استقبال پرشور اهالی اردبیل از انتخابات در نخستین ساعات رای‌گیری+فیلم

اردبیل - ایرنا - صف‌های تشکیل شده در بسیاری از شعب اخذ آرا انتخابات ریاست جمهوری در استان اردبیل، حکایت از افزایش شور و حال مشارکت سیاسی نسبت به دور نخست چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، اهالی استان اردبیل امروز (جمعه) در یک هزار و ۳۷۵ شعبه اخذ رای حضور یافته‌اند تا تکلیف انتخابات ریاست جمهوری را در دور دوم این رقابت‌ها مشخص کنند و گزارش خبرنگاران و تصویربرداران از برخی شعب اخذ رای در مرکز و برخی شهرستان‌های این استان، تصاویر جالبی از حضور پرشور مردم را در نخستین ساعات رای گیری به تصویر کشیده است.

به رغم این که سازمان هواشناسی از گرم شدن هوا برای روز جاری خبر داده و ۱۵ تیرماه را جزو گرم‌ترین روزهای هفته جاری اعلام کرده است، مشاهدات خبرنگاران ایرنا از سطح شهر حاکی از استقبال خوب شهروندان اردبیلی از صندوق‌های رای است و به نظر می‌رسد حضور مردان و زنان اردبیلی در شعب اخذ آرا به دلیل عمل به تکلیف ملی و شرعی خود در دور دوم انتخابات بیشتر از دور نخست باشد.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، در مرحله نخست انتخابات ریاست جمهوری در سطح کشور ۵۰۴ هزار و ۶۰۲ نفر معادل ۴۸.۵ درصد از واجدان شرایط پای صندوق‌های رای حضور یافته بودند و مسعود پزشکیان ۳۸۲ هزار و ۶۴۷ رای، سعید جلیلی ۷۲ هزار و ۸۷۸، محمدباقر قالیباف ۳۶ هزار و ۳۷۷ و مصطفی پورمحمدی ۲ هزار و ۶۷۶ رای را کسب کرده بودند و ۱۰ هزار و ۲۴ رای نیز آرا باطله بود.

نتیجه دور نخست انتخابات به موکول شدن همه‌پرسی برای دور دوم با رقابت مسعود پزشکیان و سعید جلیلی رقم زده شد و امروز که رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دقایق رای گیری، در پای صندوق آرا حضور یافته و رای خود را در صندوق انداختند، مردم ولایتمدار ایران اسلامی و به تبع آن آحاد مردم در استان اردبیل نیز برای ادای دین و تکلیف سیاسی و شرعی به میدان آمده‌اند.

طبق اظهارات رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل، در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری، مشارکت مردم در شهرستان اردبیل ۴۷.۶ درصد، در نمین ۴۲.۷۲ درصد، نیر ۵۵.۸ درصد، سرعین ۷۹.۷۵ درصد، پارس‌آباد ۴۷.۳۷ درصد، بیله‌سوار ۴۰.۷۵ درصد، اصلاندوز ۵۲ درصد، گرمی مغان ۴۳.۳ درصد، انگوت ۴۷.۲ درصد، مشگین‌شهر ۵۲.۸ درصد، خلخال ۴۹.۷ درصد و کوثر ۵۳.۱ درصد بود.

حضور ناظران نامزدها در شعب اخذ رای بیانگر تلاش عوامل اجرایی و نظارت برای برگزاری انتخاباتی سالم، رقابتی، با مشارکت بالا و پر شور در استان اردبیل است.

برابر قانون کلیه اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به نامزدهای انتخاباتی به هیچ عنوان نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد.

در صورت مشاهده اقلام و آثار تبلیغاتی نامزدها در محل‌های اخذ آرا، لازم است به سرعت امحاء شود و همچنین اگر در طول زمان رای گیری، آثار تبلیغاتی از رای دهندگان در شعبه باقی بماند، آنها نیز باید امحاء گردد.

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است به استناد قانون انتخابات ریاست جمهوری، خرید و فروش آرا، تهدید و تطمیع، رأی دادن با مدارک هویتی جعلی و اخلال در امر انتخابات جرم بوده و هیات‌های اجرایی و نظارت موظف هستند در صورت دریافت گزارش در این زمینه، مرتکبان را به مراجع قضایی معرفی کنند.

مردم استان اردبیل طی هفته گذشته شاهد هیجانات وسیعی در فضای حقیقی و مجازی برای تبلیغ و معرفی دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بوده‌اند و احزاب و جریانات سیاسی با برگزاری جلسات و محافل سخنرانی با حضور سخنرانان مطرح کشوری و استانی، فضای ذهنی مردم را برای انتخاب اصلح آماده کرده‌اند.

از سوی دیگر تاثیر مناظرات تلویزیونی نامزدها را نمی‌توان انکار کرد و به اذعان مردم دو مناظره مرحله دوم تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری برای مردم بسیار جالب‌تر و مفیدتر از مناظرات قبلی بوده و در تنویر افکار عمومی و شفاف شدن صحنه برای گزینش نامزد برتر و اصلح موثر بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha