آخر هفته‌های پرتلاطم دریای خزر

ساری- ایرنا- مقایسه داده های آماری دستگاه های ذیربط در امور پیشگیری از غریق در مازندران نشان می دهد که بیشتر غریق و افرادی نجات یافته از دریای خزر در این استان مربوط به روزهای پایان هفته ها یعنی اوج سفر هموطنانمان از سراسر کشور است.

به گزارش ایرنا، مازندران به واسطه دارا بودن سواحل دریا و همچنین جنگل های انبوه و سرسبز کانون توجه گردشگران و مسافران از اقصی نقاط کشور بوده است به طوریکه طی سال بویژه تعطیلات مناسبتی و آخر هفته خیل عظیمی از مردم بار سفر به این استان می بندند تا چند روز فارغ از آلودگی های هوا و شلوغی های شهرشان در این محیط سپری کنند.

در میان حضور میلیونی مسافران به مازندران براساس گفته ها و اظهار نظر کارشناسان امر گردشگری حجم بیشتر این مسافرت ها به سمت شهرهای ساحلی است و این امر نیز خود عواقب و تبعاتی دارد.

سواحل خزر در شمال کشور یکی از نقاط زیبا و شورانگیز برای مردم بومی، مسافران و گردشگران دریا دوست است و از طول حدود ۸۰۰ کیلومتری این سرزمین آبی، نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر آن در مازندران، ۲۸۶ کیلومتر گیلان و بقیه هم در گلستان است.

مازندران دارای ۱۵ شهرستان ساحلی است که در این میان شهرستان‌های محمود آباد با ۳۰ کیلومتر ساحل آزاد و بیش از ۱۲۰ راه دسترسی، بابلسر با ۲۷ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۳ کیلومتر نوار ساحلی قابل شنا، از شاخص‌ترین شهرستان های مرکزی ساحلی استان به شمار می روند که غالب اتفاقات مربوط به غرق شدن افراد در این مناطق رخ می دهد.

با توجه به غرق شدن افراد متعدد در دریای خزر در مازندران همه ساله طرح سالمسازی دریا با حضور چندین نهاد به عنوان متولی امر در این استان اجرا می شد که این طرح در روند اجرا با مشکلاتی نظیر مدیریت نامتمرکز و چند دستگاهی، فقدان متولی اصلی، فقدان ردیف اعتباری و بودجه مستقل مواجه بود نتوانسته آنچنان که باید و شاید موفقیت های لازم در بدست آوردن اهداف مورد نظر برسد.

آخر هفته‌های پرتلاطم دریای خزر

برای رفع این معضل از پارسال با تصمیم سید محمود حسینی پور، استاندار وقت مازندران کمیته پیشگیری و کاهش غریق طرح ساحلی دریای خزر به ریاست و مدیریت جمعیت هلال احمر استان شکل گرفت و از آنزمان این نها به عنوان متولی امر آمار مربوط به ارائه خدمات آسیب دیدگان سواحل دریا را ارائه می کند.

جمعیت هلال احمر مازندران به عنوان متولی و مسوول اصلی ارائه دهنده خدمات در این حوزه به صورت مرتب آمارها را ارائه می کند و بررسی آمار و ارقام نشان می دهد حجم بیشتر فعالیت های ناجیان غریق مربوط به روزهای پایانی هفته برای نجات غریق از دریا است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران یازدهم تیرماه گزارش تجمیعی مدیریتی خدمات امداد و نجات، درمانی و پیش بیمارستانی کمیته پیشگیری و کاهش غریق طرح ساحلی در بازه زمانی ۹ خرداد لغایت ۹ تـیـر ۱۴۰۳را ارائه کرد. که در مدت اجرای طرح سالمسازی دریای خزر در مازندران به یک هزار و ۴۷۲ نفر خدماتدهی صورت گرفته که این خدمات شامل ۱۱۵ نفر نجات از غرق شدن در دریای خزر، ۹ نفر مصدوم انتقالی به مراکز درمانی و هزار و ۳۴۸ نفر مصدوم به صورت خدمات حضوری نظیر تست فشار خون، تست قند خون، انجام پانسمان، فیکس و آتل بندی از این خدمات بهره مند شدند.

براساس این آمار در مدت یک ماه اجرای ۱۱۵ غریق از دریای خزر نجات یافتند این در حالیست براساس دیگر داده آماری این نهاد تا تاریخ ۱۵ تیرماه ۱۴۴ نفر از غرق شدن در دریای خزر نجات یافتند یعنی در مدت چهار روز (۱۱ تا ۱۵ تیرماه) ۲۹ نفر از غرق شدن در دریا نجات یافتند و با توجه به اینکه تعطیلات آخر هفته در این مدت وجود داشت این موضوع نشان دهنده آن است افرادی که به قصد سفر به مازندران می آیند برای اینکه تنی به آب بزنند گرفتار موج های مرگبار شکافنده می شوند و اگر ناجیان غریق حضور نداشته باشند چه بسا این تعداد افراد در لیست فوت شدگان براثر غرق شدن قرار می گرفتند.

آخر هفته‌های پرتلاطم دریای خزر

مدیر عامل جمعیت هلال احمر مازندران در گزارش تجمیعی مدیریتی خدمات امداد و نجات، درمانی و پیش بیمارستانی کمیته پیشگیری و کاهش غریق طرح ساحلی در بازده زمانی ۹ خرداد تا ۱۵ تیرماه ارائه کرد.

غلامعلی فخاری افزود: در این مدت با جانمایی ۷۱ محل فعالیت از جمله سه پایگاه ثابت دریایی، ۶۴ پست سیار و موقت و چهار کمپ چادر سلامت روزانه با گشت زنی و بکارگیری هزاز و ۵۸۹ نفر نیروی عملیاتی از قبیل۸۶ پرسنل، ۱۲۲ داوطلب گشت موتوری و هزار و ۳۸۱ ناجی غریق خدماتدهی صورت گرفت.

وی ادامه داد: در این مدت با استقرار ۱۰۳ دستگاه ناوگان ترابری امدادی شامل ۳۹ آمبولانس، ۲ موتورلانس، ۵۲ موتورسیکلت امدادی، ۱۰ خودروی کمکدار در طول ۴۷۳ کیلومتر نوار ساحلی خدمات امدادی، درمانی، پیش بیمارستانی و اورژانسی به افراد ارائه شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران اضافه کرد: در این مدت به هزار و ۸۷۱ نفر خدمات مورد نظر ارائه شد که شامل۱۴۴ نفر نجات از آب دریای خزر، ۱۷ نفر مصدوم انتقالی به مراکز درمانی و هزار و ۷۱۰ نفر مصدوم به صورت خدمات حضوری نظیر تست فشار خون، تست قند خون، انجام پانسمان، فیکس و آتل بندی انجام شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha