به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفیگل امروز (دوشنبه) در دومین اجلاس سرآمدان آموزشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور اظهار داشت: معلمی میتواند مسیر جوان را تغییر دهد.
وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان وظیفه دانشگاه را تربیت عالم، تولید علم و جهتدهی به علوم بیان کردند و ما پنج اولویت برای وزارت علوم درنظر گرفتیم، تمام تلاش خود را به کار بستیم تا از این طریق دانشگاهها را ارتقا دهیم و یکی از این اولویتها آموزش هدفمند است.
وزیر علوم تاکید کرد: اگر بخواهیم جامعه دانا داشته باشیم مبنای اصلی آن آموزش است و آموزش خوب؛ پژوهش خوب و فناوری خوب را شکل میدهد. در قوانین و مقررات بیشتر به آموزش توجه کردیم و با توجه به اینکه در دانشگاه، آموزش رکن اساسی است، اجلاس سرآمدان را پایهگذاری کردیم.
زلفی گل ادامه داد: هدف از اجلاس سرآمدان آموزشی ایجاد جریانی است تا به امر مقدس اموزش بها دهیم و انتخاب سرآمدان، نماد یک رقابت و ارزشگذاری است تا سرمایه نمادین را در امر آموزش معرفی و الگوسازی کنیم و بگوییم آنها الزامات رشته خود یعنی آموزش را رعایت میکنند، گزینش سرآمدان آموزشی، انتخاب افراد نیست بلکه یک نوع نگاه و راهبرد است.
وزیر علوم تصریح کرد: اگر میخواهیم نسل پاسخگو تحویل دهیم اساتید باید خود پاسخگو باشند، ما باید نسل جوان را متقاعد کنیم که آموزش حضوری و غیرحضوری متفاوت است و حضور در کلاس ضرورت دارد و برای این موضوع باید فکر کنیم.
وی با تاکید بر اهمیت بسیار زیاد محتواهای آموزشی، افزود: از حیث محتوا با دنیا تفاوت نداریم اما در دروس باید الگوهای بومی در کتاب درسی لحاظ شود و در این راستا برای تألیف کتاب، دستورالعملی وجود دارد و ما در وزارت علوم این کار را انجام دادیم.
برای معلمی باید گواهینامه صادر شود زیرا یک تخصص است و مجریان باید این اقدامات را مورد توجه قرار دهد
وی با مهم خواندن نظام سنجش و انگیزش، گفت: با پایههای تشویقی در وزارت علوم این کار را انجام دادیم و همین این اقدام (پایه تشویقی) را برای دانشجویان هم لحاظ کردیم.
وزیر علوم همچنین اهمیت استانداردسازی و استانداردپذیری را یادآور شد و گفت: وزارت علوم، بروندادهای استاندارد را دارد و بر همین اساس، دانشجویان ما را در دنیا میپذیرند.
وی در پایان گفت: برخی از اقدامات را برای روزهای پایانی گذاشته بودیم و در نظر داشتیم عملی کنیم که انجام نشد و آنها را به وزیر بعدی ارائه میدهیم، چون همه در یک تیم هستیم و مسئولیتها همچون مشعل دست به دست میشود.
دومین اجلاس سراسری سرآمدان آموزشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور با عنوان «سرآمدی، مهارتمحوری و مردمیسازی» به میزبانی دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد و در این آیین، ۱۹ نفر به عنوان سرآمد آموزشی معرفی و تجلیل شدند.
نظر شما