تقویت جمهوریت ایران با برگزاری انتخابات/ساخت ۳۲ هزار کلاس درس در دولت مردمی

تهران -ایرنا- بسته اخبار اجتماعی ایرنا در دوازدهم تیر به ساخت ۳۲هزار کلاس درس در دولت مردمی،ممنوعیت واردات لوازم آرایشی،تشکیل مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرائم بین‌المللی،ابلاغ شیوه‌نامه احراز توبه مجرمان،احراز هویت ۸۵ درصد رای‌دهندگان انتخابات،تقویت جمهوریت ایران با برگزاری انتخابات،وبا میهمان ناخوانده فصل گرما،ضرورت ارتقای جایگاه پرستاران،۱۳۸ مبتلا به تب دنگ و پنجره جمعیتی ایران پرداخته است.

در بسته خبری پیش رو مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را باهم مرور می‌کنیم ،امروز سرویس جامعه خبرگزاری ایرنا با اخبار مختلفی از حوزه اجتماعی ایران همراه بود که گزیده این اخبار را می‌توانید در ادامه بخوانید.

ارتقای جایگاه پرستاران در سیاست‌گذاری نظام سلامت در دولت چهاردهم ضروری است

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: حضور موثرتر پرستاران در جایگاه‌های سیاست‌گذاری نظام سلامت و در زنجیره ارائه مراقبت‌های سلامت، حل مشکل کمبود پرستار، حذف اضافه کاری اجباری، اجرای درست قوانین تعرفه‌گذاری و مشاغل سخت از جمله مهمترین مطالبات پرستاران از دولت آینده است.

احمد نجاتیان درباره مهمترین انتظارات پرستاران از رئیس جمهور نهم و دولت چهاردهم اظهار داشت: سلامت یکی از محورهای اصلی فعالیت دولت آینده خواهد بود. فارغ از این که کدام یک از نامزدهای محترم این انتخابات توسط مردم برگزیده شوند این انتظار وجود دارد که رئیس جمهور آینده حتما به موضوع سلامت و مشکلاتی که در نظام سلامت مردم با آن مواجه هستند توجه کند و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تقویت جمهوریت ایران با برگزاری انتخابات/ساخت ۳۲ هزار کلاس درس در دولت مردمی

۱۳۸ مبتلا به تب دنگ/همه‌گیری در شهریور و مهر

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از اردیبهشت امسال تاکنون ۱۳۸ مورد ابتلا به تب دنگ شناسایی شده که بیشتر از کشورهای امارات، پاکستان، عراق و غیره بوده و فقط هفت مورد ابتلا از داخل کشور بوده است.

حسین فرشیدی در نشست خبری که در محل ستاد برگزار شد، افزود: شهرهای هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، گیلان درگیر بیماری تب دنگی هستند و مازندران و گلستان نیز در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

وی اظهارداشت: وزارت بهداشت فقط ۲۰ درصد و ۸۰ درصد مبارزه با پشه آئدس به همکاری سایر سازمانها از جمله استانداران، پدافند غیرعامل، گمرک ، وزارت کشور، مرزداران و غیره وابسته است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تقویت جمهوریت ایران با برگزاری انتخابات/ساخت ۳۲ هزار کلاس درس در دولت مردمی

مدارس نیازمند ۸۰ هزار نیروی خدماتی است/اجرای رتبه‌بندی مانع سونامی معلمان شد

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دولت قبل اعلام کرده بود که در مهرماه سال ۱۴۰۰ با سونامی معلمان بازنشسته مواجه هستیم، گفت: اجرای رتبه‌بندی معلمان در شهریور همان سال موجب شد برخی معلمان بازنشستگی خود را به مدت ۲ سال به تعویق بیندازند.

رضامراد صحرایی در همایش ملی تکریم خیرین مدرسه ساز اظهار داشت: در حالی که نشاط به دلیل کرونا از درون دانش آموزان رخت بسته بود، در دولت سیزدهم با بازگشایی مدارس این امید به دانش آموزان برگشت، مدارس از مهر ۱۴۰۱ باز شد و همزمان مسمومیت‌های زنجیره‌ای را داشتیم که وزیر کشور اعلام کرد این یک جنگ شناختی است.

وی با اشاره به اینکه در این دولت حدود ۷ هزار مدرسه ساخته شد، یعنی هر روز کاری ۸ مدرسه و ۳۵ کلاس درس تحویل دانش آموزان شد، افزود: قانون رتبه‌بندی فقط به معیشت معلمان کمک نکرد و منزلت را هم ایجاد کرد و پاسخگویی به مطالبات معوقه معلمان صورت گرفت.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تقویت جمهوریت ایران با برگزاری انتخابات/ساخت ۳۲ هزار کلاس درس در دولت مردمی

چینی نازک تاب‌آوری؛ آسیب‌ها و راه‌حل

جوانی با دندان گوش مردی را کند و عابران با چراغ قوه در شب دنبال باقیمانده گوشِ کنده شده در جوی آب گشتند؛ درگیری بر سر جای پارک منجر به بازداشت جوان و پرداخت دیه شد. پایین آمدن تاب‌آوری جامعه ایرانی صرف نظر از آمار، حالا دیگر به وضوح در جر و بحث‌های روزانه در اماکن عمومی قابل مشاهده است.

تاب‌آوری اگرچه واژه‌ای است که از اهمیت آن در زندگی روزمره غفلت شده اما تا آنجا مهم است که در صورت نداشتنِ تاب‌آوری ممکن است یک روز کاملا معمولی که مشغول انجام کارهای روزمره مثل پارک کردن ماشین، نان خریدن، مسافر مترو شدن یا حین رانندگی هستید، ناگهان خود را درگیر یک موقعیت پرتنش ببینید و چه بسا زد و خوردی پیش بیاید، زخمی شوید، سر از بیمارستان یا کلانتری دربیاورید و حتی ممکن است جان شخصی در این وسط گرفته شود.ادامه گزارش را اینجا بخوانید.

تقویت جمهوریت ایران با برگزاری انتخابات/ساخت ۳۲ هزار کلاس درس در دولت مردمی

ساخت ۳۲ هزار کلاس درس در دولت مردمی/با مولدسازی تعهدات را اجرا می‌کنیم

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه در ۵ استان نسبت به تامین سهم دولت متناسب با آورده خیران عقب هستیم، گفت: با بودجه مولدسازی تا دو سال آینده تعهدات را اجرایی می‌کنیم.

حمیدرضا خان‌محمدی در همایش ملی تکریم خیرین مدرسه‌ساز کشور اظهار داشت: بسیاری از موفقیت‌های علمی کشور از سوی دانش‌آموزان در مدارسی است که توسط خیران ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه راه پیشرفت و آبادانی کشور از مدرسه آغاز می‌شود، افزود: در هر مصوبه سفر رئیس جمهور شهید هزار میلیارد تومان به مدرسه سازی اختصاص می‌دادیم.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تقویت جمهوریت ایران با برگزاری انتخابات/ساخت ۳۲ هزار کلاس درس در دولت مردمی

ممنوعیت واردات لوازم آرایشی به کشور/عرضه محصولات زیرپله‌ای با نام برند اصلی

رئیس اداره پیشگیری و مقابله با قاچاق فرآورده‌های سلامت اداره کل بازرسی سازمان غذا و دارو با تاکید بر ممنوعیت واردات لوازم آرایشی به کشور گفت: بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی که با عنوان برندهای خارجی به فروش می‌رسد، تولید کارگاه‌های غیرمجاز زیرپله‌ای پاکستان است.

حامد عبدی با اشاره به اینکه واردات محصولات آرایشی و بهداشتی از سال ۹۷ توسط وزارت صمت به کشور ممنوع اعلام شده است، افزود: در حال حاضر اکثر محصولات آرایشی و بهداشتی خارجی در سطح عرضه کالاهای قاچاق و یا تقلبی هستند.

وی اظهار داشت: محصولات آرایشی و بهداشتی به دو نوع کالای قاچاق و کالای تقلبی تقسیم شدند که کالای قاچاق به دو نوع قاچاق محصولات اصلی و دیگری محصولات تقلبی یافت می‌شوند؛ به‌عنوان‌مثال محصولات آرایشی بهداشتی با برندهای معروف آمریکایی که در کشور پاکستان به‌صورت زیر پله‌ای تولید و با قیمت همان برند کارخانه اصلی به فروش می‌رسد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تقویت جمهوریت ایران با برگزاری انتخابات/ساخت ۳۲ هزار کلاس درس در دولت مردمی

مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به دعاوی و جرائم بین‌المللی تشکیل می‌شود

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به موافقت معاون اول قوه قضائیه با پیشنهاد معاونت امور بین‌الملل، گفت: مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به دعاوی و جرایم بین‌المللی در دادگستری استان تهران تشکیل می‌شود و ساختار و تشکیلات این مجتمع نیز ابلاغ شده است.

کاظم غریب آبادی با اشاره به اینکه این مجتمع با هدف تمرکز، هماهنگی و تسریع در رسیدگی به جرایم و دعاوی دارای جنبه بین المللی تشکیل شده است، افزود: احقاق حقوق تضییع شده ایران و ایرانیان در اثر اقدامات کشورهای خارجی، حمایت از حقوق اتباع غیر ایرانی و تسهیل دسترسی آنها به مراجع قضایی تخصصی از اهداف ایجاد این مجتمع است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تقویت جمهوریت ایران با برگزاری انتخابات/ساخت ۳۲ هزار کلاس درس در دولت مردمی

سالم‌ترین روش پخت برنج کدام است؟/ آبکش، سلامت‌تر از کته

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روشی را برای پخت برنج پیشنهاد کرد که ضمن حفظ ویتامین‌های محلول در آب برنج، ۷۰ درصد آرسنیک از برنج خارج می‌شود.

استادیار و دکترای تخصصی علوم تغذیه آلودگی با فلزات سنگین را یکی از موارد آلودگی‌های محیطی برنج برشمرد و گفت: آلودگی آب و خاک و همچنین نزدیک بودن مزارع برنج به مراکز صنعتی و فاضلاب‌های مربوطه در تجمع این آلودگی در برنج موثر هستند.

سمیرا ربیعی آلودگی با آرسنیک را یکی از آلودگی‌های شایع در برنج عنوان کرد و افزود: آرسنیک یکی از سمی‌ترین عناصر جهان و به طور جدی کشنده است. آرسنیک در اکثر مواد غذایی به مقدار بسیار اندک یافت می‌شود اما میزان آن در حدی نیست که تهدیدی برای سلامتی محسوب شود.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تقویت جمهوریت ایران با برگزاری انتخابات/ساخت ۳۲ هزار کلاس درس در دولت مردمی

شیوه‌نامه احراز توبه مجرمان ابلاغ شد

رئیس قوه قضاییه شیوه نامه احراز توبه مجرمان را در ۹ ماده ابلاغ کرد و مسئولیت حُسن اجرای آن را به دادستان کل کشور سپرد.

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسن محسنی اژه ای در اجرای مواد ۱۱۴ تا ۱۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و بند «ج» ماده ۲۴ آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و نظر به اینکه استفاده از تأسیس شرعی و قانونی توبه در مراجع قضایی که نقش بسزایی در اصلاح و تربیت مرتکبان جرم و پیشگیری از ارتکاب مجدد جرم دارد، «شیوه نامه احراز توبه» را به محاکم قضایی سراسر کشور ابلاغ کرد.

بر اساس این شیوه نامه توبه حالتی نفسانی است که متضمن توجه و بازگشت انسان به سوی خدا، پس از ارتکاب رفتار مجرمانه است به‌گونه‌ای که مرتکب به زشتی رفتار خویش آگاه و ندامت و اصلاح در رفتار وی مشاهده و بر ترک آن رفتار در آینده مصمم شود و سعی خود را برای اصلاح و جبران خسارت بکار گیرد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تقویت جمهوریت ایران با برگزاری انتخابات/ساخت ۳۲ هزار کلاس درس در دولت مردمی

احراز هویت ۸۵ درصد رای‌دهندگان انتخابات ریاست جمهوری با کارت هوشمند ملی

رئیس سازمان ثبت احوال کشور از احراز هویت ۸۵ درصد از رای‌دهندگان انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه با استفاده از کارت هوشمند ملی خبر داد.

هاشم کارگر اظهار داشت: سازمان ثبت احوال کشور به عنوان مرجع احراز هویت اشخاص، مسئولیت احراز هویت رای دهندگان را بر عهده دارد و در این راستا در روز انتخابات با استفاده از داده های پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور نسبت به احراز هویت رای دهندگان اقدام شد.

وی تاکید کرد: در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در ۸ تیرماه برگزار شد، احراز هویت بیش از ۸۵ درصد از رای دهندگان با ارائه کارت هوشمند ملی صورت گرفت و سایر رای دهندگان با ارائه شناسنامه خود در این انتخابات شرکت کردند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تقویت جمهوریت ایران با برگزاری انتخابات/ساخت ۳۲ هزار کلاس درس در دولت مردمی

جزئیات سند ملی مقابله با پشه آئدس/بسیج همه امکانات و ساخت واکسن

کارگروه (کمیته) دائمی پدافند غیرعامل کشور به ریاست رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در حوزه پدافند غیرعامل کشور دستورالعمل عملیاتی واپایش تهدیدات ناشی از ناقل مهاجم زیستی (پشه آئدس) طرح ملی مقابله با ناقلین مهاجم زیستی را ابلاغ کرد.

به استناد تبصره ۱ قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور و ماده۸ اساسنامه این سازمان و در راستای تحقق اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تهدیدات ناشی از ناقل مهاجم زیستی، کارگروه (کمیته) ‌دائمی پدافند غیرعامل کشور بررسی و به تصویب رسید.

بر این اساس دستورالعمل عملیاتی واپایش تهدیدات ناشی از ناقل مهاجم زیستی (پشه آئدس) یا به عبارتی طرح ملی مقابله با ناقلین مهاجم زیستی با امضای سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به دستگاههای ذی ربط از جمله وزارتخانه های بهداشت، جهادکشاورزی، کشور و دفاع ابلاغ شده است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تقویت جمهوریت ایران با برگزاری انتخابات/ساخت ۳۲ هزار کلاس درس در دولت مردمی

تقویت جمهوریت ایران با برگزاری انتخابات

اهمیت اصل و منطق انتخابات در جمهوری اسلامی، این است که جمهوریت و اسلامیت نظام هر دو به انتخابات وابسته است؛ چرا که تحقق جمهوریت و مردم‌سالاری و حاکمیت مردم در اداره کشور هیچ راهی جز برگزاری انتخابات ندارد و «نبود انتخابات» سبب ایجاد و موجب برقراری دیکتاتوری یا «هرج و مرج و ناامنی» خواهد شد و شرکت در انتخابات تنها مسیر صحیح و حقیقی است که می‌تواند حاکمیت ملی مردم را تأمین کند.

حضور مردم و جایگاه آنان و نیز تلاش آنان در همه عرصه های اجتماعی و سیاسی، به خصوص انتخابات به عنوان یکی از مهم ترین ارکان جمهوریت نظام اسلامی ایران همواره مورد تاکید بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران بوده است اقدامی که ترسیمی روشن از آزادی و استقلال است و نماد جمهوریت در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به حساب می آید از این رو فصل نهم از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اختصاص به قوه مجریه و مسائل مربوط به آن دارد که اصل ۱۱۴ آن می‌گوید رئیس جمهور برای مدت چهار سال با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود و انتخاب مجدد او به صورت متوالی تنها برای یک دوره بلا مانع است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تقویت جمهوریت ایران با برگزاری انتخابات/ساخت ۳۲ هزار کلاس درس در دولت مردمی

وبا، میهمان ناخوانده فصل گرما/آب و مواد غذایی غیربهداشتی نخورید

هر سال در فصل تابستان با گرم شدن هوا و ایجاد شرایط مناسب، رشد میکروب‌های بیماری‌های منتقله از آب و غذا به خصوص وبا مشاهده می‌شود یکی از شایع‌ترین علت‌های ابتلا به اسهال‌های میکروبی، تماس دست آلوده با مواد غذایی و ورود میکروب‌ها از طریق آنها به دهان و سپس دستگاه گوارش است.

بیماری وبا هنوز در دنیا به عنوان یک تهدید برای سلامت عمومی محسوب می شود و بر اساس تخمین محققین سالانه بین سه تا چهار میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا و حدود ۲ میلیون نفر جان خود را از دست می دهند. بیشترین موارد ابتلا مربوط به ۲ قاره آفریقا و آسیا بوده و درمان صحیح و مناسب میزان کشندگی بیماری می‌تواند حتی به کمتر از یک درصد کاهش یابد.

این بیماری از سالهای دور نیز به عنوان یکی از بیماری‌های بومی کشور ما بوده، از سال ۱۳۴۴ همه ساله مواردی از بیماری در کشور گزارش شده طی سالیان گذشته همه‌گیری‌هایی از این بیماری در تمام کشور و در بعضی از سال‌ها در مناطق محدودتری از کشور دیده شده و در سال های اخیر بروز وبا بسیار کاهش یافته و موارد معدودی از این بیماری در کشور مشاهده شده است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تقویت جمهوریت ایران با برگزاری انتخابات/ساخت ۳۲ هزار کلاس درس در دولت مردمی

پنجره جمعیت به کدام سو باز می‌شود؟

پنجره جمعیتی ایران به دلیل سیاست تحدید فرزندآوری در دهه‌های گذشته، افق مناسبی را نشان نمی‌دهد به طوری که ایران سومین کشور در سرعت پیر شدن جمعیت است و اگر وضعیت به همین منوال باشد، در سیاهچاله جمعیتی گرفتار می‌شود.

توجه به موضوع پیری جمعیت ایران و ضرورت پرداختن به آن، زمانی جدی گرفته شد که رهبر معظم انقلاب اسلامی در این خصوص پیام‌ها و تذکراتی ارائه کردند به طوری که گفته می شود ایشان در دهه ۹۰ (از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹) بیش از ۴۲ بار نسبت به مساله جمعیت و فرزندآوری تاکید کردند.

تاکیدها برای فرزندآوری و تلاش‌ها در این خصوص به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت رسید؛ بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، این قانون در یک کمیسیون مشترک بررسی شد و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت ۷ سال، از سال ۱۴۰۱ به تأیید شورای نگهبان رسید؛ در این قانون حمایت‌های ویژه‌ای برای تشویق خانواده‌ها به داشتن فرزند در نظر گرفته شده اما اینکه بندهای مختلف این قانون چه میزان به افزایش نرخ رشد جمعیت کمک کند، موضوع دیگری است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تقویت جمهوریت ایران با برگزاری انتخابات/ساخت ۳۲ هزار کلاس درس در دولت مردمی

غزه نمایشگاه نقض حقوق بشر گسترده آمریکا/ قدرت آمریکا رو به افول است

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری با اشاره به جنایت‌های آمریکا در غزه گفت: شهادت بیش از ٣٧ هزار نفر در غزه که بیشتر آنها زنان و کودکان هستند، نقض آشکار حقوق بشر است .

عسگر جلالیان در هشتمین کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکا از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی که در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: آمریکا در غزه معاون جنایت با رژیم صهیونسیتی نیست بلکه در آن جنایت مباشرت می‌کند.

وی با اشاره به عضو نبودن آمریکا در کنوانسیون حقوق کودک گفت: آمریکا به دلایل واهی به این کنوانسیون نپیوسته است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تقویت جمهوریت ایران با برگزاری انتخابات/ساخت ۳۲ هزار کلاس درس در دولت مردمی

اگر قصد دنبال کردن اخبار گروه جامعه ایرنا به صورت کامل در حوزه‌هایی مانند محیط زیست، زنان و خانواده، رفاه و تأمین اجتماعی، حقوقی و قضایی، آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت، هلال احمر، اورژانس، انتظامی و حوادث، بهزیستی، مسائل و آسیب‌ها و مدیریت بحران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم هر روز سری به این سایت‌ https://www.irna.ir/service/society بزنید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha