حمایت نخست‌ وزیر اسلواکی از تلاش اوربان برای پایان دادن به جنگ در اوکراین

تهران- ایرنا- رابرت فیکو نخست‌ وزیر اسلواکی در اظهاراتی در اولین حضور خود در انظار عمومی پس از جان سالم به در بردن از یک سوء قصد با اشاره به سفرهای غیرمنتظره اخیر ویکتور اوربان نخست‌ وزیر مجارستان به کی‌یف و مسکو، از تلاش وی برای پایان دادن به جنگ در اوکراین حمایت کرد.

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا به نقل از راشا تودی، نخست‌ وزیر اسلواکی با بیان اینکه می‌خواهم تحسین خود را از نخست‌ وزیر مجارستان به خاطر سفرش به اوکراین و روسیه ابراز کنم، گفت: اگر وضعیت سلامتی من اجازه می‌داد، دوست داشتم در این سفرها به اوربان ملحق شوم.

فیکو در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه برقراری مذاکرات صلح میان روسیه و کی‌یف کار بسیار دشواری است، تاکید کرد: اما مسلماً تحقق این امر بهتر از ادامه جنگ خواهد بود.

به گزارش ایرنا، نخست‌ وزیر مجارستان بعد از سفر به مسکو در پیامی در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) درباره هدف سفرش به روسیه، نوشت: گفت‌ وگوهایم با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به اتمام رسید. هدفم باز کردن کانال‌های ارتباط مستقیم و آغاز گفت‌ وگو در کوتاه‌ترین مسیر به سوی صلح بود. ماموریتم تمام شد و از روز دوشنبه در ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا ادامه خواهد یافت.

این سفر که تنها چند روز پس از به دست گرفتن ریاست دوره ای اتحادیه اروپا توسط بوداپست انجام شد، مورد انتقاد ۲۷ عضو اتحادیه قرار گرفت. اعضای این اتحادیه می‌گویند: این اقدام مجارستان می‌تواند موضع بروکسل را در مورد مناقشه بیش از دو ساله با روسیه تضعیف کند.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای، گفت: سفر اوربان به مسکو، منحصراً در چارچوب روابط دوجانبه بین مجارستان و روسیه انجام می‌شود.

وی افزود: اوربان هیچ دستوری از شورای اتحادیه اروپا برای بازدید از مسکو دریافت نکرده است.

پیتر سیجارتو وزیر خارجه مجارستان جمعه شب تاکید کرد که مجارستان یک کشور مستقل است و به انتقادات اتحادیه اروپا درباره سفر اوربان به روسیه پاسخ نخواهد داد و توجهی نمی‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha