۱۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۹:۴۷
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85528402
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

استاندار زنجان: روش‌های تولید ثروت باید جایگزین اتکا به درآمدهای نفتی شود

زنجان - ایرنا - استاندار زنجان با بیان اینکه دوره اتکا به درآمدهای نفتی گذشته است، گفت: اکنون شرایط فرق کرده است و دنبال این هستیم تا مجاری و مصادر تولید ثروت در کشور متکثر شود.  

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن افشارچی روز چهارشنبه در آیین گرامیداشت روز صنعت، معدن و تجارت در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی استان، افزود: مسأله عمده کشور این است که نرم‌افزار حکمرانی شامل ساز و کارها و فرآیندها از دهه ۶۰ به این سو به روز نشده است.

وی ادامه داد: در حوزه سیاست هم ساز و کارهای مربوط به مشارکت مردم در سیاست مثل تحزب را نداریم و این باعث سردرگمی مردم می‌شود و نامزدها و منتخبان هم چیزی را گردن نمی‌گیرند.

استاندار زنجان گفت: در حوزه اقتصاد هم چنین مشکلی داریم که اقتصاد ما بر مبنای نفت شکل گرفته است و رشد اقتصادی اغلب از محل درآمدهای نفتی محقق می‌شود.

افشارچی به فرآیندهای زمانبر استعلام و تحقق سرمایه‌گذاری‌ها اشاره کرد و ادامه داد: اکنون ۱۷ مرکز داریم که باید به استعلام‌های سرمایه‌گذاری پاسخ بدهند در حالیکه این روند، واگراست و ما نیازمند این هستیم که فرآیندها همگرا شود.

وی اظهار داشت: طی فعالیت دولت سیزدهم از محل همگرایی‌های ایجاد شده در استان، ۱۹۰ هزار میلیارد ریال پروانه بهره‌برداری صنعتی در استان صادر کردیم.

استاندار زنجان به اهمیت حوزه بازرگانی و تجارت اشاره کرد و گفت: تجارت باید به صورت یک فعالیت مستقل و مجزا تعریف شود در حالیکه تولید کننده‌ها در کنار تولید کار فروش محصولات را هم انجام می‌دهند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در این مراسم با اشاره به دستاوردهای حوزه صنعت و معدن و تجارت در استان، افزود: مهمترین اتفاق، اصلاح و تغییر رویکرد ما از واکنشگری به کنش‌گری است، در این راستا دنبال جذب سرمایه گذار رفتیم و تلاش کردیم تا موانع پیش پای سرمایه گذاران را رفع کنیم.

مجید گلشنی منفرد افزود: حرکت بر اساس سند رشد اقتصادی از دیگر جهت گیری های ما در دولت سیزدهم بود که تلاش کردیم تا اقدامات و فعالیت ها بر اساس برنامه باشد.

وی با اشاره به جایگاه صنعت و معدن در توسعه استان، اظهار داشت:بخش تولید در استان حدود ۲۰ درصد از منابع استان از قبیل انرژی و زمین را مصرف می کند در حالیکه سهمش در درآمدهای استان از قبیل صادرات و مالیات بیس از ۷۷ درصد است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان نیز در این مراسم با بیان اینکه سال گذشته، سال دشواری برای فعالان اقتصادی بود، افزود: سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال های قبل‌ از ویژگی و تفاوت‌های خاصی برخوردار بود، طوری که کلیه صاحبان صنایع نسبت به آن مسایل و مشکلات اتفاق‌ نظر داشتند.

صمد یوسفی‌اصل گفت: رفتار انقباضی بانک‌ها با رویکردهای محدودکننده، بدون برنامه‌ریزی و درنظر گرفتن هیچ‌گونه فرصتی برای بنگاه‌های اقتصادی، وصول مالیات‌های سنگین و رفتار نادرست بانک مرکزی در خصوص موضوعات ارزی از جمله این موارد بود که حجم صادرات کشور را نیز در سال گذشته با کاهش ۳۰ درصدی مواجه کرد.

رییس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه یک واحد تولیدی با توجه به تعداد نیروهای فعال به‌مثابه یک سازمان است، تاکید کرد: خواسته فعالان اقتصادی، صنعتگران و تولیدکنندگان این است که هرگونه تغییر و تصمیم جدید چه در حوزه بانکی، مالیاتی و تامین اجتماعی با درنظر گرفتن فرصتی برای فعالان اقتصادی باشد.

در ادامه این مراسم از فعالان برگزیده حوزه صنعت، معدن و اصناف استان تجلیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha