جهاد کشاورزی استان اردبیل خواستار مشارکت مردم در پلاک کوبی دام شد

اردبیل- ایرنا- سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خواستار با صدور اطلاعیه‌ای خواستار مشارکت بهره‌برداران و دامداران فعال استان در پلاک کوبی دام سبک و سنگین شد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، در این اطلاعیه پلاک کوبی و هویت گذاری دامها برای ارائه خدمات به دامداران ضروری عنوان شده و از دامداران مناطق مختلف استان اردبیل خواسته شده است که با توجه به الزامات قانونی و ابلاغ ضوابط اختصاصی حمل و نقل و نگهداری دام زنده، نسبت به پلاک کوبی دام های خود اقدام کنند.

پلاک کوبی دام برابر ماده ۲ دستورالعمل تبصره ۴ الحاقی ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مصوبه هیات وزیران از جمله ضوابط اختصاصی حمل و نقل و نگهداری دام زنده محسوب می شود.

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در اطلاعیه خود به کلیه دامداران و بهره برداران اعلام کرده است که نگهداری دام زنده تنها با نصب پلاک دام معتبر (پلاک گوش استاندارد ۱۵ رقمی) و ثبت مشخصات دام زنده در سامانه هویت و پنجره واحد کشاورزی مجاز بوده و تمامی مالکان دام زنده موظف هستند نسبت به پلاک گذاری و به روزرسانی آمار و اطلاعات دامهای خود در سامانه اقدام کنند.

بر اساس این اطلاعیه، هرگونه خرید، فروش و جا به جایی دام زنده فاقد پلاک ممنوع بوده و خریدار و فروشنده موظف هستند خرید و فروش خود را از طریق ادارات دامپزشکی در سامانه ثبت کنند.

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در اطلاعیه خود اعلام کرده است که با توجه به الزامات قانونی، پلاک کوبی و هویت گذاری مستمر دام‌های تازه متولد شده و زیر یک سال و به روز رسانی هویت تمامی دام‌های دامداران الزامی است.

این سازمان در اطلاعیه خود تاکید کرده است که به استناد دستورالعمل‌ها و مصوبات کارگروه هویت گذاری دام کشور، ارائه هرگونه خدمات به دامداران شامل تسهیلات بانکی، توزیع نهاده‌های دامی، خدمات بیمه دام و خدمات دامپزشکی از سوی تشکل‌ها و دستگاه‌های ذیربط منوط به پلاک کوبی و هویت‌دار کردن دام و ثبت در سامانه است.

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در اطلاعیه خود عنوان کرده است که با توجه به مزایای بالای بیمه و امکان جبران خسارات وارده به دامداران تنها از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی و با در نظر گرفتن این موضوع که بیمه دام مستلزم پلاک کوبی و هویت‌گذاری بوده و دامدار از مزایای هر دو طرح بهره‌مند می‌شود، لذا توصیه می شود که دامداران استان نسبت به هویت گذاری توام با بیمه دام خود اقدام کنند تا هم ضریب نفوذ بیمه افزایش یابد و هم بخشی از مشکلات و خسارات احتمالی دامداران استان جبران شود.

در این اطلاعیه آمده است: عملیات پلاک کوبی و هویت گذاری دامها از طریق ماموران هویت گذاری و مجریان استانی (اتحادیه‌های دامداران و عشایری، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و ادارات دامپزشکی) صورت می‌گیرد و دامداران می‌توانند با مراجعه یا تماس با مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، مراکز جهاد کشاورزی تابعه خود و یا اتحادیه‌های ذیربط خود راهنمایی لازم را دریافت کنند.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سبک و ۲۶۹ هزار راس دام سنگین دارد که بخشی کوچکی از آنها دارای پلاک است و به علت خروج مستمر دامهای زنده از چرخه تولید و ذبح، آمار دقیقی از تعداد دام‌های دارای پلاک وجود ندارد.

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از اول امسال طرح آمارگیری دام سبک و سنگین و توجیه کشاورزان در خصوص لزوم پلاک کوبی دام و روشهایی اجرایی این کار را به صورت حضوری و با مشارکت کارشناسان خود آغاز کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha