۲۰ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۱۸
کد خبرنگار: 3118
کد خبر: 85532019
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آتش بی‌احتیاطی بر دامن مراتع اصفهان

۲۰ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۱۸
کد خبر: 85532019
آتش بی‌احتیاطی بر دامن مراتع اصفهان

اصفهان- ایرنا- آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی به دغدغه‌ای برای کشاورزان، محیط‌بانان و دوستداران محیط‌ زیست بویژه در فصل گرما تبدیل شده است و اخبار متعددی از این حوادث بویژه در مراتع استان اصفهان نیز به گوش می‌رسد.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار مساحت دارد که بیش از ۹۰ درصد آن معادل ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌ منابع طبیعی و ملی تشکیل داده است.

عرصه منابع طبیعی و ملی این استان شامل ۴۰۳ هزار هکتار جنگل، ۶ میلیون هکتار مرتع و سه میلیون هکتار بیابان است که مراتع و جنگل‌های آنها سرمایه بی‌نظیری در قلب ایران به‌شمار می‌آید؛ عمده جنگل‌های اصفهان در شهرستان‌ فریدون‌شهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار گرفته است.

کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی همواره بر پیشگیری از آتش‌سوزی و حفظ ایمنی مراتع و جنگل‌ها باتوجه‌ به شرایط کم‌آبی و خشکسالی تاکید دارند زیرا هر ساله با گرم‌ شدن هوا و افزایش سفرهای برون‌شهری و تفریح مردم در دل طبیعت با حوادث ناگواری همچون آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های استان مواجه می‌شویم که بی‌احتیاطی در آنها نقش بسزایی دارد.

بر اساس آمار موجود، ۱۰۰ هکتار از مراتع استان اصفهان سال گذشته بر اثر وقوع ۴۰ فقره حریق متحمل خسارت شد؛ روزهای نخست تیر امسال نیز مراتع «ده زرگران» در بخش چناررود شهرستان چادگان دچار حریق شد که به گفته مسوولان، عوامل انسانی و بی احتیاطی عامل این آتش‌سوزی بود و موجب سوختن پنج هکتار از مراتع در آتش شد.

آتش بی‌احتیاطی بر دامن مراتع اصفهان

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به بیش از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۴۱۴ هزار هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت در استان گفت: ۲ میلیون هکتار از این عرصه های طبیعی در مناطق غرب و جنوب استان و همچنین در مناطق زاگرسی و ارتفاعات کرکس در دست مطالعات پهنه‌بندی حریق قرار گرفته است.

منصور شیشه‌فروش در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان کرد: طبق این مطالعات، شرایط اقلیمی گرم و خشک، وزش بادهای گرم فصلی، خشکی پوشش‌های گیاهی و علوفه‌ای یک‌ ساله و عوامل انسانی از عمده عوامل حریق گزارش شده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان تاکید کرد: وقوع حریق در مراتع خسارت زیادی به همراه دارد که حذف پوشش‌های گیاهی و تنوع جانوری، افزایش فرسایش بادی، ایجاد آلودگی هوا و عدم تولید اکسیژن و بذرهای مرتعی بخشی از آن است.

شیشه‌فروش به علل وقوع حریق در استان اصفهان در سه ماه گذشته اشاره کرد و گفت: مراتع «دره بید» شهرستان فریدن به علت حادثه بی‌احتیاطی در روشن کردن آتش در مرتع و گسترش آن بر اثر وزش تندبادهای فصلی دچار حریق شد که در اثر آن ۲ هکتار از پوشش‌های گیاهی و علوفه‌ای از بین رفت.

وی اضافه کرد: وقوع حریق در یک و نیم هکتار از مراتع «قره‌قاچ» بخش وردشت شهرستان سمیرم نمونه دیگری از این حوادث است که دلیل بروز آن، عوامل انسانی بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: حریق مراتع روستای «گنهران» شهرستان تیران و کرون در تیر امسال نیز موجب آسیب دیدن ۲.۶ هکتار از مراتع با پوشش گیاهان علوفه‌ای و گون شد که به علت بی‌احتیاطی و خطای انسانی رخ داد و مقرر شد اداره منابع طبیعی با متخلفان برخورد قانونی داشته باشد.

شیشه‌فروش ادامه داد: بخشی از مراتع «مصاف» خوانسار شامل ۲ هکتار پوشش‌ علوفه‌ای و گون نیز تیر ماه امسال به علت بی‌احتیاطی گردشگران در روشن کردن آتش در مرتع دچار حریق شد.

وی بیان داشت: برای پیشگیری و کنترل حریق در عرصه‌های طبیعی استان اصفهان نیاز است که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به‌منظور استقرار بالگرد مجهز به سبد آب‌پاش و تامین اعتبار برای احداث و تجهیز ۲ پایگاه ثابت اطفای حریق در شهرستان‌های سمیرم و چادگان، احیای مراتع آسیب‌ دیده و تامین تجهیزات اطفای حریق متناسب با شرایط این خطه بویژه در ارتفاعات سخت‌گذر مناطق غرب و جنوب اقدام کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: اقدامات مؤثری در پیشگیری و کنترل حریق در استان اجرا شده است که از جمله آنها می توان به تشکیل کارگروه تخصصی با پایش مستمر عرصه‌های طبیعی، تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی خطر، تدارک تجهیزات اطفاییه و ساماندهی ۷۰ تیم تخصصی یگان حفاظت منابع طبیعی و ۲۰۰ تیم محلی اشاره کرد.

شیشه‌فروش افزود: خط ویژه ۱۳۹ بعنوان شماره تلفن امداد حریق جنگل و مرتع نیز در نظر گرفته است.

وی گفت: تیم‌های گشت و مراقبت، شناسایی و برخورد قانونی با موارد تخلف در مراتع و جنگل های استان اصفهان نیز فعال و تجهیزاتی مانند سیلندر گاز مایع، تنور گازی، صفحه خورشیدی و سوخت در بین عشایر و دامداران برای پیشگیری از روشن کردن آتش در مراتع و قطع درختان و پوشش‌های گیاهی توزیع شده است.

کارشناسان منابع طبیعی نیز معتقدند لازم است آموزش‌های کاربردی و هشدار به دامداران و عشایر، گردشگران و ساکنان مناطق مجاور با مزارع، مراتع و جنگل ها برای پیشگیری از روشن کردن آتش در پوشش‌های گیاهی، ارائه و امکانات مورد نیاز برای کنترل آتش سوزی در این قبیل مناطق فراهم شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha