۱۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۴:۰۱
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85531062
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

سیاه‌پوش‌شدن شهر و روستاهای گلستان در سوگ سیدالشهدا+ فیلم

گنبدکاووس- ایرنا- مردم مومن و ولایی گلستان از چند روز مانده به آغاز ماه محرم با نصب پرچم‌هایی مزین به نام شهدای کربلا بر سردر منازل، ادارات، مغازه‌ها و خیابان‌ها به استقبال ماه محرم رفتند.

به گزارش ایرنا، با گذشت بیش از ۱۴ قرن از نهضت امام حسین(ع) و واقعه کربلا همچنان علاقمندان به خاندان عصمت و طهارت پیگیر افزایش فهم خود از این رویداد حماسی بزرگ هستند و در بازخوانی لحظه به لحظه این واقعه اشک ماتم ریخته و تلاش دارند راه و منش سیدالشهدا(ع) و یاران ایشان را الگوی خود قرار دهند.

کودکان و نوجوانان گلستانی با شنیدن روایاتی از واقعه کربلا مانند آتش زدن خیمه‌ها و به اسارت بردن زنان و کودکان بیگناه و شهادت بهترین مردان خدا در کنار پدران و مادران خود پای ثابت مراسم عزاداری ماه محرم به ویژه دهه اول و روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی هستند چرا که بر اساس آموزه‌های دینی بر این باورند که امام حسین(ع) در راه مبارزه با استکبار زمان و حقیقت خواهی مظلومانه به شهادت رسید.

مردم گلستان مانند سایر نقاط ایران اسلامی از چند روز مانده به آغاز ماه محرم برای نشان دادن غم خود در عزای شهادت امام حسین(ع) و یاران ایشان، معابر و خیابان‌ها را با نصب پرچم‌های با مضمون نام ائمه و نمادهای واقعه کربلا سیاه پوش می‌کنند و در کنار آن شاهد برپایی مراسم عزاداری در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و خانه‌ها هستیم.

اقوام مختلف ساکن در استان گلستان که همگی دلداده مکتب عاشورا و امام حسین(ع) هستند با آداب و رسوم خاص خود از جمله برپایی موکب و ایستگاه صلواتی برای توزیع نذری و صدقه دادن در کنار برگزاری مراسم عزاداری متنوع مانند «سینه‌زنی سنتی کمر به کمر» در رامیان، آیین «طوق‌بندان» و «دسته چوبی» در گرگان، «نخل‌پا» در روستای بالاجاده کردکوی، آیین «حسن حسین‌خوانی» در گالیکش و مینودشت، آیین «قوم بنی‌اسد» در بندرگز و «صدقه عاشرآی» در قوم ترکمن به سوگواری می‌پردازند.

سیاه پوشش‌شدن شهر و روستاهای گلستان در سوگ سیدالشهدا+ فیلم

برپایی مجالس عزاداری در مساجد و تکایا همراه با مداحی و سخنرانی در وصف قیام عاشورا و واقعه کربلا، مراسم شیرخوارگان حسینی، پخت غذاهای نذری و توزیع آن در میان عزاداران، برپایی موکب و ایستگاه‌های صلواتی با همراهی خیران و روضه‌های خانگی از برنامه‌هایی است که به صورت شاخص همانند سال‌های قبل در شهرها و روستاهای استان برگزار می‌شود.

جمعیت پرشور عزاداران حسینی از پیر تا جوان به عنوان شرکت کننده و کمک کننده به هیات‌ها برای پذیرایی از حاضران از جلوه‌های زیبای مراسم سوگواری خاندان عصمت و طهارت به ویژه امام حسین(ع) به عنوان بزرگمرد قیام کربلا در استان گلستان است.

همچنین طبق اعلام اوقاف و امور خیریه گلستان، در دهه اول محرم امسال برنامه‌های مشترکی با عنوان بصیرت عاشورایی و شمیم حسینی در راستای اجرای نیات واقفین خیراندیش با همکاری دستگاه‌های فرهنگی، تشکل‌های مردمی و جهادی، هیات امنا و اصحاب وقف و بقاع متبرکه در ۴۵ بقعه متبرکه اجرا خواهد شد.

برگزاری همایش احلی من‌العسل ویژه دانش‌آموزان و نوجوانان با هدف گرامیداشت یاد و نام حضرت قاسم بن الحسن(ع)، همایش رهروان زینبی ویژه بانوان با هدف تبیین سیره و شخصیت حضرت زینب(س)، تشریح خطبه آن حضرت در کوفه، برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی و اقامه نماز جماعت در روزهای تاسوعا و عاشورا از دیگر برنامه اجرایی در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی گلستان است.

سیاه پوشش‌شدن شهر و روستاهای گلستان در سوگ سیدالشهدا+ فیلم

برپایی ۱۵ موکب‌ پذیرایی برادران تشیع و اهل سنت در گنبدکاووس

رییس اداره تبلیغات اسلامی گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از برپایی ۱۵ موکب پذیرایی از عزاداران حسینی در شهرستان خبر داد و گفت: سه مورد از موکب‌ها توسط برادران اهل سنت برپا خواهد شد.

حجت الاسلام احمدرضا کریمی شعار ماه محرم امسال را «آزادگان عالم در خیمه حسین‌اند» برشمرد و افزود: معابر و خیابان‌های شهرستان از چند روز قبل سیاه پوش شده و شاهد برگزاری مراسم عزاداری در برخی مساجد بودیم اما شروع رسمی برنامه‌ها از امشب تا سومین روز شهادت امام حسین(ع) است.

وی ادامه داد: برای روز تاسوعا دسته روی تا منازل شهدا و در روز عاشورا دسته روی به سمت امام زاده یحیی بن زید(ع) پیش بینی شده و جمعه این هفته مراسم شیرخوارگان حسینی در امام‌زاده‌ها برگزار می‌شود.

رییس اداره تبلیغات اسلامی گنبدکاووس از برنامه‌ریزی برای برپایی ۹۰ ایستگاه صلواتی در مناطق شهری و روستایی شهرستان خبر داد و گفت: همچنین اهل سنت به احترام امام حسین(ع) روز دهم محرم با جمع شدن در مساجد غذای نذری پخته و توزیع می‌کنند.

کریمی افزود: ۸۰ مبلغ و ۶۰ مبلغه ماه محرم امسال با حضور در مناطق مختلف گنبدکاووس از جمله زندان، امام زاده و پارک‌ها در رابطه با ماه محرم و برکات آن و قیام امام حسین(ع) به سخنرانی می‌پردازند.

وی با اشاره به برگزاری ۲۰۰ روضه خانگی سال گذشته در گنبدکاووس، بیان کرد: امسال با اعلام آمادگی خانواده‌ها برپایی ۳۰۰ روضه خانگی در شهرستان پیش بینی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha