۱۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۴:۴۹
کد خبر: 85528129
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

چرا افراد ورزش تماشا می‌کنند؟

۱۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۴:۴۹
کد خبر: 85528129
چرا افراد ورزش تماشا می‌کنند؟

تهران- ایرنا- یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد تماشای ورزش باعث می‌شود افراد از سلامت روانی بهتری برخوردار باشند و کمتر احساس تنهایی کنند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا وبگاه فرانسوی تِ‌اِف‌۱ در گزارشی آورده است: در روزهایی که به بازی‌های المپیک پاریس نزدیک می‌شویم، دیگر نیازی نیست ورزش‌دوستان از وقت گذاشتن برای تماشای بازی‌ها احساس گناه کنند؛ البته تماشای رویدادهای ورزشی معمولاً با رفتارهای بد (سبک زندگی کم‌تحرک، مصرف تنقلات و غذاهای ناسالم و ...) همراه است، اما پژوهش‌ها نشان می‌دهد تماشای ورزشکاران، برای تندرستی مفید است.

۴ هزار و ۵۰۰ طرفدار ورزش در فرانسه که در نظرسنجی صورت‌گرفته از سوی Statista Consumer Insights شرکت کردند، معتقدند تماشای ورزش برایشان مفید است.

از آوریل (فروردین، اردیبهشت) ۲۰۲۳ میلادی تا مارس (اسفند، فروردین) ۲۰۲۴ میلادی، از میان علاقه‌مندان به تماشای ورزش‌، ۷۲ درصد فوتبال، ۳۹ درصد راگبی و ۳۶ درصد تنیس را از تلویزیون تماشا کرده‌اند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که هرگز یک مسابقه زنده را از دست نمی‌دهید، این عادت خوب را ترک نکنید.

چرا افراد ورزش تماشا می‌کنند؟

چرا تماشای ورزش لذت‌بخش است؟

پژوهشگران دانشگاه واسدا (Waseda) در ژاپن در مارس (اسفند، فروردین) ۲۰۲۴ میلادی ارتباط میان آرامش و تماشای ورزش را بررسی کردند. روش چندرشته‌ای آن‌ها ترکیبی از مطالعه روی ۲۰ هزار ژاپنی، بررسی پرسشنامه‌های ۲۰۸ شرکت‌کننده و روش‌های تصویربرداری پزشکی پیشرفته است.

پروفسور شینتارو ساتون (Shintaro Saton) که سرپرستی این پژوهش را بر عهده دارد، می‌گوید: برای کسانی که به دنبال بهبود سلامت عمومی خود هستند، تماشای منظم ورزش‌ها، به‌ویژه ورزش‌های پرطرفدار، احتمالاً روشی مؤثر است.

این پژوهش نشان داد لذت و شادی تجربه‌شده طی تماشای ورزش‌هایی مانند فوتبال یا بیسبال مدارهای پاداش مغز را فعال می‌کنند.

پژوهشگران توانستند با استفاده تصویربرداری پزشکی تأثیر تماشای ورزش را در درازمدت ببینند. افرادی که ورزش تماشا می‌کنند دارای حجم بیشتری از ماده خاکستری در مناطق مغزی مرتبط با مدارهای پاداش هستند؛ این منجر به تغییرات ساختاری می‌شود که به نفع سلامت روان است.

چرا افراد ورزش تماشا می‌کنند؟

تماشای ورزش: راهی برای گریختن از احساس تنهایی

نکته مهم دیگر در ارتباط با تماشای ورزش این است که این کار احساس تنهایی افراد را کاهش می‌دهد.

دانشمندان در بریتانیا در سال ۲۰۲۲ میلادی، تأثیر تماشای ورزش بر ۷ هزار و ۲۴۹ نفر را بررسی و متوجه تأثیراتی مثبت شدند. تماشای افراد در حال انجام ورزش، احساس سلامت عمومی را در افراد افزایش می‌دهد و در نتیجه پس از آن، کمتر احساس تنهایی می‌کنند.

به گفته پژوهشگران، این تأثیر مثبت بر سلامت روان با افزایش تعاملات اجتماعی در طول رویدادهای ورزشی و احساس تعلق، به عنوان مثال، با هواداری از یک باشگاه توضیح داده می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha