سفر شهباز شریف به آسیای میانه؛ روابط دوجانبه و اجلاس شانگهای در دستورکار

اسلام‌آباد- ایرنا- نخست وزیر پاکستان با هدف تعمیق روابط دوجانبه با جمهوری تاجیکستان و همچنین شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به میزبانی قزاقستان امروز به شهرهای دوشنبه و سپس آستانه سفر می‌کند.‌

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از دفتر نخست وزیری پاکستان، محمد شهباز شریف امروز بنا بر دعوت امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان سفر رسمی به شهر دوشنبه پایتخت این کشور دارد تا با رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس مجلس نمایندگان جمهوری تاجیکستان دیدار کند.

جمهوری تاجیکستان از زمان استقلال خود از روابط نزدیک و صمیمانه‌ای با پاکستان که از اولین کشورهایی بود که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت، برخوردار است.

تاجیکستان به عنوان یک کشور مستقل و آزاد، روابط خود را با تعدادی از کشورهای جهان آغاز کرد و روابط اقتصادی، نظامی و فرهنگی و اجتماعی در دوره‌هایی با پاکستان تقویت شد. روابط دیپلماتیک بین جمهوری تاجیکستان و جمهوری اسلامی پاکستان در ۶ ژوئن ۱۹۹۲ احیا شد. در سال ۱۹۹۳ جمهوری اسلامی پاکستان سفارت خود را در جمهوری تاجیکستان بازگشایی کرد و فعالیت آن از اوایل سال ۱۹۹۴ آغاز شد. در میان مناطق آسیای مرکزی، تاجیکستان تنها کشوری است که ارتباط جغرافیایی نزدیک با پاکستان دارد.

اسلام‌آباد و دوشنبه علاوه بر اهداف و منافع مشترک، یک نگرانی امنیتی مشترک و بسیار جدی دارند. هر دو کشور از همسایگان افغانستان هستند و بارها نگرانی جدی خود را از مستعد بودن افغانستان برای حضور و رشد گروه های تروریستی به صراحت ابراز داشته اند.

یکی از زمینه های دیگری که تاجیکستان و پاکستان را به هم نزدیک می‌کند، اجرای طرح برق کاسا-یکهزار است که از مدیریت مشترک تاجیکستان، قرقیزستان، افغانستان و پاکستان برخوردار است. هدف اصلی پروژه KASA-۱۰۰۰ تولید و انتقال انرژی آبی از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی است. با اجرای این پروژه، پاکستان ۱۳۰۰ مگاوات برق دریافت می کند و از این طریق روابط منطقه‌ای تقویت می شود.

امامعلی رحمان رئیس جمهور فعلی تاجیکستان از سال ۱۹۹۴ تاکنون حدود ۸ بار به پاکستان سفر کرده است که آخرین آن در اواخر آذرماه ۱۴۰۱ صورت گرفت.

سفر شهباز شریف به آسیای میانه؛ روابط دوجانبه و اجلاس شانگهای در دستورکار

پاکستان یکی از اعضای فعال سازمان ملل متحد، سارک، سازمان همکاری شانگهای، سازمان همکاری شانگهای و سازمان تجارت جهانی است.

آستانه مقصد بعدی سفر نخست وزیر پاکستان خواهد بود جایی که وی قرار است فردا (چهارشنبه) در دو اجلاس شورای سران دولت‌های عضو سازمان همکاری شانگهای و نشست شانگهای پلاس شرکت و طی سخنرانی در آن آخرین مواضع و سیاست‌های پاکستان پیرامون همکاری های میان دولتی، منطقه‌ای و بین المللی را تشریح کند.

نخست وزیر پاکستان و هیات بلندپایه همراه وی قرار است در حاشیه اجلاس سران شانگهای با سران کشورهای شرکت کننده دیدار کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha