«عبور»؛ مجموعه‌ای کوتاه در ابوعطا و دشتی

تهران- ایرنا- آلبوم موسیقی «عبور» مجموعه‌ای کوتاه در ابوعطا و دشتی با آهنگسازی پدرام جوادزاده و خوانندگی محمود صالحی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، آلبوم موسیقی «عبور» مجموعه‌ای کوتاه در ابوعطا و دشتی با اشعاری از رهی معیری، خیام نیشابوری، رضا نیکوکار و میلاد عرفان‌پور، آهنگسازی و نوازندگی سنتور پدرام جوادزاده و آواز محمود صالحی منتشر شده است.

این آلبوم شامل پنج قطعه؛ «پیش درآمد ابوعطا»، «ساز و آواز ابوعطا»، «تصنیف عبور»، «ساز و آواز دشتی» و «تصنیف زلف نگار» در گونه موسیقی دستگاهی است.

یاسر فلاح‌پور صدابردار و انوشیروان مانی گرافیست از دیگر عوامل این اثر هستند که به صورت اجرای زنده (همانند کنسرت) و تنها در دو برداشت ضبط شده و توسط مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شده است.

در بخشی از توضیح جوادزاده درباره آلبوم «عبور» آمده است: «در تمام ده سال گذشته بیوسته به دنبال توضیـح و تبیین ایده ارائه آثار موسیقی دستگاهی در قالب مجموعه‌ای کوتاه بوده‌ام. آنچنان که درک می‌کنم متاسفانه در روزگار قیل و قال‌های مضراب‌های بی‌قال و قیل، انسان ایرانی کمتر حوصله و حتـی فهـم زیبایی‌شناسانه لازم برای شنیدن یک مجموعه موسیقی دستگاهی به شکل مرسوم- از پیش درآمد و آغاز تا رنگ یا قطعه پایانی- را دارد.

ایده مجله شنیداری موسیقی درذهن من درچنین فضایی شکل گرفت. ارایه قسمت‌های کوتاه موسیقی دستگاهی، ساخته شده توسط آهنگسازان و نوازندگان مختلف و انتشار دریک آلبوم به نحوی که گویی مخاطب در حال ورق زدن یک مجله هنری است. ایده‌ای که تنها کسی که برای انجامش همراه شد رفیق دیرینه من نوید توسلی بود.

«عبور»؛ مجموعه‌ای کوتاه در ابوعطا و دشتی

همنشینی سال‌های طولانی ما در نهایت در آلبومی تحت عنوان «ما، صدا، سنتور» در جریده عالم دوام یافت. هرچند هنوز به دنبال ایده مجله شنیداری موسیقی هستم اما در نهایت تصمیم گرفتم دومین آلبوم خود را تحت عنوان مجموعـه‌ای کوتاه به نام «عبـور» منتشـر نمایم.

ایـن مجموعه روایت برش‌های مختلفی از زندگی من در ده سال گذشته است که همگی گرد یک ایده محوری و یک جهان‌بینی هنری اما در سال‌های مختلفی خلق شده‌اند. هسته مرکزی این مجموعه خـود تصنیـف عبور است که شاید شـخصی‌ترین اثری است که من در تمام طول زندگی خلق کرده‌ام.»

پدرام جوادزاده آهنگساز، مدرس و نوازنده سنتور، متولد ۱۳۶۷ در تهران، فارغ التحصیل نوازندگی موسیقی ایرانی از دانشگاه هنر تهران، دکتری مدیریت فرهنگی است. وی هنرآموخته نزد اساتید سیامک آقایی، عبدالنقی افشارنیا، رضا شفیعیان، امیر اسلامی و سورنا صفاتی است و شرکت در جشنواره‌ها و اجراهای مختلف داخلی و خارجی از سوابق جوادزاده است.

آلبوم موسیقی بی‌کلام «ما، صدا، سنتور» شامل سه بخش تکنوازی سنتور در آوازهای ابوعطا، بیات ترک‌ـ افشاری و اصفهان با همکاری نوید توسلی و آهنگسازی تک‌آهنگ «مرد» از دیگر آثار این هنرمند است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha