۱۸ تیر ۱۴۰۳، ۹:۵۲
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85532812
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کاهش آمار خطرناک سقط جنین در کردستان با اجرای قانون جوانی جمعیت

سنندج- ایرنا- رئیس گروه سلامت مادران مرکز بهداشت استان کردستان گفت: سال گذشته، هزار و ۶۶۸ مورد سقط ناخواسته جنین در استان اتفاق افتاد که با اجرای برنامه های مداخله‌ای و رعایت دقیق مفاد قانون جوانی جمعیت، این آمار نسبت به سال ۱۴۰۱، ۲۰۰ مورد کاهش داشت.

به گزارش ایرنا، فروزان لهونی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در سنندج اظهار کرد: برای پیشگیری از سقط جنین خود به خودی، لازم است مادران هنگام اقدام به بارداری و پیش از بارداری با مراجعه به مراکز سلامت تابعه دانشگاه، تحت مراقبت پزشک و کارشناسان مامایی قرار گیرند.

وی افزود: با توجه به اجرای ماده ۵۵ قانون جوانی جمعیت که اجرای آن سال گذشته شروع شد، تمام مادران به هنگام اقدام به بارداری و پیش از بارداری لازم است ضمن مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشتی تابعه دانشگاه تحت مراقبت توسط پزشکان، کارشناسان مامایی و بهورزان قرار گرفته و ضمن انجام شرح حال کاملی از سوابق سقط و بیماری زمینه ای آنان بویژه دیابت و مشکلات تیروئید، در صورت مواجهه با مشکلات جدی تر با ارجاع به سطوح بالاتر پیگیری، با دقت بیشتری مراقبت ها انجام شود.

رئیس گروه سلامت مادران مرکز بهداشت استان کردستان به اثربخشی و اجرای موثر برنامه های مداخله ای دانشگاه علوم پزشکی کردستان اشاره کرد و علت اکثر سقط های خودبه خودی را ناشناخته دانست.

لهونی ادامه داد: برای سقط خود به خودی دلایل عمده ای از قبیل مشکلات ژنتیکی، مول، عوامل تغذیه ای، محیطی، شغلی، سبک زندگی و عوامل اجتماعی مطرح است.

وی به لزوم جدی گرفتن رعایت رژیم غذایی مناسب از پیش از بارداری و در دوران بارداری تاکید کرد و گفت: تغذیه در این دوران بسیار مهم است چرا که یکی از علل سقط خود به خودی، BMI خیلی بالا یا خیلی پایین مادر است.

رئیس گروه سلامت مادران مرکز بهداشت استان کردستان گفت: مصرف بیش از حد کنگر به خصوص در فصل بهار، مصرف زیاد زعفران، نوشیدن زیاد قهوه و کافئین و یا مصرف سبزیجاتی مثل کرفس و جعفری، ممکن است موجب سقط ناخواسته شود.

لهونی با اشاره به اینکه سابقه سقط ۲ تا سه بار نیاز به بررسی بیشتر دارد، افزود: این قبیل مادران باید توسط متخصص پریناتولوژی معاینه شوند که در حال حاضر در سنندج و سقز متخصص پریناتولوژی در حال خدمت رسانی به مادران است.

وی بهترین سن بارداری برای خانم ها را ۱۸ تا ۲۵ سال اعلام کرد و افزود: این سن برای مردان هم صدق می‌کند و با افزایش هر پنج سال سن در مردان، احتمال سقط خودبخودی جنین نیز بالاتر می‌رود.

رئیس گروه سلامت مادران مرکز بهداشت کردستان به عوامل موثر شغلی در سقط جنین پرداخت و افزود: مشاغلی که در معرض سموم کشاورزی و مواد شیمیایی هستند، خانم هایی که در محل کار زیاد در وضعیت ایستاده هستند و یا گاز داروهای شیمیایی را استشمام می‌کنند بیشتر در معرض سقط خودبخودی جنین قرار دارند.

لهونی یادآورشد: حتما مادران باردار به محض محرز شدن بارداری و خانم هایی که قصد بارداری دارند برای ارائه خدمات بارداری با توجه به سن و شرایط خود به مراکز بهداشتی مراجعه کنند تا در صورت نیاز به بررسی بیشتر تحت نظارت دقیق پزشک و کارشناسان مامایی قرار بگیرند.

سقط جنین به پایان بارداری زیر ۲۲ هفته گفته می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha