ارومیه میزبان «روزی برای شبگرد» شد

ارومیه - ایرنا- ویژه برنامه «روزی برای شبگرد» به مناسبت گرامیداشت روز قلم و در راستای نکوداشت شاعر و نویسنده پیشکسوت در ارومیه برگزار شد.

به گزارش ایرنا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی روز یکشنبه در آیین نکوداشت استاد غلامرضا دانش‌فروز با حضور جمعی از مسوولان فرهنگی و اهالی فرهنگ و ادب استان با گرامیداشت روز قلم و تسلیت فرار رسیدن ماه محرم گفت: استاد دانش فروز، معلم ادبیات، شاعر، نویسنده و محقق اهل عرفان و افتخاری برای استان و وجودشان همانند گوهری برای اهل قلم در کشور است؛ ایشان معلمی اهل قلم هستند که علم را با عمل همراه کرده است.

علیرضا نوروزی ادامه داد: خاطره گویی و بیان تجربیات، لازمه شناسایی شخصیت ادبی و اخلاقی ایشان و سایر مشاهیر است تا موجب انتقال جنبه های شعر و ادب به نسل بعد باشد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی هم ضمن گرامیداشت روز قلم و تسیلت سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) اظهار کرد: روز قلم، روز دل های لطیفی است که عصاره جان و روح خود را با قلم ذوق بر لوح حیات می نگارند، قلم دارای هویتی گسترده و زبان عقل و معرفت و بیان کننده اندیشه های نسل است.

خدیجه معصومی ادامه داد: قلم و نوشتن در حیات تاریخ بشری قدمتی ۲۰ هزار ساله دارد و سوگند خداوند در قرآن به قلم، نشانگر قداست و شرافت قلم است؛ انتقال و ماندگاری فرهنگ عاشورایی و عزاداری ماه محرم نیز توسط قلم بوده است.

وی افزود: روز قلم، فرصتی مغتنم برای تقدیر و نکوداشت و شناساندن فرهیختگان و مشاهیر استان بوده و امسال، روز قلم، به نام "استاد دانش فروز" از بزرگان جمع ادبی استان مزین شده است و از طریق برگزاری چنین آئین ها و محافلی باید جنبه های مختلف شعر و ادب را حفظ و به نسل آینده به ویژه کودکان و نوجوانان انتقال داد.

ارومیه میزبان «روزی برای شبگرد» شد

دبیر محفل ادبی هاتف نیز با بیان اینکه مشاهیر این استان در سه طبقه هستند، افزود: برخی مشاهیر مانند صفی الدین اورموی، جهانی و برخی همانند جلال الدین محدث اورموی در سطح ملی و استاد غلامرضا دانش فروز هم در سطح استانی و هم در سطح ملی مطرح هستند.

مصطفی قلی زاده علیار داشتن عرفان اخلاقی، نیک بینی، ساده زیستی و صمیمیت، آداب دانی، خیرخواهی، بردباری و خوشرویی را از ویژگی های بارز شخصیتی وی توصیف کرد.

دراین مراسم همچنین سعید سلیمانپور شاعر، نویسنده و طنزپزداز استان هم به خاطره گویی پرداخت و سروده خود با محوریت غلامرضا دانش فروز را قرائت کرد.

ارومیه میزبان «روزی برای شبگرد» شد

تحریر اشعار غلامرضا دانش فروز توسط علی کاظم علیلو، هنرمند و خوشنویس استان، پخش کلیپ معرفی غلامرضا دانش فروز، یادمان نویسی و شعرخوانی از بخش های دیگر این مراسم بود.

ارومیه میزبان «روزی برای شبگرد» شد

به گزارش ایرنا،استاد غلامرضا دانش فروز متخلص به "شبگرد" از فرهیختگان، نخبگان، شاعران و پژوهشگران و نویسندگان پیشکسوت آذربایجان غربی در سال ۱۳۲۴ در ارومیه متولد شد که دوران آموزگاری او در کرمانشاه طی شده و در سال ۷۷ بازنشسته شده است و همواره حضور مؤثر و فعال در مجامع ادبی، همایش ها،محافل داشته است.

کتاب "تذکره شبگرد" وی به مثابه یک سند ملی در خصوص مشاهیر این استان است و تاکنون شش کتاب از ایشان شامل تذکره شبگرد،مرثیه خاک،درکوچه های غرب،در بزم قلم،عارفان که شرح عرفانی دعای کمیل است و ترنم های شبگرد منتشر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha