آغاز عملیات اجرایی خط ۱۱ مترو تهران تا پیش از مهر امسال

تهران بزرگ - ایرنا - مدیرعامل شرکت متروی تهران با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی در دستور کار است، اظهار امیدواری کرد: عملیات اجرایی خط ۱۱ تا قبل مهر امسال آغاز شود.

به گزارش ایرنا، مسعود درستی روز شنبه در حاشیه سمینار تخصصی بررسی ابعاد مختلف پروژه احداث خطوط جدید شبکه مترو تهران در جمع خبرنگاران افزود: حفاری خط ۱۰ نیز در حال انجام است و حدود ۴۰۰ متر حفاری صورت گرفته است.

به گفته وی، اگر یک سال زمان داشته باشیم و بتوانیم ماهانه ۴۰۰ متر حفاری کنیم؛ در یک سال می شود پنج کیلومتر حفاری کرد و ۲ ایستگاه آماده تحویل داشت گو اینکه تلاش ما این است که عقب نباشیم ولی این بستگی به مدل مالی ما دارد.

مدیرعامل متروی تهران با بیان اینکه درحال حاضر پایتخت دارای هفت خط فعال مترو است که کمتر از ۱۰ درصد حمل و نقل مردم تهران را برعهده دارد، اظهار کرد: اگر بخواهیم به نقطه مطلوب متروی تهران برسیم باید به ارتقای کیفی ۷ خط فعلی بپردازیم اما عمده مشکل این خطوط کمبود ناوگان است که در چند سال اخیر طی همکاری دولت و شهرداری گام های جدی در این راستا برداشته شد و تا سال آینده اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

پیشنهاد احداث چهار خط جدید برای متروی تهران

وی تاکید کرد: شبکه متروی تهران نیاز به بازنگری دارد و چهار خط جدید پیشنهاد شده است.

مدیرعامل متروی تهران و حومه همچنین مهمترین چالش پیش روی را تامین منابع مالی ذکر کرد و گفت: تمام تلاش ما استفاده از تمام ظرفیت شهرداری است. اگر بخواهیم به تکمیل این چهار خط فکر کنیم زمان زیادی خواهد بود اما با فاز بندی انجام گرفته تلاش مان این است که فاز به فاز کا را جلو ببریم و از ورود آن به خطوط استفاده کنیم و از ایستگاههای تلاقی با خطوط سابق شروع کنیم که البته این مهم بستگی به مدل مالی ما دارد.

درستی درباره راه اندازی تراموا در تهران هم افزود: مطالعات ساخت خط یک و دو تراموا در بهمن ماه سال گذشته به تصویب رسیده است، اما باید مطالعات امکان سنجی آن را بررسی کنیم.

وی تاکید کرد: قرار است خط یک تراموا از مسیر آزادی تا پایانه شرق و خط دو از جنت آباد تا مصلی راه اندازی شود.

مدیرعامل شرکت مترو با تاکید بر اینکه شورای عالی ترافیک متولی تصویب یا رد خطوط جدید تراموا در تهران است، افزود: این توسط شورای عالی ترافیک تصویب شده و در آینده حتما برای بودجه آن نیاز به تصویب شورای شهر است. فکر می‌کنم تا پایان نیمه اول سال مطالعات تراموا را با سازمان حمل و نقل به جای معقولی می رسانیم.

وی اعلام کرد: از زمان شروع ۱۴ ماه زمان لازم است تا تراموا اولیه راه اندازی شود.

درستی درباره همکاری دولت و شهرداری ادامه داد: در سنوات گذشته قسمت عمده ناوگان را شهرداری بدون بودجه خریداری کرده و در پروژه های مشارکتی حتما مناسبات شهرداری و دولت در آن تاثیر گذار است.

وی ادامه داد: پیش پرداخت ۶۳۰ واگن پرداخت شده و در حال ساخت است و فکر نمی کنم دولت بخواهد شرایط موجود را بهم بزند؛ شاید در مورد مابقی تعهدات دو هزارتایی بخواهند تصمیم دیگری بگیرند.

درستی گفت: قرار است تا پایان امسال اولین قطار از چین تحویل گرفته خواهد شد و شاید به صورت ملموس از یک سال آینده شاهد تاثیر این واگن ها باشیم.

آغاز عملیات اجرایی خط ۱۱ مترو تهران تا پیش از مهر امسال


در ادامه این سمینار، درستی در سخنانی با تاکید بر اینکه متروی تهران نیاز به خطوط جدید دارد؛ افزود: برغم احداث ایستگاه‌های جدید در سنوات اخیر اما خیلی اتفاق خاصی در حوزه افزایش تعداد مسافر در خطوط رخ نداده است و با خطوط فعلی نیز نباید انتظار بیش از این داشت.

وی ادامه داد: ممکن است ایستگاه‌های جدید یک تعادلی در افزایش ایستگاه و تعداد مسافر ایجاد کرده باشد.

کمتر از ۱۰درصد سهم مترو از حمل و نقل عمومی تهران

وی با بیان اینکه هم اینک مترو کمتر از ۱۰ درصد حمل و نقل تهران را برعهده دارد، گفت: به اعتقاد خیلی ها فاصله با تکلیف ۷۰ درصدی حمل و نقل عمومی در پایتخت داریم، امروز بابت تکمیل شبکه مترو تهران دور هم جمع شدیم تا چرایی و چگونگی آن را بررسی کنیم؛ باید اول به سراغ شرایط موجود برویم که برای رسیدن به این سهم و ارتقای جایگاه مترو باید کارهای زیادی انجام داد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مردم به دلیل نبود ناوگان مناسب از خطوط مترویی که در اختیارشان نمی توانند استفاده کنند.

درستی با بیان اینکه در سنوات گذشته کارهای زیادی در مورد ارتقا وضعیت ناوگان مترو انجام شده اما شاید مهم‌ترین کار در طی چند سال گذشته، ۲ قرارداد مهم شهرداری تهران است، گفت: یکی قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن است که از لحاظ اجرایی در جایی قرار دارد که می توان به آن امیدوار بود و دیگری قرارداد ۱۰۵ به اضافه هشت واگن ملی است که به نظر می آید روزهای پایانی این قرارداد برای نهایی شدن است.

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه تاکید کرد: اگر از این مسئله عبور کنیم و نگاهی به ۲ سال گذشته مترو کنیم می بینیم که برغم احداث ایستگاه های جدید خیلی اتفاق خاصی در حوزه افزایش تعداد مسافر در خطوط نیفتاد؛ به عبارتی متروی تهران نیاز به خطوط جدید دارد و با خطوط فعلی نباید انتظار بیش از این داشت البته که ایستگاه های جدید شاید یک تعادلی ایجاد کرده باشد.

وی با تاکید بر اینکه شبکه متروی تهران با وجود هفت خط، ناقص است، گفت: یکی از مهم ترین اتفاقات سنوات گذشته تکمیل خطوط متروی تهران با خطوط ۱۱گانه است که بیش از سه سال از مطالعات آن می گذرد.

درستی ادامه داد: حدود ۱۷۰ کیلومتر و بیش از ۱۳۰ ایستگاه مختص خطوط جدید خواهد بود و اگر بتوانیم طی هفت سال آینده این خطوط را به نقطه خوبی برسانیم مترو می تواند سهم معقول تری را از جا به جایی مردم پایتخت به خود اختصاص بدهد البته اگر سایر مُدهای حمل و نقل همپای مترو حرکت نکنند این ارتقا چندان قابل اتکا نیست.

وی ابراز امیدواری کرد: در سنوات عادی در کنار برنامه ریزی برای ارتقای مترو در سایر مدهای حمل و نقل؛ شاهد اتفاقات خوب موازی باشیم تا شرایط حمل و نقل عمومی در تهران ارتقا مناسبی را به خود ببیند.

پرویز ظهراب زاده معاون فنی مهندسی شرکت متروی تهران نیز در این سمینار به بیان ضرورت احداث خطوط جدید ۴گانه پرداخت و گفت: خط ۸ حدود ۴۲ کیلومتر، خط ۹ حدود ۵۰ کیلومتر، خط ۱۰ حدود ۵۰ کیلومتر و خط ۱۱ حدود ۳۲ کیلومتر مسیر ریلی خواهد داشت. البته بعضی از این اعداد بر اساس شرایط مطالعاتی تغییر می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha