دارالمومنین مهیا برای خلق حماسه

ساری - ایرنا - بابل با توجه به ظرفیت علمی و حوزی به شهر دارالمومنین در مازندران شهرت دارد، این شهرستان با ۴۰۰ هزار واجد شرایط رای دادن و فعال سازی ۵۲۱ صندوق اخذ رای مهیای برای خلق حماسه در انتخابات دور دوم چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان بابل که بیشترین صندوق اخذ رای شهرهای مازندران برای این شهرستان فعال شد، همه زیرساخت های لازم برای برگزاری یک انتخابات سالم و پرشور با حضور گسترده شهروندان فراهم است.

حدود ۴۰۰ هزار بابلی واجد شرایط رای دادن در انتخابات هشت تیرماه بودند که از این تعداد ۱۶۹ هزار نفر در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این شهرستان شرکت کردند.

در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری در بابل، سعید جلیلی ۸۵ هزار و ۷۴۲ رای کسب کرد که این نامزد به تنهای توانست ۵۱ درصد آرای شهرستان بابل را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست قرار گیرد، مسعود پزشکیان ۵۴ هزار و ۲۸۳ رای، محمد باقر قالیباف ۱۹ هزار و ۲۰۸ رای و مصطفی پورمحمدی یک هزار و ۳۳۲ رای در بابل کسب کردند.

از حواشی دور اول انتخابات ریاست جمهوری در این خطه از شمال کشور آن بود که چند سیلاب سنگین در هفته اول تیرماه سبب شد ۲۰ روستای جنوب بابل در بخش بندپی شرقی با مشکلاتی ارتباطی و خدماتی مواجهه شوند تا جایی که با تلاش های زیاد در لحظه های نخست آغاز رای گیری موفق شدند صندوق های اخذ رای را به مناطق بالا دست سیل زده برسانند.

دارالمومنین مهیا برای خلق حماسه

شهرستان بابل که در دور نخست انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری حدود ۴۲ درصد میزان مشارکت این شهرستان بود، شهروندان با اطلاع رسانی بیشتر درصدد افزایش آمار مشارکت در دور دوم انتخابات در این شهرستان هستند.

شهر بابل که در گذشته با نام های مختلفی مطرح بود مامطیر، بارفروش، بارفروش ده و بابل چهار نام اخیر این شهر می باشد که در پهلوی اول بخاطر عبور رودخانه بابلرود از وسط این شهر نام آن به بابل تغییر یافته است.

در این شهر که در مقطعی از تاریخ ۳۰ حوزه علمیه با ۷۰ مجتهد این شهر را به پایگاهی از علم فقاهت و مرجعیت در سده های گذشته تبدیل کرده بود. از جمله عالمانی که در مقطعی از تاریخ جزء سرآمدان مرجعیت در کشور بودند می توان به ملا نصیرای مازندرانی، ملا محمد شفیع مازندرانی، شیخ زین العابدین مازندرانی، سعیدالعلماء و شیخ کبیر اشاره کرد.

همچنین این شهر از گذشته دور محل تجمع تجار مازندران برای خرید و فروش کالا بوده و از سویی دیگر بازرگانان روسی در راستای رونق تجارت با این شهر در ارتباط بودند.

بابل که به شهر دانشگاهی در کشور معروف است ۱۷ مرکز دانشگاهی و هزاران دانشجو در مقاطع مختلف در حال تحصیل در این شهر دارد که تعدای از این دانشجویان از کشورهای مختلف خود را برای تحصیل به بابل رساندند.

وجود این پیشینه به همراه ظرفیت های شهرستان بابل سبب شد این شهر در انتخابات های ریاست جمهوری از جمله شهرهای تعیین کننده در سبد آرای استان باشد و نامزدها و هوادران آنها همایش های محوری استانی خود را در این شهر برگزار کنند.

دارالمومنین مهیا برای خلق حماسه

پیش بینی مشارکت ۶۰ درصدی

فرماندار بابل در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به اطلاع رسانی های صورت گرفته در خصوص اهمیت مشارکت بالا در انتخابات دور دوم پیش بینی بر این است حدود ۶۰ درصد مردم بابل در انتخابات ۱۵ تیرماه شرکت خواهند کرد.

وی اظهار کرد: سیلاب سبب شد بسیاری از گردشگران همزمان با برگزاری دور نخست انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به شهرستان بابل سفر نکنندکه این امر هم بر میزان مشارکت اثر گذار بود.

فرماندار بابل با بیان این که در ۲۰ روستای سیل زده بابل به سختی جاده دسترسی بهسازی و رساندن صندوق اخذ رای فراهم شد، اظهار کرد: همه این عوامل سبب شد که میزان مشارکت دور نخست ریاست جمهوری در بابل حدود ۴۲ درصد باشد.

این مقام مسوول با بیان این که ۵۲۱ صندوق اخذ رای برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بابل فعال می شود، گفت: این تعداد صندوق اخذ رای در بین شهرستان های مازندران از همه شهرها بیشتر است.

پیرفلک اظهار کرد: از این تعداد صندوق اخذ رای ۳۰۵ صندوق در روستاهای شهرستان بابل و مابقی در مناطق شهری فعال خواهند شد.

وی ادامه داد: از مجموع ۵۲۱ صندوق اخذ رای که برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در این شهرستان فعال خواهد شد، ۱۵ صندوق سیار است.

فرماندار بابل با بیان این که همه زیرساخت های لازم برای برگزاری انتخابات پرشور در شهرستان بابل فراهم شد، افزود: تمامی نیروهای اجرایی سر صندوق ها مشخص شدند و هیچ مشکلی در این بخش وجود ندارد.

این مقام مسوول تصریح کرد: بیش از ۱۰ هزار عوامل اجرایی در سر صندوق های اخذ رای برای برگزاری انتخابات هشتم تیرماه به کار گیری خواهد شد.

بنا بر اعلام ستاد انتخابات کشور، در انتخابات هشتم تیر مسعود پزشکیان ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای، سعید جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ ‌رای، محمدباقر قالیباف ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰ رای و مصطفی پورمحمدی ۲۰۶ هزار و ۳۹۷ رای کسب کردند.

با توجه به حد نصاب نرسیدن آرای نامزدها، رقابت انتخاباتی بین مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به مرحله دوم کشیده شده که این مرحله قرار است جمعه همین هفته -۱۵ تیر- برگزار شود.

رای‌گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مازندران روز هشتم تیر همزمان با سراسر کشور در ۲ هزار و ۵۴۲ شعبه ثابت و ۶۸۶ صندوق سیار با فعالیت نزدیک به ۶۰ هزار نفر از عوامل اجرایی برگزار شد.

دارالمومنین مهیا برای خلق حماسه

جمعیت واجد شرایط مازندران برای این انتخابات ۲ میلیون و ۴۸۷ هزار و ۲۴۴ نفر شامل یک میلیون و ۲۵۱ هزار و ۱۱۲ نفر مرد و یک میلیون و ۲۳۶ هزار و ۱۳۲ نفر زن بود که از این تعداد یک میلیون و ۴۳ هزار و ۵۷۰ نفر آرای خود را به صندوق انداختند و مشارکت ۴۲.۳ درصدی در مازندران ثبت شد.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به دلیل شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهانش یک سال زودتر از موعد برگزار شد. پس از شهادت رئیس‌جمهور در ۳۰ اردیبهشت امسال، وزیر کشور روز یکشنبه ششم خرداد ۱۴۰۳ فرمان آغاز فرایند برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را صادر کرد.

نام‌نویسی داوطلبان شرکت در این انتخابات از ۱۰ تا ۱۴ خرداد انجام شد که پس از ثبت‌نام ۸۰ نفر از چهره‌های اجرایی و سیاسی کشور، شورای نگهبان صلاحیت ۶ نفر شامل مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را به عنوان نامزدهای نهایی این انتخابات تایید کرد. با انصراف علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی از حضور در انتخابات به نفع ۲ نامزد جبهه انقلاب اسلامی، چهار نامزد در رقابت انتخاباتی باقی ماندند که در نهایت مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور دوم انتخابات راه یافتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha