قالیباف: نباید اجازه داد نهال امید در نهاد علم فرسوده و پریشان شود

تهران - ایرنا - رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نباید اجازه داد نهال امید در نهاد علم فرسوده و پریشان شود.

به گزارش ایرنا، محمد باقر قالیباف روز سه شنبه در آیین نکوداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران افزود: اینجا دانشگاه تهران، دانشگاه ممتاز و مادر ایران است و خرسندم که به‌عنوان عضوی از این دانشگاه با شما سخن می‌گویم.

وی اظهار داشت: دانشگاه تهران جایی است که نه فقط تاریخچه و سرنوشت علم ۹۰ سال اخیر کشور را دارد؛ بلکه حامل خاطرات تلخ‌وشیرین تحولات اجتماعی و سیاسی ما نیز هست.

قالیباف خاطر نشان کرد: تاریخ تطوّر علم در ایران به زمانی بسیار دورتر از دانشگاه تهران و صدها سال پیش‌تر از تأسیس دانشگاه آکسفورد و کمبریج یا بلونیا و سوربون می‌رسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از جندی‌شاپور پیش از ظهور اسلام تا نظامیه‌های عصر طلایی تمدن اسلامی و دارالفنون در دوره معاصر؛ ایرانیان همواره دانش‌اندوزی را به‌عنوان یک «ارزش» باور کرده و از پیشتازان قافله علم در تمدن بشری بوده‌اند.

قالیباف تصریح کرد: اگر دانشگاه فقط بر اساس سرشت و کارکرد علمی خود کار کند، به طور یقین برون‌داد آن چیزی جز برقراری صلح و رفاه در جامعه نخواهد بود؛ اما واقعیت اجتماعی پیچیده‌تر از اینها است.

وی ادامه داد: علم نجات‌بخش است و من بر این باورم که حل مسائل جامعه و جهان ما همچنان در گروی کمیت و کیفیت کار نهاد علم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز شرایط پیچیده‌ای داریم که برای حل و عبور از آنها بدون چراغ علم نه‌تنها زمین می‌خوریم؛ بلکه از قافله پیشرفت جهان جا می‌مانیم.

قالیباف افزود: ما نیاز روزافزون به عقلانیت داریم و چه جایی بهتر از دانشگاه و حوزه می‌تواند لنگرگاه خردورزی باشد.

وی اظهار داشت: تحقق سودای تمدن اسلامی نیز که گام اول آن با انقلاب اسلامی برداشته شده جز با دو عامل علم و دین شدنی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه نهادی است که عالمانه‌ترین و مردمی‌ترین مسیر برای گام برداشتن در مسیر کارآمدسازی حکمرانی است.

قالیباف تاکید کرد: نباید اجازه داد نهال امید در نهاد علم فرسوده و پریشان شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha