الگوبرداری سومین مستند پزشکیان از «آژانس شیشه‌ای»+ فیلم

تهران- ایرنا- سومین مستند مسعود پزشکیان که «نگرانم» نام داشت، دلنوشته‌ این نامزد انتخاباتی خطاب به همسر درگذشته‌اش «فاطمه» بود که با صدای پرویز پرستویی، بازیگر سینما روایت شد. این مستند با الگوبرداری از فیلم «آژانس شیشه‌ای» سعی داشت مکالمه حاج کاظم با همسرش را بازسازی تصویری کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مستند «نگرانم» شامگاه سه‌شنبه -۱۲ تیر- از شبکه یک روانه آنتن شد. مسعود پزشکیان حدود ۳۰ سال پیش همسرش را در یک تصادف از دست داده و پس از آن ازدواج نکرده است. در مستند «نگرانم» وفاداری پزشکیان نسبت به همسرش هسته اصلی درام را شکل داده است. کارگردان سعی می‌کند با نمایش عمق عشق و علاقه پزشکیان به شخصیتی با عنوان «فاطمه» به احساسات مخاطب تلنگر بزند. این نکته را در سکانسی می‌توان مشاهده کرد که صدایی غایب از او می‌پرسد برای همسرتان تنگ شده است و اشک‌ها او در سکوت سرازیر می‌شود.

صدای همه بی‌صدایان

در این مستند شاهد تغییر مسیر قهرمانی هستیم که از شک و تردید به ایمان و یقین می‌رسد. او در گفت‌وگو با همسرش ابتدا از نگرانی‌اش می‌گوید و در نهایت عهد می‌بندد که «صدای همه بی صدایان باشد که صدایشان شنیده نشده است.»

در ابتدای این مستند این نوشته بر روی صفحه نقش می‌بندد: «در کشاکش دروغ و تزویر و تخریب، سفره دل را تنها نزد تو می‌توانم بگشایم فاطمه جان»

چه سخته این مسئولیت

در ادامه پزشکیان را سوار بر خودرویی می‌بینیم که او را به سمت مزار همسرش می‌برد. راوی در این لحظه از قول قهرمان داستان می‌گوید: فاطمه جان این روزها بیشتر از هر روزی دلتنگت هستم، جای تو در کنارم بسیار خالیه، تو بیشتر از هر کسی می‌دونی امروز چرا وارد این راه سخت و جانکاه شدم. کاش در این روزها همراهم بودی. چه سخته این مسئولیت که چشم آخرین امیدهای یه ملت به تو باشه. به تو که چه کار می‌کنی براشون. چهار ستون بدنم می‌لرزه قبلبم اما نمی لرزه. قلبم محکمه. وقتی پای چیزی در میون باشه که بهش ایمان دارم، قلبم دیگه نمی لرزه. سرمایه من صداقتمه و عهده و پیمانم که از هر چیزی برای من مهم تره.

در این مستند کارگردان از با چهار قطعه ترانه جنبه‌های شنیداری اثر را تقویت کرده است. در ابتدا ترانه «ای مرگ از جان رفیقانم چه میخواهی» با صدای علیرضا قربانی را زمانی می‌شنویم که او بر سر مزار همسرش رفته است. ترانه «آفتابکاران جنگل» که به سر اومد زمستون هم معروف است، بر روی صحنه‌های استقبال مردمی از پزشکیان پخش می‌شود. آهنگ ترکی «کوچه لره سو سپمیشم» با توجه به اصالت آذری این نامزد انتخاباتی در نظر گرفته شده است. سکانس پایانی مستند نماهنگی است که مروری بر زندگی پزشکیان دارد و حاوی ترانه «ایران ای سرای امید» محمدرضا شجریان است.

اهل دعوا نیستم

در بخش‌های میانی مستند بخشی از دغدغه‌ها و وعده‌های پزشکیان در قالب نوشته و سخنرانی تکرار می‌شود که از بین آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد: مدافع حقوق زنان هستم. آمده‌ام احترام استاد، دانشجو و دانشگاه را برگردانم. من اهل دعوا نیستم، اما زیر بار زور نمی روم. آمده‌ام تا تحریم‌ها را برطرف کنم. من هرگز دروغ نخواهم گفت؛ جلوی فساد و تبعیض خواهیم ایستاد.

در این مستند علاوه بر خود پزشکیان افرادی دیگری همچون محمدجواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه، علی طیب‌نیا، اقتصاد دان، مقصود فراستخواه، جامعه شناس، ابوالحسن داوودی، فیلمساز، محمد مهاجری فعال سیاسی حضور داشتند که خواسته‌هایشان را از این نامزد انتخاباتی بیان کردند.

الگوبرداری سومین مستند پزشکیان از «آژانس شیشه‌ای»+ فیلم

به کسانی که رای ندادند تمام قد احترام می‌گذاریم

محمدجواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه در گردهمایی فعالان ستادی گفت: ما آمده ایم که همه ایرانیان حق داشته باشند. مخالفان بتوانند با ما مخالفت کنند. ما به کسانی که رای ندادند تمام قد احترام می گذاریم. امروز روزی است که ما به سمت یک تعیین تکلیف تاریخی به پیش می رویم.

وظیفه اصلی او احیای طبقه متوسط است

ابوالحسن داوودی، فیلمساز نیز توضیح داد: من جزو ۶۰ درصد قهرکنندگان بودم. الان خطر اصلی را درباره ایران احساس می کنم. پشت پزشکیان می‌ایستم. وظیفه اصلی او احیای طبقه متوسط است.

مسائل زنان، فرار مغزها، اخراج اساتید، تورم لجام گسیخته، فقر گسترده و بیکاری جوانان از دیگر مواردی بود که بقیه چهره‌ها به آن اشاره کردند.

عهد می‌بندم معیشت قابل قبولی برای مردم فراهم کنم

در بخش‌های پایانی مراسم شاهد حس اطمینان این نامزد انتخاباتی از درستی تصمیمی که گرفته هستیم. او خطاب به همسر فقیدش می‌گوید: چقدر رنج می کشم از این که می بینم باید درباره چیزهایی با مردم عهد ببندم که حق طبیعی و قانونی و شرعی آنهاست. نحوه حکمرانی باعث شده یک کارمند تحقیر بشود و فرو بپاشد. من عهد می‌بندم با تمام وجودم معیشت قابل قبولی برای همه مردم فراهم کنم.

نماهنگ پایانی همراه با ترانه ایران ای سرای امید شجریان مسعود پزشکیان را در کنار چندین سیاستمدار از جمله رئیس دولت اصلاحات نشان می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha