آیا دموکرات‌ها از بایدن عبور می‌کنند؟

تهران- ایرنا- بایدن در اولین مناظره خود با ترامپ از نظر فیزیکی دچار مشکلات متعددی شد که مانع از پاسخگویی کامل وی در مقابل ترامپ شد. به دنبال آن، تردیدها در مورد توان ذهنی و جسمانی او برای ادامه مبارزات انتخاباتی به ویژه در میان دموکرات‌ها افزایش یافته و زمزمه‌ها در مورد جایگزین‌های احتمالی وی بالا گرفته است.

چه کسی می تواند جایگزین بایدن به عنوان نامزد دموکرات‌ها شود؟

برخی از دموکرات‌ها و اعضای ارشد کاخ سفید این روزها را در حالت تدافعی در میان شک و تردیدهای فزاینده در مورد توانایی جو بایدن برای پیروزی در انتخابات نوامبر در مقابل دونالد ترامپ قرار دارند.

اگرچه از افراد مختلفی از جمله میشل اوباما ۶۰ ساله همسر رئیس جمهور اسبق آمریکا به عنوان بهترین جایگزین برای مقابله با ترامپ نام برده‌ شده، اما چندین جایگزین مهم دیگر نیز برای بایدن فهرست شده است پس از اینکه بسیاری از نظرسنجی‌ها، دونالد ترامپ را پیروز اولین مناظره انتخاباتی اعلام کرد، دموکرات‌ها تلاش‌های گسترده‌ای را به کار گرفته‌اند تا بتوانند تسلط خود را بر کاخ سفید حفظ کنند، اما اکنون این تردید و دودلی در تمام آن‌ها رسوخ کرده که آیا بایدن می‌تواند این مسیر را ادامه دهد؟ و در غیر این صورت چه کسی می‌تواند جایگزین او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ شود.
اگرچه تاکنون رسانه‌های غربی از افراد مختلفی از جمله میشل اوباما ۶۰ ساله همسر رئیس جمهور اسبق آمریکا به عنوان بهترین جایگزین برای مقابله با ترامپ نام برده‌اند، اما این رسانه‌ها چندین جایگزین مهم دیگر را نیز برای بایدن فهرست کرده‌اند که در گزارش حاضر برخی از آنها می‌شود.

میشل اوباما

پلن بی دموکرات‌ها برای بایدن


نظرسنجی رویترز IPSOS که روز سه‌شنبه هفته گذشته منتشر شد، نشان داد تنها فردی که توانست ترامپ را در ماه نوامبر شکست دهد، میشل اوباماست. اگرچه وی بارها گفته است که آرزوی ریاست جمهوری ندارد، اما برخی محافل خبری اعلام کرده‌اند که دفتر وی سرگرم بررسی این موضوع است.

کامالا هریس Kamala Harris معاون بایدن

پلن بی دموکرات‌ها برای بایدن



معاون رئیس جمهور کامالا هریس، که اکنون در جایگاه رسمی قرار دارد، یک انتخاب آشکار و محبوب برای جایگزینی آقای بایدن از سوی دموکرات‌هاست.
او به عنوان معاون بایدن به چهره کمپین دولت برای جایگاه ریاست جمهوری شده است. خانم هریس ثابت کرده است که متحد وفادار بایدن است و در این مسری به شدت از عملکرد مناظره او دفاع کرده است. پس از این رویداد، او اعتراف کرد که رئیس جمهور "شروع آهسته‌ای" داشته است، اما استدلال کرد که او پاسخ‌های اساسی‌تری نسبت به ترامپ ارائه کرد.
طبق نظرسنجیFiveThirtyEight ، ۴۹ درصد آمریکایی‌ها ، کامالا هریس را برای ریاست جمهوری آتی آمریکا تایید نمی‌کنند، در حالی که ۳۹ درصد آن را تایید کرده‌اندکاخ سفید قصد داشت خانم هریس را برای تعامل با رای دهندگان، زنان و جوانان سیاه پوست در طول ماه جولای مستقر کند. اگرچه خانم هریس به دلیل شغل معاون رئیس جمهور شهرت بالایی دارد، اما در دوران تصدی خود با محبوبیت پایین دست و پنجه نرم کرده است.
بر اساس نظرسنجی‌های FiveThirtyEight ، به میزان ۴۹ درصد از آمریکایی‌ها هریس را تایید نمی‌کنند، در حالی که ۳۹ درصد آن را تایید می‌کنند.

گرچن ویتمر Gretchen Whitmer فرماندار میشیگان

پلن بی دموکرات‌ها برای بایدن



«گرچن ویتمر» فرماندار دو دوره‌ای میشیگان، یکی از دموکرات‌های غرب میانه است که به طور فزاینده‌ای محبوب است و بسیاری از کارشناسان حدس می زنند که برای ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۸ نامزد خواهد شد. او در گذشته برای بایدن مبارزات انتخاباتی انجام داده است است.
وی به نیویورک تایمز گفت می‌خواهد در سال ۲۰۲۸ رئیس‌جمهور نسل ایکس را ببیند، اما از بیان این جمله که احتمال دارد، او این نقش را ایفا کند، خودداری کرد. در سال ۲۰۲۲، او کمپینی را رهبری کرد که سبب شد دموکرات‌های میشیگان کنترل قوه مقننه ایالت و عمارت فرماندار را در دست بگیرند.
این کنترل سیاسی به او اجازه داد تا تعدادی از سیاست‌های مختلف از جمله تصویب اقدامات ایمنی اسلحه را اعمال کند.

گاوین نیوسام Gavin Newsom فرماندار کالیفرنیا

پلن بی دموکرات‌ها برای بایدن


از «گاوین نیوسام» فرماندار کالیفرنیا به عنوان یکی از خشن‌ترین جانشینان احتمالی دولت بایدن نام برده شده است.اگرچه او بیشتر در شبکه های خبری کابلی ظاهر شده و از بایدن تمجید کرده است، اما وی جاه طلبی‌های سیاسی خودش را نیز دارد.
نیوسام بیشتر به عنوان نامزد احتمالی سال ۲۰۲۸ معرفی می‌شود، اما بسیاری از کارشناسان دموکرات اکنون می‌گویند که او نیز می‌تواند به عنوان یکی از جانشینان بایدن مطرح شود.
وی در سال‌های اخیر با حضور در رسانه‌های محافظه‌کار و از طریق مناظره‌ علیه فرماندار فلوریدا، ران دیسانتیس، شهرت ملی خود را افزایش داد.او در مناظره فاجعه بار بایدن در آتلانتا در ژوئن یک جانشین ارشد بود و از چندین سوال در مورد اینکه آیا او جایگزین بایدن خواهد شد، طفره رفت.
اگرچه اکنون او آشکارا در کنار بایدن ایستاده است اما از او هم به عنوان یکی از جانشینان احتمالی یاد می‌شود.

پیت بوتیگیگ Pete Buttigieg وزیر حمل و نقل دولت بایدن

تقریبا رسانه‌ها و مردم آمریکا می‌دانند که «پیت بوتیگیگ» وزیر حمل و نقل دولت بایدن ، رویای ریاست جمهوری دارد. او در سال ۲۰۲۰ کاندیدای ریاست جمهوری شد و از وی، بیشتر به عنوان یکی از بهترین افراد ارتباطی دولت بایدن نام برده می‌شود.
وی در مدتی که وزیر حمل و نقل بود، چندین بحران عمومی را مدیریت کرد. او به نظارت بر واکنش دولت به خروج یک قطار از ریل در اوهایو، فروریختن پل بالتیمور و بحران برنامه ریزی خطوط هوایی جنوب غربی آمریکا در سال ۲۰۲۲ کمک کرد.

پلن بی دموکرات‌ها برای بایدن

جاش شاپیرو Josh Shapiro فرماندار پنسیلوانیا

پلن بی دموکرات‌ها برای بایدن



جاش شاپیرو، فرماندار پنسیلوانیا، پیش از این به عنوان دادستان کل ایالت مشغول به کار بود، در طول مدت تصدی خود در خطوط حزبی کار کرده است. او سال گذشته پس از بازسازی سریع یک پل فروریخته در بزرگراه مهم فیلادلفیا - یک پیروزی سیاسی بزرگ برای یک فرماندار دوره اول - به تیتر خبرهای ملی تبدیل شد.
تعمیر سریع این پل توسط بسیاری از کارشناسان داخلی آمریکا به عنوان نقطه عطف کارکردهای زیرساختی و اجرایی عالی محسوب شده و به همین دلیل از وی برای نامزد احتمالی ریاست جمهوری ۲۰۲۸ نام برده شده است.

جی بی پریتزکر JB Pritzker فرماندار ایلینویز

پلن بی دموکرات‌ها برای بایدن


جی بی پریتزکر، فرماندار ایلینویز، در سال های اخیر با دنبال کردن ترامپ و دفاع از بایدن، جایگاه خود را افزایش داده است. تاجر میلیاردر و وارث هتل های زنجیره ای هایت، به سرعت انتقادات خود را از ترامپ در رسانه های اجتماعی منتشر می‌کند.
پس از این مناظره، او ترامپ را "دروغگو" خواند و گفت که او یک مجرم ۳۴ نفره است که فقط به فکر خودش است. پریتزکر نیز سابقه تکمیل موارد دستور کار در فهرست کارهای پیشرو دموکرات ها در مورد موضوعاتی مانند موضوع سقط جنین و کنترل اسلحه را دارد.

جمع بندی /پلن بی دموکرات‌ها برای بایدن
کارشناسان غربی می‌گویند نقص‌ها، عدم محبوبیت عمومی و برداشت‌های نابخردانه هر دو نامزد دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در دور اول مناظرات انتخاباتی نشان می‌دهد که انتخابات آتی در آمریکا یکی از عرصه‌های بسیار دوقطبی خواهد بود، جایی که جمهوری‌خواهان تلاش می‌کنند تا حد امکان بایدن را پیر و ضعیف و ناتوان جلوه دهند و طرف مقابل ؛ دموکرات‌ها، نیز برنده شدن احتمالی ترامپ و به قدرت رسیدن وی در دور دوم را پایان دموکراسی در این کشور اعلام کرده‌اند.

نکته حائز اهمیت این است که در واقع حزب دموکرات تاکنون هیچ برنامه یا پلن واقعی B برای بایدن به عنوان نامزد ریاست جمهوری نداشته استدموکرات‌ها آنقدر احساس خطر کرده‌اند که گروه بزرگی شامل ۱۶۸ نفر ازحامیان، شخصیت‌های عمومی و مدیران تجاری دموکرات در نامه‌ای از بایدن خواستند که از نامزدی در انتخابات کناره‌گیری کند. اگرچه بایدن به شکست خود در دور اول مناظره اعتراف کرده اما بر حضور و ادامه کارکرد خود در این عرصه همچنان تاکید دارد.

بررسی رسانه‌های آمریکایی حاکی است ، در شرایط کنونی و پس از آن که مناظره اول برای دموکرات‌ها به یک نقطه ضعف انتخاباتی تبدیل شده، تعداد فزاینده‌ای از سرمایه‌گذاران سیاسی و فعالان اصلی دموکرات‌ها به شدت از چشم انداز این که جو بایدن پس از عملکرد فاجعه بار در مناظره اول، احتمال پیروزی در مقابل ترامپ را دوباره به دست می آورد؟ ناامید شده‌اند، به ویژه که نتایج و آمار نظرسنجی‌های جدید پس از مناظره حاکی از ریزش محبوبیت بایدن بوده است.
در یکی از این نظرسنجی‌ها از هر ۳ پاسخ دهنده، یک نفر خواستار جایگزین شدن نامزد دیگری برای دموکرات‌ها شده است.
«مارتی دولان» یک بانکدار سابق وال استریت، که برای شرکت در مراسم جمع آوری کمک مالی برای بایدن در خانه بازیگران «مایکل داگلاس و کاترین زتا جونز» در ایروینگتون، نیویورک، هزینه کرد، گفت که دموکرات ها باید گفت‌وگوی جدی داشته باشند. در مورد اینکه آیا بایدن می‌تواند چهار سال آینده، کاخ سفید را اداره کند یا خیر.
البته این موضوع حتی مدت‌ها قبل از اینکه مناظره جو بایدن و دونالد ترامپ در ۲۷ ژوئن به مرز ۹۰ دقیقه برسد، در محافل سیاسی آمریکا مطرح بود و کهولت و بیماری بایدن طرفداران حزبی و غیرحزبی وی را نگران کرده بود.
اکنون شبکه‌های اجتماعی آمریکا نیز در کنار رسانه‌ها و پایگاه‌های خبری رسمی مملو از نام افرادی از احزاب و سیاسیونی است که طرفداران دموکرات‌ها به عنوان جایگزین بایدن مطرح کرده‌اند. در میان دموکرات‌ها پیش از این هیچ تردیدی وجود نداشت که بایدن نامزد حزب دموکرات باشد. اما عملکرد وی حزب دموکرات را دچار هول و هراس کرده است.
در هرصورت مخالفان درون حزبی بایدن، در شرایط کنونی براین موضع تاکید دارند که این حزب دارای رهبران معتبر سیاسی است که سرگرم اداره ایالت‌های این کشور هستند که به آن‌ها می‌توان به عنوان جایگزین جدی و رقیبی مهم برای ترامپ نگریست.
شخصیت‌های موثر در حزب دموکرات می‌گویند باید از این آشفتگی درون حزبی عبور کرد و اگر جمهوری‌خواهان بتوانند یک مجرم محکوم را نامزد کنند، دموکرات‌ها هم می‌توانند شخص دیگری را نامزد خود معرفی کنند.

شخصیت‌های موثر حزب دموکرات می‌گویند باید از این آشفتگی درون حزبی عبور کرد و اگر جمهوری‌خواهان بتوانند یک مجرم محکوم را نامزد کنند، دموکرات‌ها هم می‌توانند شخص دیگری را نامزد خود معرفی کنندنکته حائز اهمیت این است که در واقع حزب دموکرات تاکنون هیچ برنامه یا پلن واقعی B برای بایدن به عنوان نامزد ریاست جمهوری نداشته است. بایدن در سال جاری تقریباً بدون مخالفت برای نامزدی ریاست جمهوری این حزب اقدام کرد. البته برخی از دموکرات‌ها می‌گویند هنوز زمان برای ایجاد یک تغییر و چند سناریو برای جایگزینی وجود دارد اما ابتدا بایدن باید تصمیم بگیرد که از این عرصه خارج شود و یا رقیبی با قدرت او را به چالش بکشد که تاکنون هیچیک محقق نشده است.
حتی برخی از جانشینان بالقوه او مانند کامالا هریس معاون رئیس جمهور و نیوسام فرماندار کالیفرنیا نیز پس از مناظره در دفاع از بایدن صحبت کردند.

علاوه براین فرماندار کالیفرنیا نیوسام، گرچن ویتمر فرماندار میشیگان، اندی بشیر فرماندار کنتاکی و جی بی پریتزکر فرماندار ایلینویز نیز که همگی به عنوان جانشین‌های احتمالی مطرح شده‌اند، تاکنون در نقش حامیان اصلی بایدن و جانشینان کمپین وی در ایالت‌های مختلف آمریکا گام برداشته‌اند. اما اگر حزب دموکرات بخواهد نامزد خود را تغییر دهد، دچار تندبادی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ خواهد شد.

منابع:

https://www.reuters.com/world/us/how-democrats-could-replace-biden-presidential-candidate-before-november-۲۰۲۴-۰۶-۲۸/

https://edition.cnn.com/۲۰۲۴/۰۳/۰۶/politics/biden-trump-alternatives-what-matters/index.html

https://www.nbcchicago.com/news/local/young-voters-unhappy-with-presidential-candidates-reveal-top-election-issue/۳۴۷۶۶۴۳/

https://www.forbes.com/sites/saradorn/۲۰۲۴/۰۶/۲۷/these-are-the-likely-democratic-presidential-candidates-if-biden-drops-out-as-rough-debate-prompts-calls-to-stand-down/

https://www.usatoday.com/story/news/politics/elections/۲۰۲۴/۰۷/۰۳/democratic-donors-want-biden-alternative-election/۷۴۲۷۸۷۶۷۰۰۷/

https://www.hindustantimes.com/world-news/us-news/michelle-obama-addresses-calls-to-announce-presidency-as-new-poll-declares-her-only-biden-alternative-to-beat-trump-۱۰۱۷۲۰۰۱۸۲۰۸۶۲۸.html

https://www.economist.com/the-economist-explains/۲۰۲۴/۰۶/۲۹/who-could-plausibly-replace-joe-biden

https://www.washingtonpost.com/politics/۲۰۲۴/۰۶/۲۸/democrat-options-replace-biden/

https://www.bbc.com/news/articles/c۸۰ekdwk۹zro

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha