۱۶ تیر ۱۴۰۳، ۲:۳۲
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85530845
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آمادگی بلغارستان برای میانجگیری میان روسیه و اوکراین

تهران- ایرنا- «دیمیتار گلاوچف» نخست وزیر موقت بلغارستان گفت که این کشور در نشست آتی سران ناتو در واشنگتن خواستار برگزاری گفت‌وگوهای صلح میان روسیه و اوکراین شده و برای میانجیگری میان آنها اعلام آمادگی خواهد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از تاس، گلاوچف جمعه گفت: دیروز در پارلمان بلغارستان در این باره بحث شد. به نظرم، ما باید پیشنهاد برگزاری گفت‌وگوهای صلح میان روسیه و اوکراین با میانجیگری بلغارستان را مطرح کنیم.

وی که با رادیو ملی بلغارستان مصاحبه می‌کرد، افزود که برای آنکه بلغارستان به میانجی تبدیل شود باید طرفین مناقشه آن را بپذیرند.

با این حال، گلاوچف تاکید کرد که مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین باید تحت منشور سازمان ملل و مطابق حقوق بین‌الملل انجام شود.

نخست وزیر بلغارستان خبر داد که کشورش در اجلاس سران ناتو در واشنگتن کمک ۸۰ میلیون خود به اوکراین را اعلام خواهد کرد. اما وی به اینکه این کمک برای هزینه در چه بخشی اختصاص خواهد یافت، اشاره نکرد.

نشست سران ناتو قرار است تا ۹ تا ۱۱ ژوئیه (۱۹ تا ۲۱ تیر ماه) برگزار خواهد شد.

رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha