۱۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۳۳
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85530079
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

فعالان اقتصادی گیلان از رئیس جمهور منتخب چه می خواهند؟

رشت - ایرنا - دیروز فصلی دیگر از انتخاب و برگی زرین از انتخابات در تاریخ ایران اسلامی رقم خورد و فعالان اقتصادی گیلان همگام با سایر اقشار مردم پای صندوق‌های رای حاضر شدند تا همانگونه که در عرصه تولید و اقتصاد کشور نقش آفرین هستند در عرصه سیاسی هم سهم و دین خود را ادا کنند، آنجا که هماره و هر جا نیاز بوده همه اجزاء جامعه در کنار هم نقشی مانا داشته و دارند.  

به گزارش ایرنا، اما این حضور و مشارکت مردم در حمایت و پشتیبانی از نظام مسئولیت همه کارگزاران از جمله منتخب مردم در جایگاه ریاست جمهوری را سنگین‌تر می‌کند تا در راستای پاسخ به اعتماد ملت؛ امیدها، انتظارات، توقعات و نیازها و پاسخ به آنها را در اولویت سیاست های خود قرار دهد.

فعالان اقتصادی هم در شرایط اقتصادی تحریم و تنگناهای عدیده همواره در کنار دولت ها و مردم ایستاده‌ و همه فشارها و مسائل بسیار را تحمل کرده و نگذاشته اند اقتصاد کشور از مسیر خارج نشود و اینک از دکتر پزشکیان رئیس جمهور منتخب می خواهند بیش و پیش از هر چیز ایجاد شفافیت اقتصادی، اصلاح نظام بوروکراسی اداری، تک نرخی شدن ارز، برگشت ارز، فراهم کردن زیرساخت در همه زمینه های اقتصادی و صنعتی را به عنوان بخشی از خواسته‌هایشان محقق کند.

فعالان اقتصادی گیلان از رئیس جمهور منتخب چه می خواهند؟

شفاف سازی و کاهش بوروکراسی اداری

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه مهمترین درخواست از رئیس جمهور منتخب را شفاف سازی و کاهش بوروکراسی اداری عنوان می کند.

روشن علی یکتا می گوید: صداقت، پاکدستی، اصلاح نظام بوروکراسی، برقراری ارتباط با جهان و گشودن درها و ایجاد اقتصاد شفاف در کشور بخشی از انتظارات فعالان اقتصادی از رئیس جمهور منتخب است.

وی تصریح کرد: یکی از اموری که در دولت سیزدهم ناتمام ماند و در دولت چهاردهم باید مورد توجه قرار گیرد توسعه و ستهیل ارتباط بانکی و تجاری با جهان است؛ در این دوره استفاده تجار و بازرگانان کشور از سامانه های الکترونیک مانند سامانه جامع تجارت در دستور کار قرار گرفت اما این سامانه به صورت واقعی راه اندازی نشده است و همچنان نقش عامل انسانی در سامانه‌ها موجب شده کارها به کندی انجام شود؛ این درحالی است که در کشورهای کوچک حاشیه خزر این سامانه‌ها بدون بهره‌گیری از عوامل انسانی به تسهیل امور کمک می‌کند.

یکتا اضافه کرد: هر دولتی که بر مسند قدرت باشد تجار باید به سامانه جامع الکترونیک وصل شوند لذا برای برخورداری از تجارتی شفاف باید عامل انسانی از این سامانه حذف شود و خواسته تجار نیز رفع موانع از مسیر پیش روی آنان است؛ دولت باید تسهیل گری کند تا شکوفایی اقتصادی از سوی فعالان اقتصادی و کارآفرینان، تجار و بازرگانان حاصل شود.

وی تصریح کرد: هم اینک سامانه جامع تجارت نه تنها برای فعالان اقتصادی راهگشا نیست بلکه به یک معضل تبدیل شده است چون عامل انسانی همچنان وجود و نقش دارد.

وی در ادامه خواستار شفاف سازی از سوی بانکها شد و افزود: در انتصاب روسای بانک مرکزی باید شایسته سالاری مد نظر قرار گیرد درحالیکه اکنون اینگونه نیست.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه ادامه داد: بعنوان یک تاجر و فعال اقتصادی از فروردین ماه امسال برای یک کالای وارداتی مجوزها، گواهی‌ها و استاندارهای لازم را از کشور روسیه اخذ کرده‌ ام اما پروسه‌ای که باید با استفاده از این سامانه تنها با کلیک بر روی یک گزینه انجام می‌شد مدت زمانی ۸۰ روزه را طی می کند و در عمل شرایط بدتر از قبل و زمینه برای اخذ رشوه فراهم شده است.

وی تاکید کرد: سامانه‌ای که برای گره‌گشایی راه اندازی شده بود اکنون به معضلی برای تجار و بازرگانان کشور تبدیل و موجب تعارض منافع شده است که نفع آن به عده و بخشی از خصولتی می رسد؛ در انتصاب مدیران این بخش‌ها که در ارتباط مستقیم و تنگاتنگ با تجار و بازرگانان و بخش‌های اقتصادی است مبنا باید شایسته سالاری و براساس دانش این افراد باشد.

یکتا اضافه کرد: از سیاست چیزی نمی دانم اما اقتصاد و تجارت را می فهمم و با حداقل هشت کشور همسایه تجارت دارم؛ آنها نهایت بهره را از ظرفیت دولت الکترونیک می برند ما باید با لحاظ شایسته سالاری معضل عوارض تعارض منافع را از میان برداریم.

وی گفت: امیدوارم دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور منتخب؛ نخست درک همه جانبه ای از اقتصاد داشته و در عین پاکدستی و صداقت با مردم زمینه برچیده شدن رانت ها و رانت بازی ها را فراهم کند.

فعالان اقتصادی گیلان از رئیس جمهور منتخب چه می خواهند؟

رفع معضل چند نرخی بودن ارز و برگشت ارز محصولات کشاورزی

رئیس اتاق بازرگانی گیلان نیز یکی از مشکلات تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی کشور را معضل چند نرخی بودن و برگشت ارز محصولات کشاورزی اعلام کرد و افزود: اگر ارز تک نرخی شود بخش عمده مشکلات تجار و بازرگانان کشور برطرف می شود.

قاسم رضائیان اضافه کرد: در بحث سرمایه در گردش و اعتبارات پولی برای واحدهای تولیدی نباید هیچ محدودیتی ایجاد شود؛ گیلان قطب کشاورزی است و ۹۵ درصد چای کشور در این استان کشت و تولید می شود اما اکثر واحدهای تولیدی و کارخانجات با مشکلات جدی نقدینگی و بازسازی و غیره مواجهند.

وی افزود: این استان بهترین زیتون و برنج کشور را دارد و بیشترین کیوی ایران در گیلان کشت و تولید می شود؛ بیش از ۶۰ درصد صادرات کیوی از این خطه انجام می‌شود و همه محصولات باید مورد حمایت قرار گیرد.

رضائیان اظهار کرد: اگر برگشت ارز محصولات کشاورزی را حذف کنیم صادرات برنج انجام می شود و در بخش چای، زیتون و فندق نیز تک نرخی شدن ارز و برگشت ارز محصولات کشاورزی مشکلات این بخش در استان گیلان را حل خواهد کرد.

وی تاکید کرد: اعلام آمارهای غلط سرانه مصرف برنج و چای در تصمیم گیری و تصمیم سازی دولت تاثیر منفی می گذارد اگر در این زمینه از اقتصاددانان نظر سنجی شود می توان تصمیمات درستی گرفت.

تحقق سهم ۲۵ درصدی بخش اقتصاد تعاون

رئیس اتاق تعاون گیلان یکی از درخواست‌های اولویت دار بخش تعاون که از دولت سیزدهم ناتمام مانده را تحقق سهم ۲۵ درصدی بخش اقتصاد تعاون در همه زمینه‌ها اعلام کرد.

عیسی محمدی افزود: یکی از انتظارات ما بعنوان فعالان اقتصادی بخش تعاون از سه رکن اصلی اقتصاد کشور (در قانون اساسی اقتصاد به سه بخش دولتی و تعاونی و خصوصی تقسیم شده است) تحقق شعارهای منتخب مردم در برقراری عدالت اجتماعی و انصاف در کار است.

وی اضافه کرد: از دکتر پزشکیان رئیس جمهور منتخب انتظار داریم که در ادامه اجرای سیاست های اقتصادی دولت سیزدهم به آنچه در قانون اساسی تاکید شده عمل کرده و قوانین متعددی که برای تشکیل تعاونی‌های توسعه عمران شهرستانی مصوب شده است را اجرایی کند.

وی اظهار کرد: رئیس جمهور منتخب اگر بخواهد برای مردم کار کند باید بر اقتصاد بخش تعاون تکیه کند؛ جلب مشارکت مردم، تمرین دموکراسی و دخالت دادن همه مردم در مباحث اقتصادی و اشتغال فعالیت‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی به طور قطع از طریق بخش تعاون امکانپذیر است.

فعالان اقتصادی گیلان از رئیس جمهور منتخب چه می خواهند؟

دولت آینده باید در بخش اقتصاد زیرساخت‌ها را آماده کند

یکی از فعالان اقتصادی منطقه آزاد انزلی هم در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: بعنوان تولیدکننده و فعال اقتصادی از دولت آینده انتظار دارم که در بخش اقتصاد به آماده کردن زیرساخت در همه زمینه‌های اقتصادی و صنعتی بپردازد در واقع در وهله نخست زمینه را برای فعالان اقتصادی داخل کشور و سپس تمام سرمایه گذاران خارجی و برندهای معتبر دنیا در همه صنایع فراهم کند.

یاسر مروت‌پور اضافه کرد: متاسفانه دخالت دولت، بخشنامه‌های متعدد و سلیقه‌ای در زمینه اقتصاد در ۲دهه گذشته خسارات جبران ناپذیری به بخش‌های خصوصی وارد کرده و به نابودی بسیاری از بنگاه های اقتصادی انجامیده است.

وی تصریح کرد: اقتصاد آزاد، اینترنت آزاد، ارتباط سیاسی مناسب با تمام کشورهای دنیا، آماده کردن تسهیلات مناسب برای زیر ساختهای تولید از مهمترین انتظاراتی است که می‌توان از رئیس جمهور داشت.

وی اضافه کرد: کافی است رئیس جمهور منتخب در چهار سال آینده به دور از حواشی و هیاهوهای سیاسی در منطقه و جهان در برقراری ارتباط و تعامل با دنیا و رشد اقتصادی کشور تمرکز کرده و با تمام توان در این زمینه تلاش کند تا شاهد تاثیر اقتصاد آزاد در رشد و شکوفایی کشور و زندگی مردم باشیم آرزوی مردم در ۲ دهه اخیر در کشور محقق شود.

رفع چالش های پیش روی تولیدکنندگان

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان انتظار از رئیس جمهور منتخب را بهبود وضعیت اقتصادی کشور و رفع چالش‌ها و موانع پیش روی تولید کنندگان اعلام کرد.

سیاب حسن پور اضافه کرد: فرصت‌های کلان اقتصادی در سایه بهره‌گیری از مشاوره اقتصاددانان کاربلد فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه گیلان چهار محصول کشاورزی راهبردی دارد، گفت: کیوی یکی از این محصولات مهم صادراتی محسوب می شود که نیازمند ارائه سندی راهبردی از تولید تا صادرات است؛ حدود ۴۰۰ هزار تن کیوی در کشور تولید می‌شود که بیش از ۶۰ درصد آن صادر شده و درآمد ارزی حاصل از آن ۱۳۰ میلیون دلار است؛ این سند راهبردی می تواند درآمد حاصله را به سه برابر افزایش دهد.

وی ادامه داد: در محصول برنج نیز دولت می‌تواند سیاست ارزی را با پرداخت آن به کشاورزان و تولیدکنندگان این محصول در داخل استان و حمایت از کشت برنج پرمحصول اجرا کند؛ در صنایع کشاورزی چای و زیتون نیز نیازمند برنامه‌ریزی منظم و کارشناسانه هستیم تا صنعت کشاورزی که محور امنیت غذایی کشور است، ارتقاء یابد.

اکبر تطهیری مقدم رئیس انجمن مدیران صنایع استان گیلان نیز گفت: از دکتر پزشکیان می خواهیم برنامه‌ریزی‌های اقتصادی چشم انداز ۱۴۰۳ را در سال ۱۴۰۷ محقق سازد.

با اتصال بندر کاسپین به راه آهن سراسری و فعال شدن کریدور شمال- جنوب، رفع مشکلات فعالان اقتصادی و افزایش صادرات از بنادر و پایانه‌های مرزی گیلان زمینه‌های شکوفایی اقتصادی استان گیلان و کشور فراهم می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha