پیشگامی سالمندان خراسان جنوبی برای رای دهی + فیلم

بیرجند - ایرنا - سالمندان خراسان جنوبی از ساعات اولیه رای گیری مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کنار فرزندان و جوانان پای صندوق‌های رای آمدند تا قاب متفاوتی از مشارکت در عرصه تعیین سرنوشت را به یادگار بگذارند.

به گزارش ایرنا، فرآیند اخذ رای از رای دهندگان انتخابات مرحله دوم چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت هشت صبح امروز - جمعه ۱۵ تیر ماه - همزمان با سراسر کشور در ۷۷۲ شعبه شهری و روستایی استان خراسان جنوبی آغاز شد که طبق قانون تا ساعت ۱۸ ادامه دارد و با تشخیص وزیر کشور قابل تمدید است.

براساس قانون انتخابات ریاست جمهوری، تمامی افراد با تابعیت ایرانی دارای ۱۸ سال تمام (متولدین ۱۵ تیر سال ۱۳۸۵ و قبل از آن) می‌توانند با ارائه اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند خود در این دوره از انتخابات شرکت کنند.

مرحله دوم انتخابات امروز در حالی شروع شد که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از لحظات اولیه آرای خود را به صندوق انداختند تا بار دیگر احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت خود، جامعه و فرزندانشان را نشان دهند؛ رفتار قابل تحسین که برای سایر قشرها و نسل‌ها درس آموز است.

گزارش‌های رسیده حاکی است که رای گیری در برخی مناطق استان با اخذ رای از والدین مکرم شهدا آغاز شد و حضور موسپیدان در انتخابات نشان می‌دهد که حتی در سال‌های پیری باید برای خوب زیستن و پیشرفت کشور به سهم خود گام برداشت.

اولین رای شعبه سیار شماره ۳۰ بهشت آباد توسط پیرمرد اهل روستای تشکانان شهرستان طبس راس ساعت هشت صبح به صندوق اخذ رای انداخته شد.

پیرمرد ۹۷ ساله بیرجندی هم صبح امروز به کمک فرزندش در شعبه ثابت مستقر در شهرداری بیرجند حضور یافت تا رای دهد.

سالمندان خراسان جنوبی در صف اول مشارکت + فیلم

همچنین از شهرستان طبس خبر رسید که سالمند ۱۰۵ ساله از طریق شعبه سیار حلوار روستای پیرحاجات در دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد.

سالمندان خراسان جنوبی در صف اول مشارکت + فیلم

حضور پیرمرد ۱۰۴ ساله چاه حسن سموری نهبندان پای صندوق رای از دیگر جلوه‌های ویژه امروز بود.

سالمندان خراسان جنوبی در صف اول مشارکت + فیلم

مادر ۹۷ ساله در مهدیه امیرآباد شهرستان بیرجند هم رای خود را به صندوق انداخت و در قاب مشارکت مردم خراسان جنوبی جای گرفت.

همچنین از قاین خبر رسید که پیرمرد ۱۰۳ ساله با کمک همراهان، رای خود را به صندوق انداخت و تصویر سه نسل در کنار یکدیگر به ثبت رسید.

سالمندان خراسان جنوبی در صف اول مشارکت + فیلم

برخی از سالمندان که توانایی رفتن به شعب ثابت را ندارند صندوق‌های سیار برای اخذ رای از آنان در محل سکونت تدارک دیده شده است.

فرماندار بیرجند در این باره گفت: مانند مرحله اول انتخابات، امکان اخذ رای برای افراد معلول و دارای شرایط خاص فراهم شده است و صندوق سیار با هماهنگی فرمانداری برای این افراد ارسال می‌شود.

علی فاضلی فرد روز جمعه در شعبه ثابت شهرداری بیرجند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تدابیری در فرمانداری بیرجند اندیشیده شده تا افراد معلول، ناتوان و دارای شرایط خاص بتوانند در همان محل سکونت، رای خود را به صندوق بیندازند.

وی اظهار کرد: افرادی که بیمار یا فرد ناتوان در منزل دارند که امکان حضور در شعبه ثابت حتی با همراه برایشان میسر نیست با شماره ۲- ۳۲۲۱۴۰۰۱ تماس بگیرند تا تیم‌های مشخص شده با صندوق‌های سیار به نشانی اعلام شده مراجعه کنند.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و تعداد واجدین شرایط رای دادن در این استان بیش از ۶۱۰ هزار نفر اعلام شده است.

این استان در مرحله اول انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با ۶۴.۱۵ درصد مشارکت در بین استان‌های کشور رتبه نخست را کسب کرد و در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری (۱۴۰۰) نیز اول شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha