دیگر عملکردهای بنیاد مسکن در این شهرستان به شمار می‌رود.

اقدامات توسعه‌ای در قیروکارزین

قیروکارزین نیز از جمله شهرستان‌های فارس محسوب می‌شود که در فاصله ۲۱۸ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد و به گفته متولیان بنیاد مسکن در سال‌های اخیر سیمای محرومیت‌زدایی و توسعه روستایی در این شهرستان با عملکرد بنیاد مسکن متحول شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان قیروکارزین از پرداخت ۳۸۴ فقره تسهیلات طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی با همکاری بانک‌های عامل با اعتبار ۷۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در این شهرستان خبر داد و گفت: معرفی به بانک ۳۷۰ فقره جهت تسهیلات ۳۵۰ میلیونی طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن با اعتبار ۱۲۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از دیگر فعالیت های بنیاد مسکن در این شهرستان است.

هادی نجفی اضافه کرد: همچنین بنیاد مسکن جهت تسهیلات متمم ۳۰۴ نفر را به بانک معرفی کرد و برای پرداخت ۳۶ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان به این متقاضیان تسهیل‌گری کرده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان قیروکارزین از اجرای طرح هادی در ۱۶ روستا با اعتبار ۶ میلیارد و ۱۵۱ میلیون تومان خبر داد و گفت: بنیاد مسکن تهیه و بازنگری طرح هادی در پنج روستای کماسیج، تنگ رویین، هورز، باغنو، هنگام و تنگ کله را در دستور کار دارد.

هر چه دغدغه روستاییان برای دسترسی به خدمات کمتر شود به توسعه اقتصاد روستا کمک بیشتری می‌شود، لذا نیاز است که اقدامات بنیاد مسکن برای رفع مشکلات روستاییان به صورت مستمر و با جدیت بیشتری در مناطق مختلف استان در اولویت باشد

نجفی همچنین واگذاری ۳۵ قطعه زمین به جوانان و اجرای شرایط واگذاری در روستاها به مساحت ۹۵۰/۹ متر مربع و تشکیل پرونده سند مالکیت روستایی و شهری به تعداد ۳۵۰ جلد پرونده و صدور سند شهری و روستایی بیش از ۱۷۰ جلد و تعداد ۵۰ عدد پاسخ خدمات فنی و پاسخ به استعلامات در سامانه راهبر را از دیگر اقدامات بنیاد مسکن در این شهرستان قلمداد کرد.

آن‌طور که مدیر بنیاد مسکن شهرستان قیروکارزین می‌گوید تعداد ۷۸ فقره پروانه ساختمانی در این شهرستان صادر شده و با فعالیت یک دفتر فنی و نظارت ۱۵ ناظر فعال در روستاها به مساحت ۹هزار و ۲۶ مترمربع کار نظارت بر ساخت و سازهای روستایی انجام می‌شود.

بدون شک هر چه دغدغه روستاییان برای دسترسی به خدمات کمتر شود به توسعه اقتصاد روستا کمک بیشتری می‌شود، لذا نیاز است که اقدامات بنیاد مسکن برای رفع مشکلات روستاییان به صورت مستمر و با جدیت بیشتری در مناطق مختلف استان در اولویت باشد.

نکته حائز اهمیت آنست که این توسعه و توجه باید در همه ابعاد آن باشد و این امر نیاز به اهتمام جدی مسئولان محلی برای شناسایی دقیق مشکلات و نارسایی‌ها و دغدغه‌های اصلی مردم در این مناطق دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha