۱۵ تیر ۱۴۰۳، ۱۹:۱۱
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85530470
T T
۱۵ نفر

برچسب‌ها

فیلم رویت پلنگ در شهر «زیار» اصفهان در حال بررسی است + فیلم
عکس تزیینی است

اصفهان - ایرنا - رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: فیلم منتسب به رویت پلنگ در شهر زیار در شرق اصفهان در دست بررسی و پیگیری است.

به گزارش ایرنا، فیلمی کوتاه، امروز در شبکه‌های اجتماعی منتشر و در آن ادعا شده که این تصاویر مربوط به حضور پلنگ در شهر زیار اصفهان است؛ زیار شهری از توابع بخش مرکزی شهرستان اصفهان و در ۳۴ کیلومتری شرق این کلانشهر است.

مریم امیدی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بررسی اولیه نشان می‌دهد که این فیلم توسط دوربین مدار بسته در محدوده شهر زیار گرفته شده و مربوط به حدود ۲ تا سه روز پیش است.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر، تنها اطلاعات ۲ فیلم کوتاه از شهر زیار موجود است، اظهار کرد: این موضوع در حال بررسی بوده و مقرر است در منطقه مذکور، تیم‌های محیط زیست به گشت و کنترل در محل بپردازند.

امیدی اضافه کرد: با توجه به نشانه‌های موجود در فیلم از جمله اینکه یک قلاده پلنگ با آرامش در حال حرکت است، احتمال قوی وجود دارد که این حیوان بصورت غیرقانونی و در مکان هایی مانند باغ نگهداری می شود با این حال تا بررسی کامل و دقیق موضوع، نمی‌توان در باره آن اظهار نظر کرد.

وی با بیان اینکه زیستگاه پلنگ مناطق کوهستانی است و هرجا طعمه باشد آنها نیز در آنجا حضور دارند، گفت: اگر این حیوان از دل طبیعت وارد محدوده شهری شده باشد باید دلیل آن بررسی شود.

این کارشناس تصریح کرد: پلنگ حیوان بسیار باهوشی است و بعید بنظر می رسد که برای غذا وارد محدوده شهری شود بلکه این گربه‌سان برخی مواقع برای یافتن غذا در مناطق روستایی هم دیده شده است.

امیدی تاکید کرد: پلنگ در محدوده شهری خود را گرفتار نمی‌کند بنابراین پلنگی که ادعا می‌شود در شهر زیار حضور داشته، به احتمال از طبیعت به درون شهر زیار نیامده است.

وی تاکید کرد: پلنگ در مواقعی که در تنگنا قرار بگیرد یا احساس خطر کند ممکن است دست به حمله بزند در غیر این صورت اگر مورد تهدید قرار نگیرد، در آن محدوده باقی نمی‌ماند و آنجا را ترک می‌کند.

امیدی خاطرنشان کرد: اگر احیانا فردی با حیوانات وحشی مانند پلنگ مواجه شد می‌تواند آن را به سازمان محیط زیست یا آتش نشانی گزارش کند تا اقدام شود.

روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان شماره تلفن ۱۵۴۰ را برای گزارش مشاهده حیوانات وحشی اعلام کرده است.

به گزارش ایرنا، در سال‌های گذشته حضور پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده عباس‌آباد، قمصر، بزرک و شکار ممنوعه کلاته استان اصفهان به ثبت رسیده است.
پلنگ ایرانی یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ و بومی غرب آسیاست و در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha