افزون بر ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر آتش بُر در اراضی ملی لرستان احداث شد

خرم آباد - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: ۲ هزار و ۵۷۳ کیلومتر آتش بُر امسال در نقاط بحرانی جنگل ها و مراتع استان احداث شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا حسین میرزایی روز دوشنبه در نشست هم اندیشی با تشکل های مردم نهاد منابع طبیعی و زیست محیطی در راستای پیشگیری و اطفای حریق افزود: مهمترین چالش های منابع طبیعی نشات گرفته از عامل انسانی و طبیعی است.

وی اظهار داشت: عامل انسانی شامل طرح های عمومی و عمرانی بدون ضابطه، حریق، کشت زیراشکوب درختان جنگلی و تخریب مراتع به عنوان اراضی دیم کشاورزی، قطع درختان جنگلی و عامل طبیعی شامل آفات و بیماری های جنگلی می باشد.

وی با اشاره به وسعت جنگل ها و مراتع استان تصریح کرد: استاندارد جهانی حفاظت از جنگل ها و مراتع به ازای هر هزار هکتار ، یک نفر در حالیکه این رقم در ایران به ازای هر ۱۳ هزار هکتار یک نفر است.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۷ پاسگاه حفاظتی در لرستان بهره برداری شده، ۶ پاسگاه در حال ساخت، ۲ پاسگاه در حال اخذ مجوز است اما مساله اصلی برای حفظ اراضی ملی همکاری مردم و فرهنگ سازی در راستای پیشگیری از حریق می باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به جذب ۲۰ هزار همیار طبیعت افزود: ۹۹درصد عامل ایجاد حریق در جنگل و مرتع درصد انسانی و به دلایلی مانند تضاد منافع مردم با دولت، تبدیل اراضی جنگلی و مرتعی به زمین های زراعی، اختلافات قومی و قبیله ای، آتش زدن پس چر مزارع و سرایت به اراضی ملی، بی احتیاطی بهره برداران، گردشگران و رانندگان در جاده های جنگلی و جرقه لوکوموتیوهای قدیمی است.

میرزایی گفت: برای پیشگیری از حریق، اقداماتی چون تهیه و تدوین طرح پیشگیری از حریق، برگزاری جلسات مدیریت و پیشگیری، شناسایی و تهیه نقشه های مناطق بحرانی، بکارگیری دیده بان در نقاط بحرانی و حساس، تیغ زنی حاشیه جاده ها، تشکیل تیم های واکنش سریع، آموزش عشایر و روستاییان جنگل نشین، استفاده از توان بسیج سازندگی، جوامع محلی، سازمان های مردم نهاد، دهیاران و شوراهای اسلامی در دستور کار قرار گرفت.

وی تاکید کرد: شرافت و کرامت انسانی تشکل ها، انجمن ها و همه دوستداران طبیعت ستودنی است چراکه بدون دریافت پاداش یا حقوق، فارغ از هر وظیفه اداری،  یار و یاور منابع طبیعی بوده و در حریق های اخیر، دوشادوش منابع طبیعی زحمات زیادی را متحمل شدند.

سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ هکتار جنگل و مرتع لرستان در آتش سوخت در حالیکه امسال تاکنون بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی ملی استان طعمه حریق شده است.

بیشترین جنگل های ناحیه زاگرس در لرستان قرار گرفته است به نحوی که از مجموع ۶ میلیون هکتار، یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار در لرستان وجود دارد و با توجه به وجود ۹۰۰ هزار هکتار مرتع، این سطح از آتش سوزی ها، سینه زاگرس را تنگ و تنفس زمین را سخت کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha