دولت سیزدهم کرمانشاه را به کارگاه بزرگ ساخت مسکن تبدیل کرد

کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه گفت: در دولت سیزدهم استان کرمانشاه به یک کارگاه بزرگ مسکن تبدیل شده و دلیلش تخصیص ۲۰ درصد منابع بانکی به حوزه مسکن است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رامین الماسی روز سه‌شنبه در نشستی خبری در اداره کل راه و شهرسازی بیان کرد: طبق قانون ۲۰ درصد منابع بانکی باید در اختیار حوزه مسکن باشد این در حالی است که در در دولت های یازدهم و دوازدهم این قانون را اجرا نکردند و سهم مسکن از منابع بانکی در حد یک درصد بود و در عمل ساخت و ساز متوقف شد، همین موضوع نیز فاصله بین عرضه و تقاضا و در نتیجه گرانی اجاره و مسکن را در کشور به وجود آورد.

به گفته وی در دولت سیزدهم سهم ۲۰ درصدی منابع بانکی به حوزه مسکن دوباره احیا شد و همین امر استان کرمانشاه را امروز به یک کارگاه بزرگ مسکن تبدیل کرده است.

الماسی ادامه داد: در دولت دوازدهم ادعا می شد که تسهیلات مسکن تورم زاست در حالی که با توجه به تحرکی که حوزه مسکن در اقتصاد ایجاد می کند در واقع ضد تورم است چرا که باعث فعال شدن نقدینگی مردم از حوزه های دیگر به سمت مسکن می شود.

وی افزود: اعتبار یک بانک در کشورهای پیشرفته با میزان فعالیت آن در بخش مسکن تعیین می شود و در این کشورها بخش عمده تسهیلات بانکی به حوزه مسکن سرازیر می شود، امروز نیز در دولت سیزدهم هر بانکی که ۲۰ درصد منابع خود را به حوزه مسکن اختصاص ندهد جریمه و مستقیم به صندوق ملی مسکن تزریق می شود.

او دیگر اقدام مثبت دولت سیزدهم در حوزه مسکن را پرداخت تسهیلات بانکی بدون سپرده گذاری یا نیاز به خرید اوراق مشارکت عنوان کرد و گفت: امروز به بخش خصوصی تسهیلات ۳۵۰ و ۵۵۰ میلیون تومانی پرداخت می شود و در شورای عالی مسکن نیز مصوب شده تا تسهیلات به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش دیگر اقدام حوزه مسکن استان در دولت سیزدهم را اضافه کردن ۱۰ هزار قطعه زمین به محدوده روستاهای نزدیک شهرها عنوان کرد و گفت: هدف این کار مهاجرت معکوس و استفاده از هر ۲ مزایای زندگی شهری و روستایی است ضمن اینکه اضافه کردن ۱۰ هزار قطعه زمین دیگر نیز در دست اقدام است.

الماسی مجموع این ۲۰ هزار قطعه را هزار و ۳۵۳ هکتار اعلام کرد و گفت: ما عنوان این طرح را دهکده شهری گذاشته ایم و متقاضیان نهضت ملی مسکن می توانند برای قطعات ۳۵۰ و ۵۰۰ متری روستایی تقاضا داشته باشند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان استفاده از ظرفیت سکونتگاه های غیر رسمی و بافت های ناکارآمد شهری را دیگر اقدام حوزه مسکن در دولت سیزدهم برشمرد و افزود: طبق این طرح در کمربند شهر کرمانشاه با کمک شهرداری دسترسی های مناسبی ایجاد کرده ایم که همین کار باعث بالارفتن ساخت و سازها در این مناطق شده است.

الماسی گفت: در گذشته کرمانشاه از نظر صدور پروانه در بافت های ناکارآمد و سکونتگاه های غیر رسمی رتبه سی ام کشوری را داشت اما امروز آنچنان آمار صدور پروانه ساخت در این مناطق بالا رفته است که در جایگاه سوم کشوری قرار گرفته ایم.

وی مجموع اقدامات انجام شده در حوزه مسکن را ۵۸ هزار و ۸۹۱ واحد اعلام کرد و افزود: عملیات ساخت ۱۹ هزار و ۱۴۹ واحد در حال انجام است که ۱۶ هزار و ۳۶۸ واحد آن در شهر کرمانشاه قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه نظارت بر بنگاه های معاملات ملکی را از دیگر اقدامات حوزه مسکن در دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: ۲۰۰ بنگاه در مرحله ارشاد یا پلمب قرار گرفته اند ضمن اینکه با راه اندازی سامانه خودنویس موجر و مستاجر دیگر به سادگی می توانند بین خودشان قرارداد امضا منعقد کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha