به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، "داریوش امانی" امروز (دوشنبه) در نشست خبری افزود: سال گذشته ۱۴۷ میلیون تن جابجایی کالا از طریق ترانزیت جادهای در کشور انجام شد که رشد محسوسی نسبت به سالهای قبل از آن داشت و دلیل اصلی آن انجام توافق با کشورهای همسایه بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سال گذشته ۵۱۵ میلیون تن جابجایی کالا در کشور انجام شد که رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشت.
وی خاطرنشان کرد: در سه ماهه نخست امسال نیز رشد ۴.۵ درصدی در جابجایی کالا با جابجایی ۱۴۵ میلیون تن بار به ثبت رسید.
امانی با اشاره به کمبود ناوگان اتوبوسی در کشور که پس از پاندمی کرونا این بخش بسیار آسیب دید، گفت: با وجود این مشکلات سال گذشته ۱۴۸ میلیون جابجایی مسافر در کشور انجام شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۱۸ درصدی داشت.
وی اضافه کرد: در موضوع جابجایی زائرین اربعین نیز با وجود اعلام نیاز به هفت ناوگان اتوبوسی، اما سال گذشته یکی از بهترین سالهای برگزاری اربعین بود.
امانی اظهار داشت: در سه سال گذشته ۳۳ هزار ناوگان جدید باری وارد کشور شد و علاوه بر آن واردات ۲ هزار دستگاه ناوگان اتوبوسی دنبال میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت نگهداری ۲۳۰ هزار کیلومتر راههای اصلی و شریانی کشور، رفع نقاط پرحادثه، خطکشی راهها، نگهداشت راههای روستایی، نصب نیوجرسی و غیره، نیازمند ۲۰۰ همت اعتبار است.
وی گفت: در سه سال گذشته هفتهزار و ۴۳۵ کیلومتر راه روستایی در کشور ساخته شد که سههزار و ۱۳۰ کیلومتر آن در سال گذشته بود.
امانی ادامه داد: در موضوع روکش راههای اصلی و شریانی سه آزادراه قم- کاشان، کاشان- اصفهان و زنجان- تبریز به سازمان راهداری واگذار شد که ۲ هزار میلیارد تومان آن برای اتوبان قم- کاشان- اصفهان و ۱.۵ همت برای اتوبان زنجان- تبریز در نظر گرفته شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در سه ساله دولت سیزدهم در مجموع ۲۴هزار کیلومتر روکش آسفالت راهها انجام شد که ۱۲ هزار کیلومتر آن در سال گذشته به انجام رسید.
واردات فقط ۷۰ دستگاه اتوبوس برای اربعین
معاون وزیر راه شهرسازی در ادامه با اشاره به درویش بودن ایام اربعین گفت ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ایام اربعین در نظر گرفته شده است که یکهزار میلیارد تومان آن مربوط به تعهدات سال گذشته است و مابقی برای تامین زیرساختها در سال جاری در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به کمبود ۶هزار ناوگان اتوبوس برای اربعین امسال، خاطرنشانکرد: امسال قرار است از سایر ظرفیتهای موجود در کشور از جمله ناوگان در اختیار نیروهای مسلح، سرویس مراکز صنعتی، پتروشیمی و غیره در چهار روز مربوط به ایام اربعین استفاده شود.
این مقام مسئول یادآور شد: در بودجههای سنواتی دو سال گذشته، واردات اتوبوسهای با کارکرد کمتر از پنج سال اجازه داده شد که با تلاشهای انجام شده گرههای کار باز شد و ثبت سفارش این اتوبوسها آغاز شده است.
وی افزود: از ۲ هزار دستگاه اتوبوسی که برای واردات در نظر گرفته شده است، تاکنون فقط ۷۰ دستگاه اتوبوس توسط یکی از شرکتهای داخلی وارد شده است.
امانی تاکید کرد: در این زمینه و رفع نیازها، قرار شد از ناوگان طرف عراقی نیز استفاده شود.
وی در خصوص قیمت بلیط اتوبوسها برای ایام اربعین گفت: نرخ بلیط باید در ستاد اربعین مشخص شود که احتمالاً با احتساب سیر یک سرخالی اتوبوسها خواهد بود.
مدیرعامل سازمان راهداری بیان داشت: پیش فروشها به احتمال زیاد از ۲۰ روز قبل از اربعین آغاز میشود.
نوسازی ناوگان
امانی با اشاره به برنامهریزی انجام شده برای نوسازی ۸۵ هزار دستگاه اتوبوس، مینی بوس و کامیون در کشور گفت: مقرر شد این نوسازی در مدت پنج سال و از محل تولید داخل باشد.
این مقام مسئول اظهار داشت: گرفتاری اصلی در موضوع نوسازی ناوگان، مشخص شدن محل تخصیص ارز از بانک مرکزی یا وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که در نهایت مقرر شد وزارت صمت از محل ارزهای خود آن را بپردازد.
وی ادامهداد: در سه سال گذشته ۳۳هزار و ۶۵۰ دستگاه کامیون وارد کشور شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامهداد: از ابتدای امسال با توجه به قانون ساماندهی خودرو، مسئولیت اسقاط خودروها به وزارت صمت سپرده شد و مطابق آخرین آمارها این وزارتخانه در سال جاری تاکنون مجوزی برای واردات صادر نکرده است.
رفع ۴۲۱ نقطه پرحادثه جادهای در سال گذشته
وی با اشاره به برنامهریزی برای رفع نقاط پرحادثه جادهای گفت: در این زمینه ۸۸۷ نقطه پرحادثه در ابتدای دولت سیزدهم شناسایی شد که سال گذشته ۴۲۱ نقطه رفع شد و متعهد شدیم که مابقی را تا پایان امسال رفع کنیم.
نظر شما