۱۸ تیر ۱۴۰۳، ۱۰:۵۶
کد خبرنگار: 3005
کد خبر: 85533016
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

«جروزالم پست»: بیشتر مناطق نوار غزه در کنترل حماس است

تهران- ایرنا- روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» به حضور پرقدرت جنبش حماس و کنترل آن بر بیشتر مناطق نوار غزه اذعان کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» تغییر لحن رژیم صهیونیستی در قبال جنبش حماس پس از گذشت ۹ ماه از جنگ و تغییر هدف از «نابودی حماس» به «کاهش قدرت آن» را نشانه ناتوانی و شکست ارتش در نوار غزه دانست و نوشت: اوضاع کرانه باختری نیز برخلاف خواست اسرائیل به سرنوشت نوارغزه منجر می شود.

این روزنامه افزود: زمانی که انتظار می رود فشارهای نظامی اسرائیل بر نوار غزه برای بهبود شرایط خود در مذاکرات (مربوط به دستیابی به آتش بس و تبادل اسیران بین رژیم اسرائیل و مقاومت فلسطین) افزایش یابد، حماس بر عملی شدن خواسته های خود تاکید می کند و حتی آن ها را افزایش داده است.

این روزنامه ادامه داد: اسرائیل در مذاکرات، بیش از امتیازاتی که حماس می خواهد به آن می دهد، بدون اینکه حماس نیازی ببیند که باید امتیازی به اسرائیل بدهد.

به نوشته جروزالم پست، ارتش رژیم صهیونیستی از شمال شهر غزه و سپس از شهر خان یونس در جنوب نوار غزه عقب نشینی کرد و امروز در شهر «رفح» و محله «الشجاعیه» در شهر غزه می جنگد اما جنبش حماس بر بیشتر مناطق نوار غزه کنترل دارد.

جروزالم پست ادامه داد: در تسلط حماس بر اردوگاه های مرکز نوارغزه از جمله «النصیرات»، «البریج»، «المغازی» و «دیرالبلح» تردیدی نیست و حتی مناطقی در سراسر نوار غزه وجود دارد که ارتش وارد آن نشده است.

این روزنامه صهیونیستی تغییر برنامه های ارتش در نوار غزه را نیز ناشی از بی برنامگی و ناتوانی در دستیابی به اهداف تعیین شده توصیف و اعلام کرد که به مرور زمان این برنامه ها و پیام ها در حال تغییر است چرا که «یوآو گالانت» وزیر (جنگ) در نوامبر۲۰۲۳ (آبان ۱۴۰۲) اعلام کرد که جنگ ۲ ماه دیگر به پایان می رسد، درحالی که «تساحی هنگبی» مشاور امنیت داخلی ماه مه (اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام کرد که انتظار می رود جنگ هفت ماه دیگر به طول انجامد.

جروزالم پست افزود که جنبش حماس این پیام ها را دریافت می کند و می داند که یک جدول زمانی وجود دارد و تنها کاری که باید بکند، مقاومت و صبر بیشتر تا خروج ارتش رژیم اسرائیل از نوار غزه است.

براساس این گزارش، تغییر لحن (تل آویو) از «حماس همان داعش است» و «نابودی حماس» به تلاش برای کاهش قدرت آن، نتیجه تغییر در اهداف و سیاست های تل آویو در نوار غزه است.

این روزنامه افزود: تصمیم (تل آویو) به انتقال از مرحله «حماس باید نابود شود» و «فشار نظامی به بازگشت اسیران منجر می شود» به تلاش برای برقراری آتش بس و رضایت به باقی مانده کنترل حماس بر نوارغزه، یک راهبرد عجیب است که به نتایج خوبی ختم نخواهد شد.

جروزالم پست با انتقاد از سخن فرماندهان ارتش رژیم اسرائیل مبنی بر درپیش گرفتن همان تاکتیک های کرانه باختری در نوار غزه نوشت: قوی ترین سناریو این است که شمال کرانه باختری ممکن است برای اسرائیل به نوار غزه دیگری تبدیل شود و نه برعکس.

در همین راستا، «گرشون هکوهین» ژنرال بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی نیز در مصاحبه با رادیو «FM۱۰۳» این رژیم گفت که اگر جنگ با حماس متوقف و آتش بس برقرار شود، حماس بر نوار غزه مسلط می شود.

پیشتر رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کرده بودند که براساس یک ارزیابی که توسط نهادهای نظامی و امنیتی انجام شده است، جنبش حماس همچنان در نوار غزه فعال است و در نقطه ای قرار دارد که می تواند به راحتی خود را بازسازی کند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به طوفان الاقصی را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند. شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی یکشنبه شب به نقل از مقامات ارتش این رژیم گزارش داد که براساس تحقیقات انجام شده در خصوص عملیات هفتم اکتبر، برخی فرماندهان بر این باورند که ارتش در مأموریت خود در نوار غزه شکست خورد.

رژیم اسرائیل در پاسخ به این عملیات، تجاوز نظامی سنگینی را علیه نوار غزه آغاز کرد. تاکنون ۳۸ هزار و ۱۵۳ شهروند فلسطینی که اکثر آنها زن و کودک هستند، در این تجاوزگری شهید و ۸۷ هزار و ۸۲۸ نفر دیگر زخمی شده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha