اثر انگشت برای تعیین سرنوشت؛ بانوان از خواسته‌هایشان می‌گویند

تهران - ایرنا - انتخابات چهاردهم با همه فراز و فرودهایش به روز تعیین سرنوشت رسید؛ امروز میلیون‌ها ایرانی که زنان هم بخشی از آنان هستند، با همه آرزوها و خواسته‌هایی برای آینده خود دارند، اثر انگشت خود را بر سند تعیین سرنوشت حک کردند و حالا در انتظارند تا نهمین رئیس جمهور را بشناسند.

گروه جامعه ایرنا - یک حادثه، یک رفتن و نیامدن و یک سفر بی خداحافظی، انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری را یک سال زودتر وارد تقویم سیاسی کشور کرد؛ سفر بی بازگشت شهید آیت الله رئیسی و همراهانش، قلب ایرانیان را داغدار کرد؛ وداعی باشکوه رقم زد و روح جمعی ایرانیان را به حرکت درآورد.

در شرایطی که هنوز فضای عمومی کشور از بُهت و حسرت ناشی از سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور رها نشده بود، دست اندرکاران امور سیاسی کشور برای اجرای اصل ۱۳۱ قانون اساسی آماده شدند تا ترتیبی اتخاذ کنند که حداکثر ظرف مدت ۵۰ روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود و چنین شد.

سرانجام چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه در ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رای در سراسر ایران و ۳۴۴ شعبه اخذ رای در نقاط مختلف جهان برگزار شد و مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف وارد گود انتخابات شدند اما به دلیل آنکه هیچ یک از نامزدها نتوانستند اکثریت مطلق آرا - یعنی نصف به اضافه یک رای - را کسب کنند انتخابات به دور دوم کشیده شد.

امروز مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به عنوان نمایندگان دو طیف فکری جامعه در گردونه رقابت قرار گرفته‌اند تا هرکس صاحب بیشترین رای مردم شود، بر کرسی ریاست قوه مجریه تکیه زند.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، دومین انتخابات در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که به دور دوم کشیده شده است؛ در دور اول شاهد مشارکت ۴۰ درصدی رای دهندگان در این انتخابات بودیم که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ یکی از این دلایل انتظاراتی است که مردم از رئیس دولت آینده و امکان تحقق آن در طول چهار سال عمر دولت دارند و به نظر می‌رسد هرقدر میزان امیدواری مردم به برآورده‌ شدن وعده ها بیشتر باشد، آرای بیشتری در صندوق ها ریخته خواهد شد.

اما اینها که از صبح روز آدینه ایستادن در صف تعیین سرنوشت را بر استراحت روی تعطیل ترجیح داده اند، از رئیس جمهور آینده خود چه می خواهند؟ تا پیش از برگزاری انتخابات بحث تامین معیشت از موضوعات اصلی بود که نامزدها از آن سخن گفته بودند اما امروز که پای صحبت‌های برخی از آنان نشسته‌ایم خواسته‌هایی فراتر از غم نان دارند؛ آنها ایرانی آباد و سرفراز با مشارکت همه ایرانیان می‌خواهند.

تامین معیشت، اشتغال، ارتقای فرهنگ ایرانی و اسلامی و طی نمودن مسیر توسعه از مهمترین خواسته ها و انتظاراتی است که رای دهندگان از رئیس جمهور نهم مطالبه دارند.

برخی رای دهندگان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، انتظارات خود را از رئیس جمهور آینده مطرح کردند؛ آنان معتقدند فضای انتخاباتی و مناظره‌ها کمک کرد تا به فرد اصلح خود برسند اما در مقابل رئیس جمهور نیز باید به آنان برای رسیدن به خواسته‌هایشان کمک کند.

اثر انگشت برای تعیین سرنوشت؛ بانوان از خواسته‌هایشان می‌گویند

سارینا ۲۳ ساله که در صنعت مد فعالیت دارد، به خبرنگار ایرنا می گوید: «شغل من شغلی غیررسمی است و برای اینکه بتوانیم در این شغل فعالیت داشته باشیم با موانع زیادی روبرو هستیم؛ ما به حجاب و عفاف اعتقاد داریم اما بهتر است ایجاد برخی فضاها برای شغل ما در نظر گرفته شود و استاندارهای این شغل نیز تهیه شود تا بتوانیم در چارچوب قانون به فعالیت خود ادامه دهیم».

محمدصدرا جوان ۱۸ ساله‌ای که باید هفته آینده در کنکور سراسر شرکت کند، خواستار اهتمام دولت چهاردهم به مساله شغل جوانان شد و گفت: کسی که امسال وارد دانشگاه می شود در پایان دولت چهاردهم آماده ورود به بازار کار است؛ اگر شغل مناسب پیدا نکند ممکن است به فکر مهاجرت بیفتد.

جوانان شغل می خواهند
هانیه که ۴۵ ساله و معلم است نیز از مشکلات فرهنگیان و وضعیت آموزش و پرورش و مدارس می گوید و خواستار ساماندهی امور مدارس و تعلیم و تربیت نسل آینده است؛ او می گوید: دانش آموزان باید پیوندهای عمیق تری با مفاهیم و ارزش های دینی داشته باشند؛ به نظر می رسد که امور پرورشی آنگونه که شایسته است در مدارس پیگیری نمی شود و تربیت نسل آینده در حاشیه قرار گرفته است.

به گفته وی، موضوع تربیت در سنین نوجوانی و دوره متوسطه که کنکور اهمیت بیشتری دارد، فراموش شده است.


محمدجواد که متولد سال ۷۴ است و در بازار بزرگ تهران به شغل پدری خود مشغول است نیز فضای کسب و کار را برای حضور جوانان نامناسب دانست؛ او گفت: مردم ما شایسته بهترین ها هستند؛ از اینکه اجناسی با کیفیت پایین به مشتریان بفروشم؛ ناراحت می شوم؛ اکنون با توجه به نوسانات ارز، هم فروشنده و هم مشتری زیان می بینند؛ امیدوارم رئیس جمهور آینده فضای کسب و کار را به گونه‌ای ترسیم کند که اجناس با کیفیت با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد تا هم ما شرمنده مردم نباشیم و هم آنها با خیال راحت و آرامش خریدهای ضروری خود را انجام دهند.

رئیس جمهور آینده فضای کسب‌وکار را به گونه‌ای ترسیم کند که اجناس با کیفیت با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد
سارا ۳۵ ساله هم تامین معیشت مردم در هر سطحی بخصوص اقشار ضعیف و متوسط را مهمترین خواسته خود از رئیس جمهور عنوان کرد و افزود: مردم برای تامین محل زندگی مناسب و پرداخت اجاره بهای مسکن و تامین مسکن شخصی مشکلاتی دارند که دولت آتی باید برای این موضوعات فکر اساسی داشته باشد.

سامیار جوان دیگری است که در رشته موسیقی تحصیل می‌کند و گاهی سازش را به مترو می آورد و برای مسافران مترو هنرنمایی می کند؛ او می گوید که در دور اول انتخابات رای نداده اما مصمم به شرکت در دور دوم انتخابات است تا بتواند در سرنوشت خود شریک باشد.

او درباره دغدغه هایش چنین می گوید: وضعیت موسیقی و دانشجویان این رشته با وجود استعدادهای سرشاری که در این رشته وجود دارد، نامعلوم است و اغلب دوستان من بیکار هستند؛ من هم از اینکه بیکار باشم ناراحت هستم و به مترو می آیم تا هم مردم را شاد کنم و هم از این طریق درآمدی کسب کنم؛ رئیس جمهور آینده باید در حوزه فرهنگ و موسیقی برنامه داشته باشد و به فکر این حوزه باشد.

فرشته ۲۷ ساله هم با بیان اینکه جامعه به وحدت و همدلی بیشتری نیاز دارد؛ گفت: لازم است که از فضای تنش زای انتخابات دور بشویم و همه پای کار بیاییم و برای پیشرفت ایران اختلافات را کنار بگذاریم؛ فرقی نمی‌کند چه کسی رییس جمهور شود ولی باید بدانند که آینده فرزندان ما در دست آنهاست و باید برای پیشرفت و توسعه کشور و ایجاد آینده ای آباد برای فرزندان تلاش کنند.

جامعه به وحدت و همدلی بیشتری نیاز دارد
رضا ۳۱ ساله که به شغل بلاگری در اینستاگرام مشغول است و پدر یک دختر است، نیز می گوید: وضعیت معیشت خانواده های ایرانی مناسب نیست و اغلب خانواده های ایرانی زندگی سطح پایینی دارند؛ او می گوید داشتن آینده ای آرام و شاد، حق همه کودکان ایرانی است که دولت ها باید برای آن تلاش کنند؛ نمی توان در این میان نقش خانواده ها را نادیده گرفت؛ من با اینکه شغل دارم اما امنیت شغلی ندارم؛ ممکن است هر زمان با فیلترینگ روبرو شده و شغلم را از دست بدهم و نتوانم از عهده اجاره خانه و قسط ها بربیایم؛ با بیکاری من همسر و دخترم آسیب می بینند و برای همین دولت ها باید با داشتن برنامه های قوی در حوزه فضای مجازی و کسب و کار در این فضا، رونق اقتصادی و رونق معیشت مردم را در پیش گیرند.

اثر انگشت برای تعیین سرنوشت؛ بانوان از خواسته‌هایشان می‌گویند


زهره هم که ۴۴ ساله و خانه دار است، حل مسایل و مشکلاتی که مانع از ازدواج جوانان شده است را موضوعی می داند که باید در اولویت دولت ها قرار گیرد و معتقد است جوانان با ازدواج می‌توانند به آرامش دست یابند و بهتر است زمینه ازدواج از سوی دولت ها فراهم شود.

محمدسینا که ۲۰ ساله و دانشجوی مهندسی است؛ داشتن شغل و ایجاد فضای کسب و کار حرفه ای را به عنوان خواسته خود از رئیس جمهور مطرح می کند؛ محمد سینا معتقد است دولت ها باید با ایجاد فضای کسب و کار سالم و پر درآمد برای دانش آموختگان و نخبگان خود آنها را حفظ کنند و از مهاجرت آنها جلوگیری کنند.

دولت‌ها نخبگان را حفظ و از مهاجرت آنها جلوگیری کنند

او می گوید: کشورهای درحال توسعه و حتی کشورهای توسعه یافته به دنبال نیروی جوان و بااستعداد ایرانی هستند و دائما آنها با را وعده های درآمدهای مکفی و تامین معیشت در شان، به کشور خود دعوت می کنند؛ دولت آتی باید برای این قشر برنامه داشته باشد.

فاطمه ۲۴ ساله و دانشجو نیز حل مسایل اقتصادی را موضوعی می داند که باید در اولویت کاری دولتمردان قرار گیرد.

تکمیل طرح‌های نیمه تمام، رسیدگی به وضعیت بهداشتی در مناطق محروم و داشتن برنامه جامع برای رفع آلودگی هوا سه خواسته ای بود که حسنا به عنوان یک دانشجو بیان کرد؛ او می گفت که هرچه پروژه های نیمه کاره زودتر تمام شود، مردم بیشتر بهره آن را می برند.


معصومه بانوی دیگری است که دغدغه موضوعات فرهنگی را دارد؛ او امیدوار است که در هیاهوی مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، مباحث مربوط به تمدن سازی دینی و اجرای شعائر اسلامی از اولویت ها خارج نشود زیرا بر این باور است که اساس یک جامعه اسلامی در گرو توجه به مباحث دینی و ارزش های اخلاقی است.

این بانوی خانه‌دار می گوید: امیدوارم دولت آینده مشکلات را از مسیر اشتغال و ازدواج جوانان برطرف کند تا همه جوانان بتوانند با آسودگی تشکیل خانواده دهند و از آسیب های اجتماعی کم شود.

دولت آینده مشکلات را از مسیر اشتغال و ازدواج جوانان برطرف کند

فرشته که خود صاحب دو فرزند است، به موضوع جوانی جمعیت اشاره می کند و اینکه جامعه ایران به سرعت در حال حرکت به سمت سالمندی است؛ او می گوید: کسی که سکان اداره کشور را در دست می گیرد، شرایط ویژه ای برای بهبود شرایط کشور در زمینه فرزندآوری دارد.

او معتقد است، ترغیب زوج های جوان به فرزندآوری نیازمند بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی خانواده‌هاست زیرا هزینه های بارداری و نگهداری از فرزند بالاست؛ اگر جامعه ای جوان و سالم می خواهیم باید از همین حالا دولت برنامه ریزی داشته باشد.

مردم لایق بهترین ها هستند

علی راننده تاکسیرانی است؛ او نیز می گوید این نکته را می گوید که ناوگان حمل و نقل کشور نیازمند بهسازی است؛ بسیاری از تاکسی ها فرسوده شده اند اما دولت منابع مالی لازم را برای جایگزینی تاکسی های فرسوده اختصاص نمی دهد و اغلب تاکسیرانان مجبورند با همین خودرویی که در اختیار دارند امرار معاش کنند. این کار هم هزینه نگهداری و استهلاک خودرو را برای راننده زیاد می کند و هم باعث آلودگی هوا و افزایش مصرف بنزین می شود.

او نمی خواهد شرمنده زن و بچه اش باشد؛ همسر و دخترش هم پا به پای او کار می کنند به همین خاطر امیدوار است که دخترش که تحصیلات عالی دانشگاهی دارد، آینده درخشانی داشته باشد.

حمید سالهاست که در بخش خصوصی فعالیت دارد؛ او معتقد است که کشور بیشترین آسیب را از اختلاف ها خورده است ؛ بنابراین می گوید: از فردا با مشخص شدن آرا، رئیس جمهور منتخب باید آستین خود را برای ساختن ایران بالا بزند؛ کارهای نکرده بسیار است و این مردم لایق بهترین ها هستند.

او نگران آینده فرزندانش است و می گوید به همین خاطر در انتخابات شرکت کرده؛ او که یک دهه شصتی است، چنین گفت: ما دهه شصتی ها سختی های زیادی در زندگی داشته ایم؛ از جنگ گرفته تا مشکلات ورود به دانشگاه و یافتن شغل مناسب و تشکیل خانواده؛ در انتخابات شرکت کردم تا فرزندانم با مشکلات اینچنینی در دوره نوجوانی و جوانی شان روبرو نباشند و بتوانند در مسیر پیشرفت زندگی کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha