۱۵ تیر ۱۴۰۳، ۱۶:۵۵
کد خبرنگار: 860
کد خبر: 85530011
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تکلیفی که پای صندوق های رای تکمیل شد

۱۵ تیر ۱۴۰۳، ۱۶:۵۵
کد خبر: 85530011
تکلیفی که پای صندوق های رای تکمیل شد

بروجرد - ایرنا - "رای تک، تک ما موثر است" این باوری است که مردم ایران در تمام انتخاباتی که در تاریخ معاصر این کشور برگزار شده به آن اعتقاد راسخ داشته اند و به خصوص در یک هفته اخیر همدیگر را به ضرورت حضور و آمدن پای صندوق های سرنوشت خود و کشور تشویق می کردند و حالا همه آمده اند تا تکلیف خود را تکمیل کنند. 

به گزارش ایرنا، مردم استان لرستان و شهرستان بروجرد نیز همانند سایر نقاط کشور این هفته با حضور پررنگ و پرشورتر در مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق های رای حاضر شده اند، چندان نیازی به داده و آمار نیست با گذری در بالا و پایین شهر مشاهدات تکمیل می شود که مردم حضور پرشور تری دارند.

انتخابات پرشور را جز در زمینه پرامید سراغ نمی‌توان گرفت، امید به‌مثابه مفهومی اجتماعی که شاخص‌ها و شناسه‌های آن طیفی گسترده از امکانات و خدمات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را در برمی‌گیرد و از مهار تورم تا حفظ محیط زیست امتداد می‌یابد، امید در معنای کلان و امید به زندگی در معنایی خرد که ارتباط آن به‌خصوص با مسئله انتخابات که ابزاری سیاسی و هنگام رهیافتی دموکراتیک است، عمیق و تنگاتنگ است، چندان که گزاف نیست اگر درجه مشروعیت و سطح کارآمدی نظام‌های سیاسی را تابعی از توان آنها در بازتولید این شاخص (امید به زندگی) بدانیم.

و اینک همان امید و امیدواری به بهبود اوضاع است که همه شعار همراه شو را با کلامی مهربان تر از همیشه برای هم تکرار کردند تا همه بی میدان آیند، آنها که آمده اند می گویند که بر این گفته اعتقاد راسخ دارند که حضورشان همیشه موثر بوده اما این بار بیشتر از قبل و به هر راهی که می دانند چه در فضای مجازی، به وسیله تلفن، گفت و گو، ارتباط چهره به چهره سعی خود را کرده اند تا آنها که این دوره دچار تردید بیشتری هستند را به فعل آمدن راضی کنند.

فضای مجازی از مدت ها قبل و خیابان های شهر در هفته های اخیر و به خصوص در هفته گذشته روزهای متفاوتی را تجربه کردند روزهایی که در استقبال از روزی خاص گاه آن همه شور و هیجان و ازدحام و گردهمایی نفس شهر را به شماره می انداخت و گاه آن همه شادی و آزادی و تنوع در سلیقه و تلاش برای متقاعد کردن اطراف به نظر خود را به راحتی از ابتدا تا انتهای یک خیابان می توانستی، مشاهده کنی.
شهر در هفته های اخیر در پوست خود نمی گنجید و امروز وعده دیدار است، وعده ای که این بار هم برای شرکت در انتخابات با انگیزه ای بیشتر باید در پای صندوق های رای حاضر شد.

یکی از شهروندان می گوید: رای دادن برای هر کدام از ما یک فرصت برای اظهار نظر است، فرصتی که در این موقعیت، سکوت و سکون بر نمی تابد باید از این حق خود به عنوان یک ظرفیت بهره گرفت.

وی می افزاید: همین باور مردم به تاثیر رای خود در سرنوشت کشور موجب شور و نشاط سیاسی در سطح جامعه می شود و به عبارتی مردم با انتخاب خود برای نحوه سر و سامان دادن به امور کشور در سال های آتی تصمیم گیری می کنند.

یک جوان دانشجو که در یکی از شعب اخذ رای حاضر شده است، می گوید: تحلیل گران سیاسی بر این باورند که حضور حداکثری مردم باعث اقتدار بیشتر کشور در تمام عرصه ها و پشتوانه ای برای دولت آینده در چانه زنی بین المللی محسوب می شود پس ما وظیفه داریم در نقش یک پشتوانه برای دولتی باشیم که قرار است در مجامع جهانی مدافع حق ملت باشد.

شهروند دیگری که در میانه های روز به یکی از شعب اخذ رای در مرکز شهر مراجعه کرده است، می گوید: مشارکت سیاسی و میزان حضور مردم در انتخابات در هر جامعه ای یکی از شاخص ‎های توسعه آن جامعه به شمار می رود و آنچه که تاکنون در جامعه ما در واکنش به انتخابات رخ داده این گونه بوده که مردم در هرانتخاباتی با هر گرایش و سلیقه و اختلاف نظرهایی که داشته اند اما در اصل اعتقاد به حضور حداکثری پای صندوق های رای اشتراک نظر داشته اند و امنیت و اقتدار جامعه در عرصه های داخلی و بین المللی را بر هر تنوع دیدگاهی ترجیح داده اند.
وی می افزاید: این بار نیز مردم در آستانه انتخاباتی بزرگ قرار گرفته اند، انتخاباتی که اعتباری بر چهره بین المللی کشور دارد و هر تصمیمی که گرفته شود، فقط سرنوشت چهار سال نیست، پیامدهایی خواهد داشت که سالیان سال می تواند جامعه را متاثر کند.
مرد میانسالی که خود را از جامعه فرهنگیان معرفی می کند، می گوید: فرصت حضور در انتخابات غنیمتی است که از جانب مردم بدرستی قدردانسته می شود و ملت خوب می دانند تکان نخوردن و در خانه ماندن در روزی همچون امروز، ما را همین جایی که اکنون قرار داریم نگه نمی دارد و شرکت در انتخابات و حضور در پای صندوق های رای حرکتی رو به جلو برای کشور خواهد بود.

حضور دختران جوان که به نظر می رسد از این تجربه رای دادن احساس خرسندی می کنند قابل توجه است، آنها فارغ از هر حاشیه ای برای مشارکت در سرنوشت خود و برای رسیدن به وضع مطلوب با شور و انگیزه ای برخواسته از سنی که دارند پای صندوق های اخذ رای می آیند به اندیشه، مطالبه، خواسته و هیجان یک جوان که تازه به عرصه فعالیت سیاسی وارد می شود باید احترام قائل شد که سرمایه های واقعی هر اجتماع جوانان آن جامعه هستند و به طور قطع همین رای اولی ها، شعار عوام فریبانه را از ارائه طرح، برنامه، منطق و عقلانیت در مسیری سرنوشت ساز تشخیص می دهند.

زهرا یکی از همین دختران جوان است، که می گوید: همه ما این حق و وظیفه را داریم تا در انتخاباتی که برای حداقل چهار سال دیگر بر سرنوشت مان به طور مستقیم اثر دارد شرکت کنیم پس باید از این فرصت با انتخابی صحیح استفاده کنیم.
او در پاسخ به اینکه از رییس جمهور آینده کشور چه مطالبه و خواسته ای داری، می گوید: رییس جمهور آینده باید بتواند مشکلات مختلف کشور و از همه مهم‌تر بیکاری و فقر را از بین ببرد.

گزارش‌ها از حوزه‌های انتخابیه مختلف و مشاهدات خبرنگاران حکایت از این دارد که میزان مشارکت مردم در دور دوم، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نسبت به دور اول افزایش قابل توجهی داشته است.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری جمعه هفته گذشته ( هشت تیر ۱۴۰۳) با رقابت میان مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و مصطفی پورمحمدی برگزار شد، اما هیچ یک از نامزدها نتوانستند حد نصاب لازم را به دست بیاورند و از مجموع ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵رای شمارش شده مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و۹۹۱ رای و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای به مرحله دوم راه یافتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha