عضو ارشد حماس: نتانیاهو مانع اصلی بر سر راه رسیدن به توافق است

تهران- ایرنا- حسام بدران عضو دفتر سیاسی حماس در اظهاراتی با بیان اینکه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مانع اصلی بر سر راه رسیدن به توافق است، تاکید کرد: دشمن به تمامی آنچه که می‌خواهد، نخواهد رسید.

به گزارش شنبه شب ایرنا، بدران در گفت وگو با شبکه العربی قطر گفت که نقطه شروع اصلی ما در مذاکرات، توقف حملات ارتش رژیم صهیونیستی علیه ساکنان نوار غزه است.

عضو دفتر سیاسی حماس افزود:‌ میانجی‌ها دیدگاه مثبتی نسبت به آخرین موضع جنبش حماس در مورد معامله با رژیم صهیوینستی بر سر مبادله اسیران دارند.

وی تاکید کرد که جنبش حماس تا پس از اجرای آتش بس از سوی رژیم صهیونیستی، هیچ اقدامی درخصوص توافق انجام نخواهد داد.

بدران در ادامه با اشاره به اینکه دشمن صهیونیستی از آغاز جنگ اهدافی را برای خود مشخص کرده که نتوانسته است آنها را محقق کند، تاکید کرد: ما هرگز به هیچ طرف بین‌المللی یا منطقه‌ای اجازه نمی‌دهیم در امور داخلی فلسطین دخالت و برای این ملت تصمیم‌گیری کند.

روزنامه لبنانی «الاخبار» پیش تر جزئیات جدیدی درباره دور جدید مذاکرات در شهر دوحه پایتخت قطر برای برقراری آتش بس در نوار غزه را منتشر کرد و از باقی ماندن گِره «تضمین‌ها» در مفاد آن خبر داد.

روزنامه الاخبار در گزارش خود درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات برای برقراری آتش بس در نوار غزه با استناد به مطالب رسانه‌های رژیم صهیونیستی و رسانه‌های آمریکایی، نوشت: دیوید بارنیا رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به (موساد) که صبح جمعه به دوحه رفته بود، جمعه شب پس از برگزاری نشست‌هایی چند ساعته با مسئولان قطری از جمله «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر قطر به تل آویو بازگشت. قطر و مصر در طول ۹ ماه اخیر نقش میانجی را برای دستیابی جنبش حماس و رژیم صهیونیستی به توافق آتش بس ایفا کرده‌اند.

به نوشته الاخبار، نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه بارنیا را برای پاسخ به ملاحظات جنبش حماس درباره طرح پیشنهادی آتش بس و تغییر دو بند از پیشنهاد قبلی آتش بس، به دوحه فرستاد.

این روزنامه افزود: رئیس موساد به میانجی‌ها اطلاع داد که رژیم اسرائیل شرط جنبش حماس درباره دریافت تضمین مکتوب از سوی آمریکا، مصر و قطر مبنی بر ادامه مذاکرات پس از پایان مرحله اول توافق را نمی‌پذیرد.

برپایه این گزارش، شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که مذاکرات در دوحه چند ساعت طول کشید و تل آویو پیش بینی می‌کند که این مذاکرات چند هفته ادامه یابد.

به نوشته الاخبار، تل آویو شرط جنبش حماس درباره حق انتخاب نام اسیران فلسطینی دربند رژیم اسرائیل برای مبادله اسیران با این رژیم را رد کرده و خواستار تضمین برای از سرگیری جنگ علیه نوار غزه در صورت عملی نشدن تعهدات جنبش حماس است.

این روزنامه لبنانی افزود: از سوی دیگر، ارتش اسرائیل این مذاکرات را فرصتی برای دستیابی به توافق می‌داند و معتقد است که نبرد با جنبش حماس، به چند سال زمان نیاز دارد.

به نوشته الاخبار، پایگاه صهیونیستی «واللا» در ارتباط با درخواست جنبش حماس برای دریافت تضمین‌های مکتوب در مفاد آتش بس پیشنهادی، نوشت: مقامات اسرائیلی می‌گویند اگر حماس به تضمین مکتوبی از سوی آمریکا، مصر و قطر دست یابد، قادر خواهد بود که مذاکرات برای مرحله دوم توافق را تا مدت نامعلومی و حتی پس از پایان آتش بس (احتمالی) ۴۲ روزه، تمدید کند.

واللا اضافه کرد: مقامات اسرائیل معتقدند با چنین شرطی از سوی حماس، کار اسرائیل برای از سرگیری جنگ در صورت عملی نشدن تعهدات حماس بسیار دشوار است و حتی اگر همه اسیران آزاد نشوند، کاری از دست اسرائیل بر نمی‌آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha