۱۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۶:۰۲
کد خبرنگار: 898
کد خبر: 85527746
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تشکیل ۲۸ تیم ثابت و سیار نظارتی دامپزشکی البرز در ایام محرم

مدیرکل دامپزشکی البرز گفت که به مناسبت فرارسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، دامپزشکی این استان ۲۸ تیم ثابت و سیار نظارت بر ذبح قربانی دام هیات عزاداران حسینی را فعال کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، "علیرضا رفیعی پور" روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران اظهارکرد: در این مدت ۵۵ دامپزشک، بازرس و ناظر شرعی بر روند ذبح دام های زنده نظارت دارند.

وی اضافه کرد: طرح تشدید نظارتی در مراکز عرضه دام از یک هفته گذشته در استان البرز ابلاغ شده و این نظارت ها در مراکز عمده فروشگاه ها نیز تشدید شده است.

وی گفت: به منظور حفظ بهداشت محیط، سلامت مصرف کنندگان و پیشگیری از بروز بیماری های مشترک بین انسان و حیوان، مردم باید در ایام ماه محرم از کشتار دام در معابر عمومی خودداری کنند.

وی افزود: ذبح غیربهداشتی به انتشار بیماری‌ها و افزایش خطرات بهداشتی از جمله تب مالت، بیماری سل و نظایر آن منجر می شود. از این رو اداره کل دامپزشکی استان مسئولیت نظارت بر نحوه اصولی و بهداشتی ذبح دام در استان را به عهده دارد.

وی اظهار داشت: وجود بیش از ۸۵۰ مورد بیماری مشترک و قابل انتقال از دام به انسان از جمله تب کریمه کنگو بر اهمیت رعایت بهداشت از سوی شهروندان می افزاید.

تشکیل ۱۸ تیم ثابت و سیار نظارتی دامپزشکی البرز در ایام محرم

مدیرکل دامپزشکی استان البرز اضافه کرد: همچنین اکیپ های ثابت دامپزشکی نیز در مراکز دامپزشکی شهرستان ها مستقر بوده و آماده خدمات رسانی به شهروندان و عزاداران حسینی هستند.

رفیعی پور در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد سال جاری دامپزشکی استان البرز اشاره کرد و گفت: دراین مدت ۲۸هزار راس دام تحت نظارت این کارشناسان این اداره کل ذبح شده و ۹ هزار کیلوگرم لاشه غیر بهداشتی از چرخه مصرف خارج شده است.

وی بیان کرد: در سال جاری ۲۴ هزار مورد بازرسی در خصوص عرضه دام دراستان البرز انجام شده که ۴۰۵ مورد غیربهداشتی بوده است.

وی گفت: همچنین طی این مدت ۳۱هزار کیلوگرم فراورده های خام دامی ضبط شده و ۱۸هزار کیلوگرم معدوم شد.

مدیرکل دامپزشکی البرز یادآورشد که از بین ۶میلیون قطعه طیورپرورش داده شده در استان البرز ۲۳هزار قطعه آن غیرقابل مصرف بوده و از چرخه استفاده خارج شده است.

وی یادآور شد: درسال جاری ۲۵۰ تن گوشت گرم وارداتی به استان البرز تزریق شده که این رقم درکل سال گذشته ۲۸۰ تن بوده است.

وی درخصوص تلف شدن طیور دراستان البرز گفت: درسال گذشته مرگ و میر طیور ۱۷.۵ درصد بوده که این رقم درسال جاری بین هفت تا ۹ درصد کاهش رسیده است.

رفیعی پور افزود: با انجام طرح تشدید بازدید و نظارت بهداشتی ویژه ایام خاص هموطنان عزیز می توانند با آسودگی خاطر نسبت به خرید گوشت از مراکز تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی اقدام نمایند.

وی به اقدامات موثر در کنترل و ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک که منجر به نتایج بسیار قابل توجهی گردیده است اشاره کردو خاطر نشان کرد: به رغم اپیدمی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال ۱۳۹۶ که منجر به از بین رفتن حدود ۵۰ درصد از جمعیت صنعت طیور  گوشتی گردید، با بهره گیری از برنامه های کنترلی پیشگیرانه طی سال های جاری خوشبختانه ما شاهد گزارشی از این اپیدمی نبوده ایم.

مدیرکل دامپزشکی البرز افزود: انجام مراقبت فعال و غیر فعال پیشگام و پیش قدم همه فعالیت های بهداشتی دامپزشکی است.
رفیعی پور در  خصوص  پایش و نظارت مراقبت فعال در بخش آزمایشگاه اداره کل  دامپزشکی البرز گفت: ۵۲۸ مورد پایش شیر خام چهارهزار و ۶۱۹ نمونه بروسلوز گوسفندی،۲۱ مورد نمونه مشکوک بیماری آنگارا، ۱۰۵ پایش میکروبی جوجه یکروزه و یک هزارو ۳۲۰  نمونه ارزیابی سرمی نیوکاسل انجام پذیرفته است.

همچنین در حوزه پیشگیری از بیماریهای طیور ۱۲۲ میلیون دز واکسن مورد مصرف قرار گرفته و در جهت ایمنی زایی بر علیه بیماری آنفلونزای فوق حاد پرندگان، ۹ میلیون دز از این واکسن مصرف شده است.
رفیعی پور افزود: متاسفانه در سال قبل  طبق گزارشات منتشر شده ۱۸ نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند و از ابتدای سال تاکنون بر اساس گزارش آماری اداره مبارزه با بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت، این آمار شامل مرگ  پنج هموطن بوده است.

وی در خصوص دلایل افزایش موارد هاری گفت: بالا رفتن جمعیت سگ های بلاصاحب و مواجهه حیوانات حیات وحش با جمعیت انسانی و دام های اهلی می باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha