فیلم| سیاه‌پوش شدن کهن‌شهر مراغه در ماه عزای حسینی

مراغه- ایرنا- اینجا کهن‌شهر حسینی مراغه است؛ شهری که آذین‌بندی معابر، مساجد، حسینیه‌ها و کاروانسراهای قدیمی آن از پنج روز مانده به محرم آغاز می‌شود و چهره شهر تا چند روز پس از اربعین حسینی رنگ عزا می‌گیرد.  

به گزارش ایرنا در این شهر پارچه‌نوشته‌های بزرگ با اشعاری به زبان ترکی و فارسی در عرض خیابان‌ها نصب می‌شود، رنگ عزا بر سایر رنگ‌ها غلبه می‌کند و مردمانش لباس‌های سیاه خود را قبل از فرارسیدن محرم از بقچه‌ها بیرون می‌کشند.

آری اینجا کهن‌شهر حسینی مراغه است و عَلَم سه‌گوش عزا را می‌توانید در سر درِ برخی از خانه‌ها ببینید؛ شهری که نه تنها فضای معنوی در کوچه پس کوچه‌هایش موج می‌زند، بلکه عزاداری‌هایش در هر سه وعده از شبانه‌روز با حضور جمع قابل توجهی از مردم برگزار می‌شود.

عزاداری‌هایی که آنقدر متنوع و متعدد و گاهی منحصربفرد است که گردشگران را از اقصی نقاط کشورمان به مراغه می‌کشاند تا از حال و هوای حسینی این شهر سهمی ببرند.

پژوهشگر عزاداری‌ در مراغه در خصوص تاریخچه آذین‌بندی‌های محرم در این کهن‌شهر می‌گوید: آذین‌بندی حسینیه‌ها به حدود ۲۰۰ سال پیش و عصر تاسیس اولین حسینیه با عنوان «حاجی غفار» برمی‌گردد اما از حدود ۱۰۰ پیش نیز این آذین‌بندی‌ها به معابر شهری کشیده شد.

«علی فرجام» با بیان اینکه موسس سوگواری و عزاداری در مراغه مرحوم «حاج غفار» ملقب به رییس‌التجار است، اضافه کرد: حاجی غفار در دوران محمدشاه قاجار به دلیل شدت علاقه به سالار شهیدان، با همراهی علما به زیارت کربلا رفت و با اجازه مراجع نجف، آیین‌های عزاداری کربلا را عینا به مراغه انتقال داد.

فیلم| آذین‌بندی محرم در کهن‌شهر حسینی مراغه
حسینیه حاجی غفار مراغه با بیش از ۲۰۰ سال سابقه در ردیف آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است

«فرجام» اضافه کرد: با تاسیس اولین حسینه در منزل شخصی حاجی غفار، هنرهای مختلفی چون موسیقی، معماری، آواز و نقاشی با جریانات کربلا درهم آمیخت و گلدوزی و خیاطی روی پارچه‌های سیاه و آذین‌بندی حسینیه‌ها هم در این کهن‌شهر زیباتر شد.

وی با بیان اینکه در گذشته عَلَم عزا را با دست می‌دوختند و آن را در حسینیه‌ها نصب می‌کردند، اضافه کرد: عَلَم‌های قدیمی در اشکال مختلف سه‌گوش، مستطیل و دایره‌ای دوخته شده و به حسینه‌ها وقف می‌شده است.

آذین‌بندی معابر از حدود ۱۰۰ سال قبل آغاز شد

پژوهشگر عزاداری‌ در مراغه بیان کرد: بر اساس تصاویر و اسناد تاریخی، آذین‌بندی معابر مراغه از حدود ۱۰۰ سال قبل آغاز، و هنرهایی چون پارچه‌نویسی، رنگ، خط و نقاشی قهوه‌خانه‌ای برای آذین‌بندی سطح شهر به کار گرفته شد.

«فرجام» با بیان اینکه در این کهن‌شهر حسینی هنر با اعتقادات عاشورایی مردم درهم آمیخته است، افزود: حدود ۲ روز پس از عید غدیر خم، آیین عزاداری «شاه حسین؛ وای حسین» در محلات آغاز می‌شود و آذین‌بندی باید قبل از آن به اتمام برسد.

وی اضافه کرد: در آذین‌بندی محرم بیشتر از پارچه‌های سیاه استفاده می‌شود و پارچه‌های الوان در عزاداری روز متوسل شدن به حضرت قاسم و در روی «کتل»ها کاربرد دارد.

به گزارش ایرنا همزمان با ماه محرم آیین‌های متنوع عزاداری در مراغه برگزار می‌شود که «شاه حسین گویان»، «علم‌بندی»، «وا عباس»، «حجله‌گردانی حضرت قاسم بن الحسن (ع)»، «شمع‌گردانی (شمع پایلاماق)» و «الله الله حسین وینا» از جمله آنهاست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha