جزئیات گردهمایی اقتصادی حامیان دکتر پزشکیان/ طیب‌نیا نیامد

تهران-ایرنا- گردهمایی اقتصادی حامیان «مسعود پزشکیان» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور جمعی از اقتصاددان‌ها، اساتید و تحلیلگران این حضور برگزار شد، «علی طیب‌نیا» از مشاوران پزشکیان قرار بود سخنران اصلی این همایش باشد، در این جلسه حضور نیافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گردهمایی اقتصادی حامیان مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز چهارشنبه در حالی برگزار شد که قرار بود علی طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی دولت یازدهم به عنوان سخنران اصلی در این مراسم حضور داشته باشد، اما این مراسم با سخنرانی عباس آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی، حشمت‌الله عسگری رئیس کمیسیون اقتصادی شهری و معاون اسبق اقتصادی استانداری تهران سعید لیلاز استاد دانشگاه شهید بهشتی و تحلیلگر اقتصادی و حسین عبده اقتصاددان برگزار شد.

انتخاب دولت تازه آغاز یک واقعه است

عباس آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی در گردهمایی اقتصادی حامیان دکتر پزشکیان گفت: انتخاب دولت تازه آغاز یک واقعه است، پس مهم است در آن حضور پررنگ داشته باشیم. ما فاقد دولت در ایران هستیم و با پدیده بی‌دولتی مواجهیم، بنابراین اصلی‌ترین مساله، استقرار دولت رسمی، مدرن و پاسخگو در کشور است.

وی با بیان این که دولت مدرن متکی به ملت و شهروندی است و بدون شهروند شکل نمی‌گیرد، افزود: مساله ما وجود دولت‌های پنهان است که معلوم نیست چه چیزی را نمایندگی می‌کنند، اما بر اراده ملی چیره می‌شوند.

آخوندی با بیان این که کاهش روند رشد سرمایه‌گذاری در ایران به دلیل وجود عدم قطعیت‌ها است ادامه داد: در کشوری که شهروند درجه یک و درجه دو و تبعیض رسمی قانونی شده داریم، باید به فرایند استقرار دولت مدرن و متکی به شهروند بیاندیشیم.

۶۰ درصدی‌ها را نباید سرزنش کرد

وزیر اسبق راه و شهرسازی گفت: بر اساس نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کردیم مشارکت بین ۵۰ تا ۵۵ باشد، اما جامعه استقبال نکرد و مشارکت به ۴۰ درصد رسید؛ آیا می‌توان این مساله را نادیده گرفت؟ باید این پدیده رو دید و به رسمیت شناخت و نمی‌توان از کنار آن به سادگی عبور کرد؛ کوچک‌ترین توهین و سرزنش به ۶۰ درصدی که در انتخابات شرکت نکردند نمی‌توان داشت و حقشان بود که شرکت نکنند، زیرا حاکمیت آنان را به عنوان شهروند درجه ۲ محسوب کرده بود. اینها قابل سرزنش نیستند اما قابل گفت‌وگو هستند.

وی تاکید کرد: ملت شریف ایران و ۶۰ درصدی که در انتخابات شرکت نکردید، اکنون فقط شما هستید که می‌توانید بازی را تمام کنید. بیایید تا بازی را تمام کنیم. اکنون فرصتی فراهم شده که می‌توان بازی را تغییر داد، لذا باید در بازی شرکت کرد و آن را تغییر داد.

هیچ چیز جز تجارت آزاد با سرزمین ایران سازگار نیست

آخوندی گفت: به دنبال دولتی هستیم که مقررات گذاری و داوری کند. رفاه ملی و عمومی ایجاد کند و در اقتصاد دخالت نکند و بر این اساس کشور باید یک دولت داشته باشد. نمی‌شود در کشور دولت‌های متعدد وجود داشته باشد؛ بر این اساس نیاز داریم که اراده ملی دولت را تشکیل دهد نه اراده‌های خاص.

وزیر اسبق راه و شهرسازی افزود: باید یک ملت متعلق به این سرزمین داشته باشیم، باید اندیشه، عرق، احساس و اندیشه نسبت به ایران داشته باشیم، زیرا بدون آن نمی‌توان هیچ کاری کرد. هیچ چیز جز تجارت آزاد با این سرزمین سازگار نیست و این موضوع در طول تاریخ این کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: اصولگرایان فقط یک اصل دارند و آن، اتکا به دروغ است. توسعه بر اساس دروغ و توهمات بی‌ربط امکان‌پذیر نیست. دولت قبل گفت ۷هزار صفحه برنامه دارم که نتیجه آن سه سال تورم بالای ۴۵ درصد، کاهش سرمایه گذاری و توسعه فقر در کشور شد.

آخوندی اظهار داشت: هفته قبل قاضی‌زاده هاشمی (یکی از نامزدهای انتخابات) دروغ گفت که من اعتراض کردم، شورای نظارت نیز آن را تایید کرد، اما دیشب همان دروغ را جلیلی تکرار کرد. برنامه آن است که در صحنه اجماع شکل بگیرد و اجماع ملت روی آن وجود داشته باشد.

حال اقتصاد کشور خوب نیست

حشمت الله عسگری رئیس کمیسیون اقتصادی شهری و معاون اسبق اقتصادی استانداری تهران گفت: حال اقتصاد کشور اصلاً خوب نیست. اوضاع و احوال بازارهای مالی و سایر بازارهای ما نابسامان است. مرد میدان می‌خواهد تا ما را از این وضعیت خارج کند فردی که یک پشتوانه قوی داشته باشد و مردی مشورت پذیر باشد.

وی افزود: امروز وضعیت لجام گسیخته قیمت‌ها، رکود سهمگین بر پیکره اقتصاد، کوچک شدن سفره‌های مردم وضعیت نامطلوب کشور در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی را شاهدیم، اما آنچه مردم رنج می‌دهد وارونه جلوه دادن وضعیت است.

۱۶.۸ میلیارد دلار کسری تراز بازرگانی داریم

عسگری ادامه داد: به اینکه رشد اقتصادی را مثبت کردند می‌نازند، اما همین رشد اندکی مثبت با ۳۰ درصد زیر قیمت فروختن بیت المال حاصل شده است. حال آنکه رشد بخش کشاورزی منفی ۶.۷ درصد و صنعت صفر بوده است و میلیون‌ها نفر بر سر همین دو سفره کشاورزی و صنعت نان می‌خورند.

وی گفت: ارزش پول ملی در سه سال گذشته یک‌سوم شده است، اما به آن پرداخته نمی‌شود و اقتصاد را به ناکجاآباد و قهقرا بردند. دیدید و دیدیم چه رفتاری با اتاق بازرگانی ما انجام دادند. یارانه را به نان دادند تا قیمت‌ها همان قیمت سال ۱۴۰۰ باشد. اما نتوانستند قیمت نان را کنترل کنند؛ گفتند ارز ۴۲۰۰ تومانی اشکال دارد، پس چرا ارز ۲۸ هزار تومانی گذاشتید؟ ۱۶.۸ میلیارد دلار کسری تراز بازرگانی در کشور داریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی شهری افزود: در حالی که سالیانه کمتر از یک میلیارد دلار صادرات صیفی‌جات به روسیه داریم، دم از صادرات ۱۲ میلیاردی به این کشور می‌زنند. این تفکر، کارآفرین ما را سودجو و زالوصفت توصیف می‌کند.

تحریم انتخابات به معنای کمک به نابودی ایران است

سعید لیلاز استاد دانشگاه شهید بهشتی و تحلیلگر اقتصادی گفت: با افتخار به پزشکیان رای داده و رای خواهم داد. پزشکیان را از نزدیک می‌شناسم از زمانی که در دولت آقای خاتمی وزیر بهداشت بود، همکاری نزدیکی در تولید نخستین آمبولانس‌های نسل جدید ایران با هم داشتیم. پزشکان فرد سالمی است، تحصیل کرده است و سوابق متعدد اجرایی دارد. آن روز که برنامه هفتم تصویب می‌شد پزشکان همان روز در مجلس حضور داشت.

وی افزود: دلیل دومی که به پزشکیان رای می‌دهم این است که او به بدنه عظیمی از کارشناسان و تکنوکرات‌های ایران متکی‌اند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: اصلاحات دردناکی در اقتصاد ایران نیاز است، از جمله در مقوله ناترازی‌ها با ناترازی در عرصه انرژی بودجه بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی مواجهیم ناتراضی‌هایی که بر اساس فساد در کشور به وجود می‌آیند و برای عبور از این ناترازی‌ها نیازمند حضور یک دولت نیرومند و مشروع هستیم. ماهانه دست کم با ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هدر رفت انرژی در ایران آن هم فقط در سه محصول گاز، گازوئیل و بنزین مواجهیم.

وی گفت: به زودی با دولت ترامپ در آمریکا مواجه خواهیم شد. همچنین برای مواجهه با جناح راست افراطی در فرانسه به دولتی با مشروعیت حداکثری نیاز است که در تعامل با رهبر معظم انقلاب موضعی نیرومند بتواند در مقابل آنها داشته باشد.

این تحلیگر اقتصادی افزود: علت اینکه اصلاح طلبان عموماً سالم‌ترند این است که نظارت بیشتری در دولت آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: جلیلی برنامه روشنی برای اداره اقتصاد ایران ندارد، اما به پزشکیان رای میدم چرا که می‌دانم قبل از پایان امسال برای بهبود معیشت مردم اقدام خواهد کرد. ما با بزرگنمایی تحریم‌ها اجازه دادیم که حکومت همه بی‌کفایتی ناکارآمدی و فساد حاکم بر دستگاه را پنهان کند. اولین باری است که پس از دولت خاتمی یک اصلاح طلب تمام عیار و شش دانگ وارد عرصه شده است و این نشان می‌دهد که حکومت هم ضرورت تغییر را احساس کرده است. تحریم انتخابات و عدم مشارکت به معنای کمک به نابودی ایران است.

رای به رئیس جمهوری باید قاطع باشد

حسین عبده تبریزی در این مراسم گفت: از نظر اقتصادی شرایط حتی از دهه ۶۰ سخت‌تر است. شرایط امروز اصلاحات و توسعه روابط خارجی نیاز دارد. مردم با آرای زیر ۴۰ درصد نشان دادند که سرمایه اجتماعی لازم نیز در کشور وجود ندارد.

وی افزود: مردم قهر عمیقی با صندوق‌ها کردند و این چه نوع اداره کردن کشور است؟ کجای جهان ۱۰ درصد افراد جامعه حکومت داری می‌کنند؟ امروز حاکمیت این مساله را دریافته که نمی‌توان این طور ادامه داد. برخی می‌گویند رها کنید تا وضعیت خراب‌تر شود، اما من می‌گویم آخرش می‌شود طالبان و حاکم همچنان سر جایش هست.

عبده تبریزی ادامه داد: اوضاع فعلی و شرایط کنونی کشور قابل حفظ کردن نیست، ۱۷ سال است که در نفت و گاز سرمایه‌گذاری نکردیم و در چهار سال اخیر نیز سرمایه‌گذاری کلان منفی شده است.

وی گفت: رای به پزشکان به معنای این نیست که وضعیت حتما گل و بلبل می‌شود. رای باید قاطع باشد تا رئیس جمهور بتواند جلوی این افراد بایستد و باید جوانان را برای حضور در پای صندوق قانع کنیم.

عبده تبریزی افزود: ظریف (وزیر پیشین امور خارجه) می‌داند اسنپ‌بک (یکی از فرآیندهای حل اختلاف در برجام ) یعنی چه و آن را می‌فهمد. برجام ما را از زیر فصل ۷ خارج کرد و دچار تحریم سازمان ملل نیستیم. به همین دلیل الان می‌توانیم به چین نفت بفروشیم. اگر از آن هم خارج شویم حتی به چین هم نمی‌توانیم نفت بفروشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha