تعمیق روابط مسکو-پیونگ‌یانگ؛ سومین حضور متوالی سئول در نشست ناتو چگونه رقم می‌خورد؟

تهران – ایرنا – خبرگزاری یونهاپ با ارایه تحلیلی، نوشت که انتظار می‌رود «یون سوک یول» (Yoon Suk Yeol) رئیس جمهوری کره‌جنوبی در نشست پیش‌روی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در واشنگتن نسبت به تعمیق همکاری دفاعی بین کره‌شمالی و روسیه هشدار دهد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، تارنمای این رسانه کره جنوبی در ادامه اعلام کرد: قرار است یول در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه آتی در نشست سران ناتو در واشنگتن حضور یابد. این نخستین باری است که یک رئیس جمهوری کره جنوبی برای سه دور متوالی در این نشست شرکت می کند.

بر اساس این گزارش، روز پنجشنبه رئیس جمهوری کره جنوبی پیش از نشست اصلی ناتو، دیداری با شرکای منطقه ای هند و اقیانوسیه خود مانند ژاپن، استرالیا و نیوزیلند خواهد داشت و انتظار می رود در این نشست پیام مهم و انتقادی نسبت به همکاری دفاعی بین کره شمالی و روسیه به همراه داشته باشد.

کیم ته هیو (Kim Tae-hyo) معاون مشاور امنیت ملی کره جنوبی روز جمعه اعلام کرده بود که سئول به دنبال ارسال «پیام قوی» در مورد همکاری نظامی روسیه و کره شمالی از طریق نشست ناتو است.

وی به خبرنگاران گفته بود: ضمن ارسال پیامی قوی برعلیه همکاری نظامی روسیه و کره شمالی، (کره جنوبی) راه‌های همکاری با ناتو را برای پاسخ به این مساله مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

یونهاپ گزارش داد: انتظار می رود دیدارهای دوجانبه ای بین کره جنوبی و آمریکا و همچین دیدار سه جانبه ای با حضور ژاپن در حاشیه این نشست برگزار شود.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری روسیه در مورخ چهارشنبه ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۳ برای نخستین بار پس از ۲۴ سال از کره شمالی دیدن کرد.

ولادیمیر پوتین در جریان این ملاقات پس از امضای توافق مشارکت راهبردی جامع با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، اعلام کرد مسکو و پیونگ یانگ متعهد شدند که در صورت حمله به یک طرف، طرف دیگر به کمک آید.

وی در پایان مذاکرات با رهبر کره شمالی تاکید کرد: مسائل امنیتی و بین المللی بخش بزرگی از مذاکرات را به خود اختصاص داد و روسیه توسعه همکاری‌های نظامی-فنی با کره شمالی را بر اساس این توافق رد نمی‌کند.

سفر پوتین حتی پیش از رسیدن به پیونگ‌یانگ با واکنش گسترده غرب مواجه شد و امضای توافق مشارکت راهبردی جامع، آمریکا و متحدانش در منطقه را به شدت نگران ساخت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha