ایران در هوش مصنوعی؛رتبه نخست در شبکه‌های عصبی و سیستم‌های چندعاملی

تهران- ایرنا- جمهوری اسلامی ایران از جهت تولیدات علمی بین پنج کشور عربستان، ترکیه، مالزی، پاکستان و مصر در دو شاخه‌ شبکه‌های عصبی و سیستم‌های چند عاملی رتبه نخست را دارد و در موضوع اول با ۹۵۰ مدرک در سال ۲۰۱۴ و ارتقای آن به ۲ هزار و ۲۰۷ مدرک در ۲۰۲۳ موفق شد سیر صعودی را بین کشورهای پیشرو اسلامی تداوم بخشد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، هوش مصنوعی که امروز از آن به عنوان قلب انقلاب صنعتی چهارم یاد می‌شود، یکی از بزرگترین رویدادها در دهه‌های اخیر است که می‌تواند مزایای زیادی برای کسب و کارها، صنایع و افراد جامعه به همراه داشته باشد.

هوش مصنوعی دانشی بسیار گسترده و پیچیده است که شاخه‌های متعددی نظیر رایانش بصری، پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشینی، رباتیک، شبکه‌های عصبی و سیستم‌های چندعاملی را در بر می‌گیرد.

بر اساس داده‌های پایگاه وب آو ساینس/ WOS، جایگاه جهانی ایران در فناوری شبکه‌های عصبی رتبه ششم و در بین کشورهای اسلامی رتبه اول را به خود اختصاص داده است. همچنین رتبه جهانی کشورمان در فناوری‌های هوش مصنوعی ۱۶، رایانش بصری و پردازش زبان طبیعی ۲۵، یادگیری ماشینی ۱۷، فناوری رباتیک ۲۷ و فناوری سیستم‌های چندعاملی ۱۲ است.

استفاده از فناوری‌ و نوآوری‌ فقط به معنای تولید مستندات و مقالات نیست بلکه شامل پیاده‌سازی و استفاده از آن در زندگی افراد و در حکمرانی مدیریت کشور است با توجه به برنامه‌های در حال تدوین در کشور توجه خاصی به هوش مصنوعی شده و انتظار است تا رتبه ایران از نظر استفاده از هوش مصنوعی در زندگی بهتر شود.

یکی از موضوعات مهم پیش‌بینی شده در برنامه هفتم توسعه، این است که سازمان‌ها و نهادهای مختلف باید برنامه‌های هوشمندسازی خود را بر اساس مصوبه ماده ۱۰۷ لایحه برنامه هفتم توسعه جایگاه سامانه‌های هوشمند، در مجموعه مشخص و در آن برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنند.

اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در نهصد و یکمین نشست خود در ۳۰ خردادماه امسال کلیات سند ملی تاسیس سازمان و شورای راهبری هوش مصنوعی ایران را به تصویب رساندند که با تصویب کلیات سند ملی هوش مصنوعی و تاسیس سازمان ملی و تشکیل شورای راهبری هوش مصنوعی قرار است که کشورمان تا افق ۱۴۱۲ با برخورداری از زیست‌بوم هوش مصنوعی پیشرفته و نوآور مبتنی بر اصول و ارزش‌ها اتکا بر قابلیت و توانمندی‌های ملی و تعاملات بین‌المللی در بین کشورهای پیشرو در فناوری‌های هوش مصنوعی دنیا قرار گیرد.

ایران در جایگاه فناوری و شاخه‌های هوش مصنوعی کشورهای پیشرو جهانی در شبکه‌های عصبی پس از چین، آمریکا، هند، کره جنوبی و انگلستان در جایگاه ششم جای گرفته و ژاپن و آلمان و کانادا در رتبه‌های بعدی قرار دارند. اما ایران در بین کشورهای اسلامی رتبه اول را در دو شاخه هوش مصنوعی دارد و در این فناوری نسبت به دیگر کشورهای اسلامی عملکرد بهتری داشته است.

جایگاه فناوری و شاخه‌های هوش مصنوعی کشورهای پیشرو اسلامی

رتبه هوش مصنوعی رایانش بصری پردازش زبان طبیعی یادگیری ماشین رباتیک شبکه‌های عصبی سیستم‌های چندعاملی
۱ عربستان ۳۸۲۴ مدرک عربستان ۹۹۰ مدرک عربستان ۷۴۰ مدرک عربستان ۸۴۷۸ مدرک ترکیه ۲۵۴۵ مدرک ایران ۱۷۴۵۸ ایران ۳۵۱
۲ ایران ۳۲۹ مدرک ترکیه ۹۱۹ مدرک پاکستان ۵۸۱ مدرک ایران ۶۴۰۹ مدرک ایران ۱۷۰۷ مدرک ترکیه ۹۰۷۸ مدرک تونس۲۳۳ مدرک
۳ مالزی ۲۳۷۷ مدرک مالزی ۷۷۷ مدرک ترکیه ۴۹۴ مدرک پاکستان ۵۳۶۳ مدرک مالزی ۱۴۰۸ مدرک عربستان ۷۹۷۱ مدرک مراکش ۲۳۱ مدرک
۴ ترکیه ۲۳۳۳ مدرک ایران ۷۰۶ مدرک مالزی۳۸۳ مدرک ترکیه ۵۱۷۱ مدرک عربستان ۹۹۱ مدرک مالزی ۷۷۵۰ مدرک مالزی ۱۸۶ مدرک
۵ مصر ۱۶۱۴ مدرک مصر ۵۱۹ مدرک ایران ۳۶۶ مدرک مالزی ۴۷۳۸ مدرک پاکستان ۸۴۱ مدرک پاکستان ۴۹۸۶ مدرک عربستان ۱۵۰ مدرک

بنابراین جمهوری اسلامی ایران در بین پنج کشور برتر اسلامی در شاخه‌های شبکه‌های عصبی و سیستم‌های چند عاملی رتبه نخست را داراست. در حوزه شبکه‌های عصبی از تولید ۹۵۰ مدرک در سال ۲۰۱۴ به ۲ هزار و ۲۰۷ مدرک در ۲۰۲۳ رسیده و روند صعودی را در پیش گرفته است. در حوزه یادگیری ماشینی نیز تولیدات علمی از ۸۱ مدرک در ۲۰۱۴ به یک‌هزار و ۶۵۶ مدرک در ۲۰۲۳ افزایش یافت. همچنین ایران در هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی و رباتیک رتبه دوم، در رایانش بصری رتبه چهارم و در زمینه پردازش زبان‌طبیعی رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha