اختصاص بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال به پروژه‌های بزرگراهی استان اردبیل

اردبیل-ایرنا- مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل از اختصاص بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال منابع به پروژه های بزرگراهی استان اردبیل در مدت فعالیت دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا محبوب حیدری روز سه شنبه در نشست خبری که با هدف تبیین خدمات دولت سیزدهم در بخش راه و شهرسازی در استان اردبیل برگزار شد، با اشاره به منابع صرف شده برای اجرای پروژه‌های بزرگراهی استان اردبیل در دولت سیزدهم اظهار کرد: در ۲ سال اخیر چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات برای بزرگراه اردبیل- سرچم، یک هزار میلیارد ریال برای بهسازی سربند - مشگین شهر و پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هم برای توسعه بزرگراه‌های استان اختصاص داده شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: در سه سال گذشته ۷۷ کیلومتر بزرگراه در این استان به بهره برداری رسیده است و ۴۵ کیلومتر دیگر هم تا آخر شهریور ماه امسال مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

حیدری همچنین از بهره مندی طرح‌های بزرگراهی استان از تهاتر نفت خبر داد و افزود: برای نخستین بار در دولت سیزدهم بار سه هزار میلیارد ریال تهاتر نفت برای بزرگراه اردبیل-سرچم و یک هزار میلیارد ریال هم برای دیگر طرح‌های بزرگراهی استان اختصاص یافته است.

وی طول بزرگراه‌های استان را ۲۷۷ کیلومتر اعلام کرد و گفت: ۶۷ کیلومتر راه اصلی استان در دست احداث است که با تکمیل آنها ایمنی جاده‌های استان ارتقا یافته و میزان تصادفات جاده ای هم کاهش خواهد یافت.

حیدری با بیان اینکه اغلب طرح‌های بزرگراهی استان دارای ردیف ملی هستند، اضافه کرد: این طرح‌ها در قالب قطعات مختلف در شمال و جنوب استان در دست اجرا است که بر اساس اولویت میزان تردد و تصادفات این قطعات تکمیل و به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه توسعه شبکه بزرگراهی در جنوب استان در مسیر ۱۸۷ کیلومتری اردبیل- سرچم در قالب قطعات مختلف در دست اجراست، افزود: انتظار می‌رود با تخصیص و تامین اعتبارات مورد نیاز با کمک و تلاش مسئولان ارشد استان و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی شاهد تسریع در روند احداث این شبکه و ارتقای ایمنی جاده‌ای در استان اردبیل باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل یادآورشد: جاده اردبیل- سرچم اصلی‌ترین مسیر ارتباطی مرکز استان اردبیل به مرکز کشور است و عملیات تعریض و تبدیل آن به بزرگراه جزو اولویت‌های اصلی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل است.

وی اضافه کرد: علاوه بر مسیر اردبیل - سرچم ، احداث تونل دوم گردنه حیران به طول ۷۳۰ متر ، احداث باند دوم رضی – امیرکندی و گرمی – بیله‌سوار به طول ۶۵ کیلومتر و احداث باند دوم پارس‌آباد – سربند – مشگین‌شهر به طول ۶۰ کیلومتر از جمله طرح‌های مهم و بزرگراهی در دست اقدام استان است.

حیدری همچنین درباره آخرین وضعیت بهسازی بزرگراه اردبیل - مشگین‌شهر ادامه داد: موسسه عاشورا به عنوان مجری طرح بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال از راه و شهرسازی مطالبه دارد که در صورت پرداخت مطالبات پیمانکار و تامین اعتبار لازم، این طرح نیز در موعد مقرر بهره‌برداری می‌شود.

ایجاد ۴۳ کیلومتر روشنایی در محورهای مواصلاتی استان اردبیل

کلیم اله وثوقی مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اردبیل هم در این نشست گفت: در دولت شهید رئیسی ۴۳ کیلومتر پروژه روشنایی با یکهزار و۷۰میلیارد ریال اعتبار در محورهای مواصلاتی استان اردبیل اجرا شده است.

وی اضافه کرد: در دولت سیزدهم جهت خدمات رسانی بهتر به مردم و مسافران در جاده هفت باب مجتمع خدماتی، رفاهی و بین راهی بایک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار احداث شده است.

عضو شورای ترافیک استان اردبیل افزایش ۷۵ درصدی احداث مجتمع را نسبت به دولت دوازدهم یادآور شد و تصریح کرد: در دولت قبلی ۴ مجتمع با۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار احداث شده بود.

دبیر کمیسیون مدیریت اجرائی ایمنی حمل ونقل استان اردبیل همچنین از احداث ساختمان اداری، راهدارخانه و پلیس راه به مساحت ۹ هزار و۳۰۰ متر مربع با اعتبار ۹۱۰ میلیارد ریال خبرداد و گفت:۷۴ دستگاه از سامانه‌های هوشمند حمل ونقل جاده‌ای شامل دوربین‌های نظارتی، تصویری، ثبت تخلفات وتردد شمار با ۱۵۰میلیارد ریال سرمایه گذاری نصب و ارتقا یافته است.

به گزارش ایرنا استان اردبیل از نظر شاخص‌های زیرساختی جزو استان‌های محروم به شمار می رود به طوری که ارتباط مرکز این استان با مرکز کشور از طریق راه اصلی برقرار است و هنوز ارتباط بزرگراهی با مرکز کشور برقرار نشده است.

دولت سیزدهم با توجه به نقش زیرساخت‌های عمرانی و ارتباطی در توسعه استان، در سه سال اخیر بر این بخش تمرکز کرد و اجرای پروژه‌های متعددی را در مناطق مختلف استان آغاز کرد که این پروژه ها به تدریج تکمیل و به بهره برداری می‌رسد.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران، صایین، کجل، نقدوز، الماس، لنگان، قره‌آغاج و اسالم در جاده‌های این استان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha