۱۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۳۶
کد خبرنگار: 5368
کد خبر: 85528208
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دولت جدید مصر سوگند یاد کرد

۱۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۳۶
کد خبر: 85528208
دولت جدید مصر سوگند یاد کرد

تهران- ایرنا- منابع رسانه‌ای امروز (چهارشنبه) از ادای سوگند دولت جدید مصر در مقابل رئیس جمهوری این کشور خبر دادند.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه مصری «الیوم السابع»، رئیس دولت جدید مصر در برابر «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری این کشور سوگند قانونی یاد کرد.

برپایه این گزارش، ریاست دولت جدید مصر را «مصطفی المدبولی» بر عهده دارد.

ترکیب دولت جدید مصر شاهد تغییراتی است که در مهمترین تغییر، «بدر عبدالعاطی» جایگزین «سامح شکری» در سمت وزیر امور خارجه شده است.

دولت مصر ۱۴ خرداد استعفای خود را به عبدالفتاح السیسی ارائه کرده بود و السیسی مجددا مدبولی را مکلف به تشکیل دولت کرد.

بر پایه اصل ۱۴۶ قانون اساسی مصر، رئیس جمهور به «محض استعفای دولت»، دولت جدید را تعیین می‌کند؛ مشروط بر اینکه تشکیل آن برای تصویب به مجلس نمایندگان ارائه شود.

همچنین در اصل مذکور آمده است که رئیس جمهور در صورت عدم جلب اعتماد اکثریت اعضای مجلس، نخست وزیر را مامور تشکیل دولت و ارائه برنامه خود به مجلس نمایندگان می کند.

بر اساس این اصل قانون اساسی مصر، رئیس جمهور حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز نخست وزیر را تعیین می کند و در صورتی که دولت نتواند اعتماد حزب یا ائتلافی که اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان را در اختیار دارد، جلب کند، رئیس جمهور نخست وزیری را که به پیشنهاد حزب یا ائتلافی که اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان را در اختیار دارد، برای تشکیل دولت منصوب می کند.

چنانچه دولت او ظرف ۳۰ روز رای اکثریت اعضای مجلس نمایندگان را به دست نیاورد، مجلس نمایندگان منحل و رئیس جمهور ظرف ۶۰ روز از تاریخ صدور رای انحلال مجلس، خواستار انتخاب مجلس نمایندگان جدید خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha