۱۲ تیر ۱۴۰۳، ۲۱:۳۳
کد خبرنگار: 5546
کد خبر: 85527453
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

اعتبارات هواشناسی گلستان در دولت شهید رئیسی ۱۰ برابر شد

گرگان- ایرنا- مدیرکل هواشناسی گلستان، توجه ویژه دولت سیزدهم به حوزه هواشناسی را مورد اشاره قرار داد و گفت: اعتبارات هواشناسی گلستان در دولت شهید رئیسی در مقایسه با مدت چهار ساله دولت قبل رشد بیش از ۱۰ برابری داشته است‌.

به گزارش ایرنا، امان‌محمد کمالی عصر سه‌شنبه در نشست خبری عملکرد شورای هماهنگی راه و شهرسازی گلستان در دولت شهید رئیسی اظهار کرد: در سفر اول ریاست جمهوری به استان گلستان، ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار به رادار و تجهیزات هواشناسی اختصاص یافت که به طور کامل تحقق یافت.

وی با بیان اینکه ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای پروژه رادار هواشناسی و تجهیزات هواشناسی توسط وزارت راه و شهرسازی در سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده است، افزود: همچنین برای ساختمان برج رادار هواشناسی گنبدکاووس که در حال حاضر ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده که باید تا سال ۱۴۰۴ محقق شود.

مدیرکل هواشناسی گلستان با بیان اینکه سازمان هواشناسی اسناد مناقصه خرید تجهیزات رادار را انجام داده، تصریح کرد: برنامه ما ورود رادار هواشناسی در اسرع وقت به کشور است.

کمالی به احداث پنج ایستگاه اقلیم‌شناسی تمام‌خودکار در گلستان اشاره کرد و گفت: ارتقای ایستگاه سینوپتیک بندرترکمن و بندرگز به تجهیزات تمام‌خودکار هواشناسی با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال از دیگر اقدامات دولت شهید رئیسی در گلستان بود.

وی با بیان اینکه گلستان پارسال به ایستگاه سیار هواشناسی برای خدمات‌رسانی در حوادث زلزله، آتش‌سوزی جنگل‌ها و سایر موارد مجهز شد، افزود: یکی از اقدامات خوبی که در دولت شهید رئیسی برای اولین بار انجام شد بیمه متصدیان ایستگاه اقلیم‌شناسی و باران‌سنجی استان گلستان بود.

به گفته مدیرکل هواشناسی گلستان؛ در این استان ۱۰۰ متصدی ایستگاه اقلیم‌شناسی فعالیت می‌کنند که پس از چندین سال انتظار در دولت شهید جمهور بیمه شدند و حقوق آنها رشد سه برابری داشته است‌.

کمالی با بیان اینکه خدمات‌دهی هواشناسی در امور هوانوردی، پرواز هواپیماها، بخش کشاورزی و بحران‌های جوی نشان از اهمیت این بخش دارد، گفت: امروزه سازمان جهانی هواشناسی معتقد است هر یک دلار هزینه در حوزه هواشناسی، ۱۰ برابر عایدی به همراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی و رشد روزافزون جمیعت و افزایش گازهای گلخانه‌ای، بارش‌ها، خسارت‌ها و سیل‌ها ۱۰ برابر بزرگتر می‌شود که در این شرایط تجهیزات، زیرساخت‌ها و پردازش‌های هواشناسی باید ارتقاء یابد تا شاهد ارائه خدمات مطلوب باشیم.

استان گلستان واقع در شمال کشور دارای تنوع اقلیمی از نیمه‌مرطوب معتدل تا نیمه‌خشک و خشک و گرم و سرد است که بارندگی آن از ۱۵۰ تا ۸۵۰ میلی‌متر متغیر و موقعیت طبیعی استان شامل کوهستان‌های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست، شوره زار، جنگل، مرتع و دریا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha