۱۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۶:۴۳
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85528262
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نیروگاه‌های هسته‌ای محور اصلی گفت‌وگوی پوتین و اردوغان

تهران- ایرنا- ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان همتای ترک او در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در مورد مسائل دو جانبه از جمله نیروگاه‌های هسته‌ای «سینوپ» و «آق قویو» گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان امروز چهارشنبه در دیدار با ولادیمیر پوتین در آستانه پایتخت قزاقستان ابراز داشت که ترکیه می‌خواهد نیروگاه هسته‌ای «آق قویو» که با تلاش مسکو و آنکارا در این کشور ساخته می‌شود، هر چه سریعتر به بهره برداری برسد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین خاطر نشان کرد که آنکارا و مسکو در حال مذاکره برای ساخت نیروگاه اتمی «سینوپ» در ترکیه هستند و می‌توان در این مسیر گام‌های جدی برداشت.

در همین راستا الکسی لیخاچف مدیر عامل شرکت روس اتم گفته است که با وجود موانع ایجاد شده از سوی کشورهای غربی، کار بر روی نیروگاه هسته‌ای آق قویو در ترکیه مطابق برنامه پیش می‌رود.

لیخاچف تاکید کرد که کشورهای ثالث با محدود کردن منابع، دشوار کردن روند تسویه حساب‌های مالی متقابل، از بین بردن لجستیک و امثال آن، مشکلاتی را ایجاد کردند اما روسیه و ترکیه طبق برنامه در مسیر آماده سازی نیروگاه هستند و امکان استفاده از آن در سیستم انرژی تا سال ۲۰۲۵ وجود دارد.

انتظار می‌رود نیروگاه آق قویو توسط شرکت روس‌اتم در مجموع با ۴ واحد و ظرفیت ۴ هزار و ۸۰۰ مگاوات به بهره برداری برسد. احداث فاز نخست این نیروگاه هسته‌ای در آوریل سال ۲۰۱۸ (فروردین ۱۳۹۷) طی تماس ویدئویی میان سران دو کشور آغاز شد.

اردوغان در بخش دیگری از صحبت‌های خود از همتای روس خود برای سفر به ترکیه دعوت به عمل آورد که پوتین از این پیشنهاد استقبال کرد و وعده آن را در آینده داد.

رئیس جمهور روسیه همچنین اظهار داشت که روابط بین مسکو و آنکارا به شدت در حال توسعه است و به طور دائم با اردوغان در مورد وضعیت جهان در تماس است و تبادل نظر می‌کنند.

اردوغان هم در ادامه با اشاره به اینکه هدف آنکارا و مسکو دستیابی به حجم تبادلات تجاری به ۱۰۰ میلیارد دلار است، بیان کرد: ما اکنون ۵۵ میلیارد دلار حجم تبادلات تجاری داریم و هدف ما رساندن آن به ۱۰۰ میلیارد دلار است و معتقدیم که می‌توانیم به آن دست پیدا کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha