در حج تمتع امسال چه گذشت؟/ بازگشت ۷۰ درصد حاجیان به کشور

تهران- ایرنا- بازگشت زائران حج تمتع کشور که از اول تیرماه رقم خورد با برنامه ریزی‌های پروازی انجام شده به ۷۰ درصد رسید که زائران مدینه اول را شامل می‌شود، بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته تا ۲۱ تیرماه تمامی حجاج به کشور باز می‌گردند.

به گزارش خبرنگار حج و اوقاف ایرنا، در حج تمتع امسال که با شعار «قرآن محوری، همدلی و اقتدار اسلامی و دفاع از فلسطین مظلوم» آغاز شد ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر در قالب زائران، نیروهای ستادی، امداگران، پزشکان و خدمات راهی سرزمین وحی شدند.

در حج تمتع امسال چه گذشت؟/ بازگشت ۷۰ درصد حاجیان به کشور

۲۱ فرودگاه کشور عملیات جابجایی زائران به انجام می رسانند

در این فرآیند و براساس برنامه ریزی های به انجام رسیده در مجموع ۷۶۵ پرواز عملیات جابجایی زائران حج تمتع ۱۴۰۳ را از طریق ۲۱ ایستگاه کشوری به مقصد عربستان سعودی انجام داد.

۲۱ تیرماه پایان عملیات بازگشت حجاج ایرانی به کشور

سازمان حج و زیارت با توجه به پایان اعمال مناسک حج تمتع توسط کاروان هایی که زودتر از مابقی زائران به عربستان اعزام شدند و همچنین با توجه به هماهنگی های به انجام رسیده با ناوگان هوایی کشورمان اول تیرماه را نخستین روز بازگشت حجاج ایرانی به کشور عنوان و عملیاتی کرد که این روند که مراحل پایانی خود را به انجام می رساند تا چند روز دیگر به پایان خواهد رسید.

عملیات رفت زائران ایرانی به سرزمین وحی از ۲۳ اردیبهشت تا ۲۱ خرداد ماه سال جاری انجام شد و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، عملیات بازگشت حجاج نیز از اول تیرماه آغاز شده و این روند تا ۲۱ تیرماه ادامه خواهد داشت.

در نخستین روز از بازگشت حجاج ایران به کشور در یکم تیرماه سه پرواز به فرودگاه مشهد، سه پرواز به فرودگاه تبریز، سه پرواز به فرودگاه اهواز و ۲ پرواز به فرودگاه کرمان انجام شد و در مجموع ۱۸ فرودگاه اهواز، ساری، یزد، کرمان، رشت، اردبیل، تبریز، زنجان، شیراز، مشهد، اصفهان، زاهدان، بندرعباس، بیرجند، ارومیه، بوشهر، گرگان و همدان درگیر عملیات بازگشت حجاج ایرانی به میهن اسلامی شدند.

در عملیات بازگشت حجاج به کشورمان در مجموع ۱۰ هزار و ۹۷۴ نفر به فرودگاه مشهد، چهار هزار و ۹۷ نفر به فرودگاه تبریز، سه‌هزار و ۶۳۰ نفر به اهواز و ۲هزار و ۶۶۲ نفر به فرودگاه کرمان و همین‌طور دیگر فرودگاه‌های کشور پرواز دارند.

در حج تمتع امسال چه گذشت؟/ بازگشت ۷۰ درصد حاجیان به کشور

فوتی های حجاج ایرانی به ۲۵ تن رسید

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت تعداد درگذشتگان ایرانی حج تمتع ۱۴۰۳ را ۲۵ زائر اعلام کرد و گفت: ۶ تن از زائران به دلیل گرمازدگی در روزهای تشریق و در منا فوت شدند و بقیه نیز به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای، قلبی و عروقی یا تصادف درگذشته‌اند.

سیدعلی مرعشی که هم اکنون در عربستان سعودی به سر می‌برد در گفت وگو با خبرنگار حج و اوقاف ایرنا اظهار داشت: بعد از ایام تشریق به دلیل خستگی ناشی از اعمال و مناسک و همچنین فشردگی جمعیت در طواف و ضمنا سرایت بالای بیماری‌های سرماخوردگی، شاهد افزایش بیماری‌های ناشی از سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی هستیم که سبب افزایش مراجعات به درمانگاه ها و مطب‌ها می شود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت اظهار داشت: در چند روز اخیر نیز شاهد رشد مراجعه حجاج بیمار بودیم که رفته رفته این عزیزان نیز با ویزیت و دریافت دارو و استراحت بهبود یافتند؛ البته راه حل این بیماری ها نیز استراحت است که به زائران توصیه کردیم و می کنیم استراحت و خوردن مایعات گرم را مدنظر قرار دهند امسال در طول موسم از ابتدا تا کنون ۳۸۷ هزار معاینه در مجموع درمانگاه‌ها و بیمارستان ها انجام گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha