۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار پروژه راه آهن خراسان جنوبی تخصیص یافت

بیرجند - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ۱۸۰ هزار میلیارد ریال از محل تهاتر نفتی برای پروژه راه آهن استان تامین شده که تاکنون از این مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال به پیمانکاران تخصیص یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا میرمحمد مودی روز چهارشنبه در نشست خبری شورای هماهنگی دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در خراسان جنوبی با موضوع دستاوردهای دولت سیزدهم با اشاره به آغاز عملیات اجرای پروژه راه آهن خراسان جنوبی در این دولت تصریح کرد: طول مسیر ریلی زاهدان - بیرجند - مشهد ۹۱۰ کیلومتر است که از این مقدار ۴۳۲ کیلومتر در جغرافیای خراسان جنوبی قرار دارد که انجام مطالعات و مناقصه زیرسازی قطعات ۱۳ گانه این پروژه در محدوده استان از نهبندان تا قاین به طول ۴۳۳ کیلومتر با اعتباری بالغ‌ بر ۱۸۰ هزار میلیارد ریال انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه راه‌آهن نیاز فوری و قطعی مردم و توسعه استان و محرک توسعه ملی در تجارت بین‌الملل است، عنوان کرد: در سفر دوم شهید جمهور دولت سیزدهم در ۲۵ آذر ۱۴۰۱ با رفع موانع و کسب موافقت رهبری، تامین مالی پروژه از محل تهاتر نفتی تصویب و ابلاغ شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: عملیات زیرسازی ۷۰ کیلومتر از مسیر بیرجند - یونسی تکمیل شده و آماده روسازی و ریل‌گذاری است.

مودی یادآور شد: مطالعات ایستگاه تشکیلاتی بیرجند و قاین نیز در حال انجام است و به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، قرارداد ساخت راه آهن سه ساله است و اکنون این طرح پیشرفت مناسبی دارد.

وی ادامه داد: از مجموع ۲ هزار و ۵۱۳ کیلومتر باند دوم مورد نیاز در استان، ۹۴۶ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است.

مودی عنوان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۷۰ کیلومتر باند دوم راه با اعتبار ۷۰ هزار میلیارد ریال در استان اجرا شده‌ و ۴۸۶ کیلومتر با پیشرفت متوسط ۴۱ درصد در دست اجرا بوده که تکمیل آن نیازمند ۷۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

وی با اشاره به اخذ ماده ۲۳ برای ۲۶۰ کیلومتر باند دوم محورهای بیرجند - اسدیه و بیرجند - طبس، ادامه داد: عملیات اجرایی ۴۰۰ کیلومتر باند دوم راه با اعتبار ۸۰ هزار میلیارد ریال برای اتصال تمامی مراکز شهرستان‌های استان به شبکه بزرگراهی کشور نیز از سال ۱۴۰۰ تاکنون آغاز شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه اول کشوری را در ۲ سال اخیر در بهره‌برداری باند دوم راه در سطح کشور کسب کرده است، افزود: احداث ۱۰۰ کیلومتر باند دوم در محورهای استان از جمله برنامه‌های سال جاری است.

مودی از افزایش ۲.۵ برابری اعتبارات حوزه راه استان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: اعتبار چهار هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ به ۱۱ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

وی در ادامه یکی از اقدامات دولت مردمی سیزدهم را طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت دانست و گفت: طی ۲ سال اخیر و در قالب طرح نهضت ملی مسکن، بیش از پنج هزار هکتار زمین به محدوده شهری الحاق شده و ۸۰۰ هکتار در دست پیگیری است که با الحاقات تامین زمین متقاضیان مسکن انجام می‌گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: این در حالی است که از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ در مجموع ۱۲ هکتار برای تامین زمین از اراضی دولتی اقدام شد.

مودی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی در تامین زمین برای متقاضیان نهضت ملی مسکن رتبه اول کشوری را دارد، تصریح کرد: تاکنون برای ۳۲ هزار نفر از واجدین شرایط مسکن ملی در استان زمین تامین و تخصیص داده شده و در همه شهرهای استان به جز بیرجند، واحدهای طرح نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی واگذار می‌شود.

وی اظهار کرد: فاز اول واحدهای بیرجند با مشارکت انبوه‌سازان به تعداد ۲ هزار و ۷۲ واحد به عنوان یکی از بهترین سایت‌های نهضت ملی در سطح کشور با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال اجرا است که امیدواریم تا دهه فجر امسال بتوانیم نزدیک به هزار واحد را تحویل متقاضیان دهیم.

مودی با اشاره به اینکه تاکنون در قالب اجرای قانون جوانی جمعیت ۲۰ هزار متقاضی ثبت‌نام کرده‌اند، بیان کرد: از این تعداد ۱۱ هزار نفر واجد شرایط شده‌اند که برای همه زمین تامین شده و به هفت هزار متقاضی تخصیص زمین انجام شده است.

مودی با اشاره به طولانی شدن روند واگذاری زمین به متقاضیان تسهیلات قانون جوانی جمعیت در شهر بیرجند تصریح کرد: دلیل اصلی تاخیر در واگذاری اراضی، اشتباه متقاضیان در زمان ثبت‌نام و تعیین شاخص فرزند سوم یا چهار فرزند زیر ۲۰ سال بود که برای اینکه حقی از متقاضیان ضایع نشود طی فراخوان‌های متعدد از آنان درخواست شد با مراجعه به اداره کل راه و شهرسازی نسبت به اصلاح فرآیند ثبت نام اقدام کنند تا پس از اصلاح به صورت متمرکز قرعه‌کشی انجام شود.

وی در خصوص نقاط هدف بازآفرینی شهری در استان گفت: در خراسان جنوبی ۹ شهر شامل بیرجند، قاین، بشرویه، فردوس، نهبندان، سرایان، خوسف، گزیک و قهستان دارای محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهری هستند که با ۶۰ محله با جمعیت حدود ۱۱۲ هزار نفر معادل ۳۴ درصد ساکنان شهرهای استان را شامل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: آغاز اجرای عملیات ۷۹ پروژه بازآفرینی شهری در سطح استان با اعتبار ۵۱۰ میلیارد ریال در سطح شهرهای هدف استان و بهره‌برداری از ۶۵ پروژه با اعتبار بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال در دولت سیزدهم انجام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha