رئیس شورای اروپا: مجارستان مجاز به گفت وگو با مسکو از طرف اتحادیه اروپا نیست

تهران- ایرنا- شارل میشل رئیس شورای اروپا در آستانه سفر ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان به روسیه در اظهاراتی تاکید کرد که بوداپست مجاز به گفت وگو با مسکو از طرف اتحادیه اروپا نیست.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از تارنمای خبری باها، رئیس شورای اروپا در آستانه سفر نخست‌وزیر مجارستان به مسکو و دیدارش با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، گفت: مجارستان حق ندارد در دوره ۶ ماهه ریاست شورای اتحادیه اروپا به نمایندگی از این اتحادیه با مسکو گفت وگو کند.

میشل در پیامی در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا هیچ مأموریتی برای تعامل با روسیه از طرف این اتحادیه ندارد.

در ادامه این پیام آمده است: نظر شورای اروپا واضح است؛ روسیه متجاوز است و اوکراین قربانی این تجاوز است. هیچ گفت وگویی درباره اوکراین بدون حضور این کشور نمی‌تواند انجام شود.

به گزارش ایرنا، اوربان که منتقد صریح کمک‌های نظامی غرب به اوکراین است و در میان رهبران اتحادیه اروپا، گرم‌ترین روابط را با رئیس‌جمهور روسیه دارد، روز سه‌شنبه در اولین سفر خود به کی‌یف در بیش از یک دهه اخیر، با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین دیدار و گفت‌ وگو کرد.

نخست‌وزیر مجارستان در حالی که از رئیس‌جمهور اوکراین خواست تا برقراری آتش‌بس را برای تسریع مذاکرات صلح و پایان جنگ با روسیه بررسی کند، گفت که خواهان یک توافق همکاری بزرگ با کی‌یف است.

در همین حال، ایگور ژوکوا معاون رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین پیش تر در اظهاراتی اعلام کرد که زلنسکی طرح ارائه شده از سوی نخست‌وزیر مجارستان برای برقراری آتش‌بس میان کی‌یف و مسکو را رد کرده است.

رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha