۱۸ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۳۱
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 85533152
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۷۰ درصد سیاه‌ چادرهای تولیدی عشایر نهبندان صادر شد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی از صادرات ۷۰ درصد سیاه ‌چادرهای تولیدی عشایر شهرستان نهبندان به خارج از کشور خبر داد.

به‌ گزارش ایرنا از روابط‌ عمومی اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی، هادی شاهوردی روز دوشنبه در این باره افزود: در سه ماه نخست امسال بیش از ۲ هزار متر مربع سیاه‌ چادر عشایری به ارزش هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال در نهبندان تولید شد.

وی با اشار به صادرات سیاه چادرهای عشایری نهبندان گفت: این تولیدات به کشورهای حاشیه خلیج فارس، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، تاجیکستان و عراق ارسال می‌شود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه صنعتگران و هنرمندان نهبندان در بیش از ۶۰ کارگاه تولید سیاه چادر فعال هستند اظهار کرد: تولید سیاه چادر عشایری زمینه اشتغال ۲۴۰ نفر را به صورت مستقیم و ۷۰ نفر را به صورت غیر مستقیم فراهم کرده است.

وی یادآور شد: سالانه ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع سیاه‌ چادر به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد ریال در شهرستان نهبندان تولید می‌شود.

شاهوردی گفت: از مراکز عمده تولید سیاه چادر و تولید مواد اولیه این رشته در استان، روستای سیدال در شهرستان نهبندان است که ۵۰ نفر بافنده و نخ‌ریس سنتی به تولید سیاه چادر مشغول هستند.

مهارت رشته سیاه چادر بافی روستای سیدال نهبندان سال ۱۳۹۹ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha