والدین خط مقدم پیشگیری از اعتیاد فرزندان

کرمانشاه - ایرنا - نقش خانواده و به ویژه والدین در پیشگیری از اعتیاد فرزندان مهم و اساسی است به نحوی که باید آموزش‌های صحیح از سمت جامعه به خانواده و از خانواده به فرزندان منتقل شود.

به گزارش ایرنا، اعتیاد یک اختلال روانپزشکی و روانشناختی است که سلامت و خوشبختی را در زندگی فرد و خانواده از بین می برد و از سوی دیگر آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی بیشماری را به همراه دارد، معضل اعتیاد به عنوان عارضه ای روانی، اجتماعی و اقتصادی از دیدگاه علوم پزشکی، روانشناسی و جامعه‌شناسی و همینطور از دیدگاه‌های فلسفه، قانون، اخلاق و مذهب به آن نگریسته می شود.

مدیر و موسس خانه تاب آوری ایران در این زمینه می گوید: پیشگیری از اعتیاد شامل اقدامات مختلفی است که برای جلوگیری از شروع مصرف مواد مخدر و روانگردان انجام می شود اما بنظر می رسد بهترین روش پیشگیری از اعتیاد، ترکیبی از همه آنها است به بیانی دیگر پیشگیری از آسیب های اجتماعی به ۲ اصل ضروری بررسی و درک نابسامانی ها و آسیب های اجتماعی و طراحی و اجرای برنامه های پیشگیری و درمان این پدیده ها باز می گردد.

دکتر محمدرضا مقدسی معتقد است: بهترین روش پیشگیری از اعتیاد، ترکیبی از همه آنهاست البته که همه آنها به تنهایی موثر هستند اما در ترکیب با یکدیگر می توانند به توسعه تاب آوری و پیشگیری از اعتیاد کمک کنند و در واقع پیشگیری از آسیب های اجتماعی می تواند به کاهش ریسک اختلالات و ناهنجاری های اجتماعی کمک کند.

وی افزود: پیشگیری از آسیب های اجتماعی می تواند به بررسی شرایط بیمارگونه اجتماعی و خاستگاه اصلی آسیب ها و ناهنجاری ها بپردازد، این امر می تواند از طریق اقدامات مختلف، از جمله آموزش و آگاهی بخشی، تغییر سبک زندگی و سایر موارد انجام شود که این اقدامات با اندکی انعطاف می تواند در توسعه تاب آوری و پیشگیری از اعتیاد هم موثر باشد.

والدین خط مقدم پیشگیری از اعتیاد فرزندان

نقش کلید و مهم والدین در پیشگیری از اعتیاد فرزندان

وی از اعتیاد به عنوان یک معضل اساسی در جوامع مختلف که باید به آن توجه ویژه داشت نام برد و گفت: برای پیشگیری از اعتیاد، راهکارهای مختلفی وجود دارد که هم در سطح فردی و هم در سطح اجتماعی قابل اجرا است و خانواده ها و مدارس هم در این خصوص مسئولیت دارند.

دکتر مقدسی ادامه داد: پدران و مادران، درباره رفتار فرزندان و تربیت و کنترل صحیح آنها در اجتماع و آشنایی آنها با مضرات اعتیاد از طریق رسانه های گروهی را به مانند یک ضرورت تربیتی تلقی کنند، توسعه پیشگیری در مدارس و ایجاد تحول در آموزش و پرورش و تقویت کادر آموزشی و مربیان پرورشی، به ویژه در روش ها و ایجاد فضای آموزشی مناسب که بتوان مضرات مواد مخدر را به نحو ظریفی در کتب درسی عنوان کرد بسیار مهم است.

این کارشناس یادآور شد: پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر یک موضوع بسیار مهم است، اقدامات پیشگیرانه می تواند نقش اساسی در جلوگیری از سوء مصرف مواد در نوجوانان داشته باشد و هدف از پیشگیری، تلاش برای جلوگیری از مشارکت افراد در رفتارهای مضر است که پیامدهای قابل توجهی دارد.

وی با بیان اینکه در مورد پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان، به نظر می رسد موضوع غالب شامل جلوگیری از مصرف نوشیدنی های الکلی تا داروهای خطرناکی مانند کوکائین یا فنتانیل باشد افزود: پیشگیری از مصرف مواد مخدر و الکل می تواند از خانه شروع شود و والدین می توانند با فرزندان خود صحبت کنند و عواقب مصرف مواد مخدر و الکل را توضیح دهند و البته لازم است در این خصوص آموزش هم ببینند.

والدین خط مقدم پیشگیری از اعتیاد فرزندان

نقش مدارس و مراکز آموزشی در پیشگیری از اعتیاد

دکتر مقدسی تاکید کرد: ابزارهای آموزشی سازمان های دولتی و پرسنل مدارس هم باید سعی می کنند زندگی بدون مواد مخدر را به کودکان بیاموزند که بهترین روش پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر، ترکیبی از همه روش های در دسترس است چرا که دروازه های ورود به اعتیاد و سومصرف مواد مخدر هم متنوع شده است.

مدیر و موسس خانه تاب آوری ایران اضافه کرد: آگاهی دادن به مردم در مورد خطرات مواد مخدر با استفاده از رسانه ها و آموزش عمومی شاید اولین گام و چه بسا موثرترین قدم باشد ضمن آنکه فعالیت های مبتنی بر مشاوره و آموزش همیشه بعنوان بهترین مسیر مد نظر بوده است.

وی گفت: مدیریت توسعه پیشگیری می تواند از طریق استفاده درست از رسانه ها برای آگاهی دادن به مردم در مورد خطرات مواد مخدر هم نتایجی خوبی را بدست آورد که در کنار آن تلاش همه جانبه خانواده ها، مدارس، سازمان های مردم نهاد و ادارات و دستگاه های دولتی اگرچه هر کدام به تنهایی در مبارزه با اعتیاد موثر هستند اما در ترکیب با یکدیگر می توانند به توسعه تاب آوری و پیشگیری از اعتیاد کمک کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha